• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood, geen vrees (41) – Mediteren

Geen dood, geen vrees (41) – Mediteren

10 september 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

In het boek Geen dood en geen vrees van Thich Nhat Hanh (Thay) dat de grootste inspiratie vormt voor deze columns heeft hij zulke prachtige, inspirerende dingen geschreven die me iedere keer raken als ik het boek open sla. Regelmatig alleen maar door een paar woorden, een paar zinnen of een pagina of door een oefening. Eerder heb ik er al stukjes uit geciteerd die mij veel ruimte hebben gegeven op het pad dat ik nu door mijn ziek zijn aan het gaan ben. Vandaag een langer stuk* uit het boek dat me raakt:

De historische dimensie is de dimensie van komen en gaan, geboorte en dood. Als we in aanraking komen met de historische dimensie, worden we vaak bang. We zijn bang omdat nog niet begrijpen dat geboorte en dood niet echt bestaan. De Boeddha zei: ‘Alles wat geboren wordt, moet sterven.’ Als er sprake is van geboorte, is er ook sprake van dood. Als er sprake is van links, is er ook sprake van rechts. Als er een begin is, moet er ook een eind zijn. Dat is hoe de dingen er in de historische dimensie uitzien. De monniken, nonnen en leken in de tijd van de Buddha oefenden zich in het herkennen van de realiteit van geboorte en dood.

Om onze angst onder ogen te zien helpt het om de geest enigszins tot rust te brengen door meditatie en contemplatie. De adem is het voertuig waarop de concentratie wordt gedragen ze brengt je geest naar het object waarop je mediteert. We dienen ons als eerste bewust te zijn van ons ademen zodat we later, tijdens de contemplatie, de geest kunnen leiden.

We proberen de geest te leiden naar de directe herkenning van de werkelijkheid.

Het volgende vers wordt dagelijks in boeddhistische kloosters gereciteerd:

‘Terwijl ik in- uitadem ben ik me ervan bewust dat het mijn aard is om te sterven, daaraan kan ik niet ontkomen.

Het is mijn aard om oud te worden. Daaraan kan ik niet ontkomen.

Het is mijn aard om ziek te worden. Omdat ik een lichaam heb, kan ik ziekte niet voorkomen.

Alles wat ik nu koester, waardevol acht en waar kan ik me vastklamp moet ik op een dag achterlaten.

Het enige dat ik kan meenemen zijn de vruchten van mijn eigen daden. Ik kan niets anders meenemen dan de vruchten van mijn daden: dat wat ik heb gedacht, gezegd en lichamelijk heb gedaan.’

We herkennen die werkelijkheid en we glimlachen. Dit is een oefening waarbij we onze eigen angsten onder ogen zien. De angst ligt altijd in ons op de loer, de angst om oud of ziek te worden, de angst om te sterven en de angst om door degenen van wie we houden in de steek gelaten te worden. Het is heel menselijk om bang te zijn en over die dingen in te zitten.

De Boeddha raadde ons aan niet om die angst te onderdrukken. Hij raadde ons juist aan die vrees naar de oppervlakte van ons bewustzijn te halen, hem te herkennen en ertegen te glimlachen. Dat was een dagelijkse beoefening voor monniken en nonnen in de tijd van de Boeddha en dat is het ook nu nog. Iedere keer dat je angst omhoog komt, steeds als je hem herkent en ertegen glimlacht, verliest hij iets van zijn kracht. Als hij naar de diepte van je bewustzijn terugkeert, doet hij dat wat een kleine zaadje. Vandaar dat je deze oefening elke dag moet doen, het name wanneer je mentaal en fysiek sterk voelt.

Als je probeert te oefenen, rent je geest misschien allerlei gedachten achterna. Keer dan terug en richt je aandacht op de in- en uitademing. Adem bewust, je hoeft je ademen niet langer of dieper te maken, je hoeft niets te veranderen. Laat je ademen gewoon zijn zoals ze is. Blijf je bewust van je ademen. Als je zo oefent, brengt je manier van ademen zichzelf tot rust.

Als je voldoende tot rust gekomen bent, kun je de woorden van de geleide meditatie die hieronder volgt gebruiken om je te concentreren. De eerste keer Wil je misschien de hele zin horen of voor jezelf uitspreken. Later kun je volstaan met een paar sleutelwoorden Je hoeft er niet heel veel moeite voor te doen. Ontspan je en laat je door je ademen en de woorden ondersteunen.

Oefening in diep kijken om angst te genezen

Ik adem in,
en ben me bewust van mijn inademing
In
Ik adem uit,
en ben me bewust van mijn uitademing
Uit
Ik adem in, en ben me bewust dat ik oud word
Ouderdom
Ik adem uit, en ben me bewust
dat ik niet aan ouderdom kan ontkomen
Geen ontkomen
Ik adem in, en ben me bewust
dat vanwege mijn natuur een slechte gezondheid onvermijdelijk is.
Slechte gezondheid
Ik adem uit, en weet dat ik niet
aan een slechte gezondheid kan ontkomen
Geen ontkomen
Ik adem in, en weet dat ik zal sterven
Dood
Ik adem uit, en weet dat ik niet aan de dood kan ontsnappen
Geen ontsnappen
Ik adem in, en weet dat ik op een dag alles
waar ik van houd en wat ik koester moet achterlaten
Alles wat ik koester achterlaten
Ik adem uit, en weet dat ik er niet aan ontkom
dat alles wat ik koester moet achterlaten
Geen ontkomen
Ik adem in, en weet dat wat ik doe,  wat
zeg en denk het enige is dat ik echt bezit
Daden het enige ware bezit
Ik adem uit, en weet dat ik niet
aan de gevolgen van mijn daden kan ontsnappen
Geen ontsnappen aan de gevolgen
Ik adem in, en besluit mijn dagen in diepe aandacht te leven
Leven in aandacht
Ik adem uit, en zie de vreugde en de weldaad
die uitgaan van het leven in het huidige moment
Vreugde en weldaad
Ik adem in, en leg de gelofte af dat ik degene
die mij lief is elke dag vreugde zal schenken
Vreugde schenken
Ik adem uit, en leg de gelofte af dat ik de pijn van degene
die mij lief is zal verlichten
Pijn verlichten

Als we het ademen op deze manier gebruiken, maken we een begin met onze genezing.

Thich Nhat Hanh Geen dood en geen vrees Blz. 115-119
Op zondag 30 oktober geeft Jan Veenendaal, auteur van deze columns, een lezing over dit onderwerp en wat hij meer van Thich Nhat Hanh (Thay) leerde. Er zijn nu nog volop plaatsen beschikbaar.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jan Veenendaal, Zorg Tags: adem, ademhaling, dood, ontstaan, vergankelijkheid

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Het jaar 2021 – dag 165 – verdriet
  3. Geen dood, geen vrees (26) – Het is toch nog snel gegaan
  4. Triratna India – 300 miljoen mensen leven onder armoedegrens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tammi zegt

    11 september 2022 om 11:03

    Ik volg de serie columns van Jan Veenendaal met veel belangstelling. Waar kan ik meer informatie vinden over/me aanmelden voor de genoemde lezing op 30 oktober?

    Alvast bedankt voor uw reactie!

    Hartelijke groet,
    Tammi

    • Joop Ha Hoek zegt

      12 september 2022 om 13:23

      Klik naar https://www.aandacht.net/activiteiten/liaprogramma/verdiepingsdag-watikleerdevanthay-2
      deze bijeenkomst is niet gratis.

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens