• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Je lot in eigen handen – karma, de praktijk

Je lot in eigen handen – karma, de praktijk

14 maart 2016 door Ujukarin

In deel een van dit tweeluik gaat Ujukarin in op het begrip karma. Wat betekent dat en wat zijn de gevolgen van karma. Of liggen in karma die gevolgen al besloten? Morgen deel twee.

De allereerste leerreden van de Boeddha noemden niet alleen de vier Edele Waarheden en het Achtvoudig Pad, maar vooral ook het statement ‘Wanneer dat bestaat, ontstaat dit; bij het verrijzen van dat, verrijst dit. Wanneer dat niet bestaat, komt dit niet tot wasdom; bij het wegvallen van dat, houdt dit op.[1]’

Dit heet afhankelijk ontstaan of in een mooi Paliwoord Paticca-samuppada. In het kort gezegd komt dit principe er op neer dat alles een oorzaak of kombinatie van oorzaken heeft. Met als spiegelbeeld dat het de kunst is om die oorzaken van vervelende zaken waarover je controle hebt te stoppen. Andere dingen zaaien betekent immers andere dingen oogsten. Voilà, het leven wordt minder vervelend en bij vlagen zelfs gelukzalig. Gerelateerd hieraan zijn de begrippen karma (Pali ‘kamma’), wat wilsinspanning of bedoeling betekent; en karma-vipaka wat zich laat vertalen als ‘resultaat van inspanning’. Heel vaak worden beiden verward, ook in deze tekst zal ik wel eens dat stukje ‘vipaka’ weglaten.

Met deze allereerste blik vanaf grote hoogte zal duidelijk zijn dat boeddhisme niet zoiets nodig heeft als een alwetende God-Schepper: iets wat buiten de menselijke waarneming valt kan toch immers moeilijk erbij gesleept worden als verklaring van dingen op aarde? Maar karma is één van de meest genoemde elementen rond boeddhisme en dus ook een gebied met veel spraakverwarring. Dat wordt mede veroorzaakt doordat het woord ook gebruikt wordt in hele andere gedachtenstelsels/religies zoals Hindoeïsme en Jainisme, met andere betekenissen.

Praktische gevolgen

Vandaar dat we iets meer in detail afdalen en het landschap rondom afhankelijk ontstaan wat nader verkennen. Alles eerst even gericht op de wet van karma in dit leven; in deel twee lees je meer over eventuele werking over de grenzen van een leven heen.

Karma Gerolf karmaDe kunst is om je handelingen vanuit een zuivere motivatie te plegen, en die stukjes in jezelf die bijvoorbeeld voor ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken pleiten minder kracht te gunnen. Dan namelijk bereik je het langzaam wegvallen van de oorzaken van ongeluk in je leven. Dit conform de uitleg die boeddhisme aan geluk geeft: alles wat uit haat-begeerte-onwetendheid voortkomt kan nooit tot langdurig geluk leiden, alleen maar tot tijdbommetjes voor nieuwe problemen. Zuivere bedoelingen zijn dus in letterlijke zin ‘zuiver karma’ en de daardoor geïnspireerde handelingen leiden tot goed karma-vipaka.

Erover praten is mooi, maar het echt doen is een stuk moeilijker. Bijvoorbeeld omdat we onszelf onvoldoende kennen, laat staan dat we onder controle hebben wat er allemaal uit onze handen en mond komt of zelfs floept. Denk maar eens aan de twijfel die je beklijft als er een collecterend kind aanbelt en je nu nét voor die paar laatste euro in je beurs iets lekkers wilde gaan kopen. Of aan de ‘maar nu even niet’ respons die je kunt hebben als je door de regen struint en iemand vrij hulpeloos de weg vraagt. Of met welke motivatie je iets weggeeft. En maakt het verschil dat de daad privé blijft of juist ruim bekend wordt? Of in meer fundamentele beslissingen in het leven, zoals kiezen voor het milieu versus kiezen voor luxe. Om écht langzaamaan betere gevolgen te krijgen zul je dus jezelf beter moeten leren kennen; meditatie en reflectie zijn belangrijke middelen hierin, maar ook geregeld contact binnen spirituele vriendschappen als ‘klankbord’ voor je handelen en motivatie.

Kleine stapjes

Bij dit alles moet je niet te hoge verwachtingen hebben qua snelheid van zelfinzicht en ook het ‘bereiken’ van positief karma-vipaka. Het zijn meestal kleinere stapjes de goede kant uit; pas over langere tijd gemeten kun je verandering in je gedrag en karakter waarnemen, bijvoorbeeld omdat spirituele vrienden m/v collega’s melden dat je een ander mens wordt. Van karma-vipaka wordt ook gezegd dat het op verschillende momenten kan rijpen: direct (bijvoorbeeld een dier pijn doen dat gelijk terugbijt), later (‘upapajjavedaniya kamma’) of zelfs waarschijnlijk-niet (omdat het door ander karma gecompenseerd zal worden). Het is dus meer een intuïtief volgen van de wie-goed-doet-goed-ontmoet regel dan dat je moet denken in termen zoals scoutings-insignes voor goed gedrag.

