Het is heerlijk hier weer in Lakeside te zijn. Er is onvoorstelbaar veel bijgebouwd. Letterlijk tegen de klippen op. Over een paar jaar ken je niets meer terug. En de drukte is navenant. Maar het meer trekt zich niets aan van al die besognes en decibellen.
Dick Verstegen
Dick – Nepal – Kathmandu
Kathmandu is een mysterie. Het kan meedingen naar de status van smerigste hoofdstad ter wereld, dat is wel zeker. Maar KTM, zoals insiders Kathmandu noemen, is ook een vertrouwd nest als het eenmaal je hart gestolen heeft.
Dick – Nepal – afzien
Hoe geweldig we het ook hebben in Nepal, soms gaat dat mijnerzijds echt wel gepaard met angst en beven. Niet alleen als we weer gaan vliegen en we door al die controlesystemen heen moeten. Maar ook het ellendige lawaai dat we te verduren hebben in Pokhara en de afschuwelijke kou ‘s avonds en ‘s nachts in de bergen. Soms wil ik alleen maar naar huis en kan alles in Nepal en wijde omgeving me gestolen worden.
Dick – Nepal – automatisering
Mijn mond viel open. In de aankomsthal van Kathmandu airport hadden ze geautomatiseerd. Er stonden zes of zeven manshoge visumaanvraagregistratieautomaten. Heb je dit woord?
Dick – Nepal – kloostertruc
In Aziatische landen is het niet ongebruikelijk toeristen in een valletje te lokken en ze vervolgens een pootje uit te draaien. En Nepal is geen uitzondering. Als de kapper bijvoorbeeld je nek gaat masseren en je laat hem zijn gang gaan dan ben je snel drie euro extra armer.
Dick – Schoot van de Himalaya
Voor mij is het een land dat barst van verholen mystiek en expliciete religie.
Dick – Altijd weer terug naar de ervaring
De onwetendheid waarop de Boeddha doelt, ontstaat als je je laat meeslepen door primaire, door het ego-gestuurde impulsen. Allemaal angst.
Dick – Het komt niet binnen
Je zit klaar, bent bereid, en toch komt er niet binnen wat er gezegd wordt. Als je kijkt/luistert naar een teisho, een lezing, en film, een kunstwerk…Of als je een boek leest…Het komt maar niet binnen. Het dringt niet tot je door. Hoe ga je daarmee om? Hoe kom ik er doorheen?
Dick – Strandtent
Wat is de mysterieuze aantrekkingskracht van een strandtent? Met je blote voeten op die zanderige houten planken? Die gemengde lucht van zonnebrandcrème, patat, bier en ziltheid? Het altijd aanwezige geluid van branding, zeemeeuwen en hoge kinderstemmen?
Dick – De eik in je tuin
Nu onze wereld zo corona-klein geworden is, biedt het ons een enorme kans om ons heen te kijken en door te krijgen waar die koan over de eikenboom en het verhaal van Sekida’s monnik over gaan. Ze gaan over precies hetzelfde. Over kijken met je hart dat in werkelijkheid samenvalt met je wakkere geest.
Dick – De zin van zen
Zo is er in de Leegte geen onwetend-zijn en ook geen einde van onwetend-zijn, geen ouderdom en dood, geen einde ook van ouderdom en dood, geen lijden, ook geen oorzaak en geen opheffing van lijden, geen weg en ook geen inzicht, geen bereiken en geen niet-bereiken.
Dick – wat wij werkelijk zijn
Wat wij werkelijk zijn is lastig onder woorden te brengen. Of juist heel makkelijk. Wezenlijk zijn wij de bodhi-mind, zoals hele generaties White plum-leraren het formuleerden, steeds een beetje anders.
Dick – bloei
We hoeven alleen maar te zijn wat we al zijn: mens. Het is lente. We horen de godganse dag vogels zingen. Het werkt aanstekelijk. We pakken buiten coronatijd een terrasje. En opeens hebben we oog voor wat zich voor onze neus afspeelt.
Dick – vreugde
Soms kun je een zinnetje lezen waarvan je opveert en dat pure vreugde bij je oproept. Soms kun je op de fiets opeens een landschap binnenrijden waar je zo blij van wordt dat je afstapt om de vreugde nog beter toe te kunnen laten. Soms kun je zo getroffen worden door een bloemetje, een boom of een heen en weer wiegend takje dat je niet weet hoe je het hebt, zo diep is je blijdschap.
Dick – lente
‘De geest van de beginner is de geest van mededogen. Als onze geest mededogend is, is hij onbegrensd.’ Mededogend, lees: liefdevol. Elk moment opnieuw.’
Dick – niet wegkijken
Jullie weten dat mijn schoonmoeder overleden is. Ellen en ik waren kort na haar overlijden in haar huis. En er viel mij iets enorm sterk op. Nu Marleen dood was, waren alle dingen die zij om zich heen had verzameld tijdens haar leven ook dood. In zen-context zouden we zeggen: de tienduizend dingen.
Dick – De bloemen in het veld
Wat nà de dood gebeurt met de entiteit die we tijdens dit leven waren – we weten het niet. Maar we kunnen er wel iets over denken, voelen.
Dick – aandacht is toelaten
Goed beschouwd gaat aandacht minder over doen dan over laten. Als we open en aandachtig zijn, dan is onze geest als een schotelantenne.
Dick – Het meisje glimlacht terug
De bodhisattvagelofte. Wat doe ik om…al het bestaande te bevrijden, de oorzaak van het lijden te verwijderen, alle dharma’s te verstaan en de boeddhaweg tot het einde te gaan?
Dick – toeval
Deze column berust op toeval. Er zit geen diepere betekenis achter.
Dick – corona
‘Leven en dood zijn als twee molenstenen waartussen ik beklemd zit en die langzaam elk begrip omtrent mijn bestaan vermorzelen.’ Zo schetste mijn leraar Nico Tenko Roshi onlangs onze levensweg.
Dick – vertrouwen (4 en slot)
Om ook die andere kant van het medaillon in beeld te krijgen, is het in deze tijden van angstige stress belangrijk om je aandachtig te kunnen focussen op de onzichtbare naad waar die twee ogenschijnlijk tegenstelde gebieden elkaar raken. Die ‘naad’ is je leven in dit moment. De remedie is dan ook: dompel je aandachtig in je leven, zoals het is.
Dick – Vertrouwen (3)
In mijn leven heb ik veel gehoord, gelezen en gevoeld over vertrouwen. En hoe meer ik het kan toelaten, des te groter is het mysterie ervan.
Dick – vertrouwen 2 (niet)
Vandaag op de fiets vroeg ik me af: als het in ons leven gaat om levensbeaming om niet, zoals de filosoof Otto Duijntjer het uitdrukt, hoe kan je zelfgekozen dood daar dan bij horen? Is je overgeven aan je leven zoals het is, niet in alle opzichten strijdig met zelfdoding en is zelfdoding niet in alle opzichten strijdig met vertrouwen?