Bij deze concrete karma-uitleg hoort ook de relatie met boeddhistische ethiek. Karma en ethiek zijn nauw verbonden, simpelweg omdat alle ‘voornemens’ in de ethiek tot doel hebben een positieve in plaats van negatieve inbreng in de wereld te hebben. Dus met andere woorden om positief karma te ontwikkelen waaruit positieve karma-vipaka ’s gaan voortkomen. De vijf positieve leefregels, tegenhanger van de meer bekende vijf ‘Ik neem mij voor om niet…’ sila leefregels, heten niet voor niets ook wel de vijf kusala-kammas. Hierin plan je om metta (liefdevolle vriendelijkheid) te ontwikkelen, meer vrijgevig te zijn en te leven vanuit rust, eenvoud en tevredenheid oftewel Samtushti. En daarbovenop ook nog eens om de waarheid te spreken en een zuivere/heldere geest te cultiveren.

Achtergronden

Een laatste dimensie die je kan helpen in het hier en nu met karma te werken is een theoretisch/praktische model. Bijvoorbeeld over wat het nu is wat de Boeddha bereikte, en waar we zelf ook door stap voor stap te transformeren en positief te zijn naar toe willen groeien. Termen zoals verlichting, nirvana/nibbana, realisatie van leegte en dergelijke zijn niet onjuist maar kennen elk weer verschillende formuleringen en interpretaties. Vandaar dat we hier werken met de definitie dat het eind van het spirituele pad een staat van perfecte wijsheid en perfect mededogen inhoudt.

De volgende mogelijke verwarring is dan wie of wat precies die Wijsheid en Mededogen bereikt. Het is in de kern gekoppeld aan het lichaam dat je dit hele leven al had, ja, maar wat zit er dan aan geest in? Want ook datgene dat je als ‘Ik’ beschouwt is onderhevig aan paticca-samuppada en bezit geen essentiële vaste kern. Dat zou immers strijdig zijn met de transformatie die je wil bereiken van vanuit de illusies van samsara naar leven vanuit één zijn met nirvana, toch? De kunst is om in je handelen steeds bewust te zijn van die essentiële verbondenheid met het universum. En dus niet te grijpen naar een bestaan ten koste van andere levende wezens – alleen zo wordt je een ‘arya’ (wijze) in plaats van een ‘bala’ (dom groeps- en gewoontedier). Zie bijvoorbeeld het eerder gepubliceerde tweeluik

Eenzelfde verwarring is mogelijk over wat nu precies de kern van het boeddhisme oftewel de dharma is. Dat is dit concept van paticca-samuppada; allerlei andere concepten zoals anatman (zelfloosheid), de vier Edele Waarheden en het Achtvoudig Pad zijn hiervan afgeleid of op zijn minst een equivalente formulering. Haast elke generatie dharmaleraren, of het nu in historische scholen (theravada – mahayana – vajrayana) was of in geografische verspreiding, vindt het nodig om zich af te zetten tegen de ‘erfenis’ van dat moment en de dharma opnieuw te formuleren. Maar als je wat beter analyseert zie je dat waar ze zich tegen afzetten niet de oorspronkelijke leer van Boeddha was- noch de leringen van latere authentieke volgelingen zoals pakweg Shantideva, Hakuin en Padmasambhava, maar steeds tegen gedegenereerde karikaturen van die leer of leringen. En door die situatie waren nieuwe formuleringen zoals bodhisattva-versus-arahat of leegte-versus-nirvana nodig. Historisch gezien logisch, voor het hier en nu irrelevant. Mijn visie is om gewoon terug te gaan naar de basis, om te constateren dat principes zoals paticca-samuppada en perfecte wijsheid en perfect mededogen staan als een huis, en van daaruit is de conclusie wederom dat het positief handelen en daarmee opbouwen van heilzaam karma hét fundament is van je dharmabeoefening in het hier en nu!

Tot zover – morgen meer over de filosofische dimensie van karma inclusief elementen zoals vorige en volgende levens.

[1] In MN.I. 262-264; SN. 2. 28, 70, 90; Udāna 2

 

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Geluk, Onderwijs Tags: gevolgen, karma, metta, oorzaak, ujukarin

Lees ook:

  1. In de serie over karma: Een directe lering over karma
  2. Edele en onedele waarheden – Wat heeft Boeddha nu echt bereikt?
  3. Een directe lering over karma
  4. Volg de middenweg en vlieg niet uit de bocht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    14 maart 2016 om 13:20

    Beste Ujukarin,
    ik vind het een sympathieke doorkijk in Gautama’s soteriologie (verlossingsleer), helder en fris. Eén puntje op de i. Zoals Gautama al zei heeft niets een kern en dus ook het boeddhisme niet :)
    Pace paticca-samuppada. Ben benieuwd naar deel 2.

  2. Ujukarin zegt

    14 maart 2016 om 14:12

    Deels mee eens. Niets heeft een _onveranderlijke_ kern is het statement van onze wijze Goeroe, en laat nu nét de wet van Afhankelijk Ontstaan per definitie zelf in zekere vorm veranderlijk zijn. Mission accomplished ;-)

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.