• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend deel II

Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend deel II

27 september 2020 door Kees Moerbeek

Evan Thompson is hoogleraar filosofie aan de Universiteit van British Columbia in Vancouver, Canada. Enkele maanden geleden verscheen zijn boek Why I am not a Buddhist. In het Boeddhistisch Dagblad verscheen hierover het artikel Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend. Hoofdstuk vier van dit boek Mindfulness mania, kwam daarin niet aan bod. Hieronder een rechtzetting met een aanvulling uit diverse bronnen.

De mindfulnessmanie raast als een gek door de Noord-Amerikaanse samenleving, schrijft de hoogleraar vrij vertaald. Mindful leven, mindful ouderschap, mindful eten, mindful seks, mindful leiderschap en de lijst gaat maar door. De subtitel van het zoveelste zelfhulpboek The mindfulness Edge is ‘How to rewire your brain for leadership and personal excellence without adding to your shedule’, zie de link van de boekpromo.

Juiste aandacht

Veel boeddhisten storen zich aan deze manie en geven aan dat ‘mindfulness training’ geen ethisch neutrale techniek is om stress te verminderen en om concentratie te bevorderen. ‘Juiste aandacht’ is het zevende deel van het boeddhistische achtvoudige pad. Boeddhistische meditatie moet daarom niet worden vercommercialiseerd voor persoonlijk gewin, voor het gewin van bedrijven en voor het versterken van de maatschappelijke ongelijkheid. Volgens Thompson is dit terechte kritiek, zij het oppervlakkig. Deze critici zien de rol over het hoofd van het boeddhistisch modernisme en de recente versie hiervan: het ‘neurale boeddhisme’ (‘neural buddhism’).

Thompson richt zich in zijn boek ‘Why…’ op het boeddhistisch modernisme, dat in de 19de eeuw ontstond. Dit claimt dat het boeddhisme wetenschappelijk is en daarom superieur ten opzichte van andere religies. Het is een ‘science of the mind’. De boeddhistische meditatie en de boeddhistische filosofie zijn volgens de auteur van ‘Why…’ echter niet wetenschappelijk, omdat ze geen toetsbare hypotheses zijn onder controleerbare voorwaarden. Ze kunnen niet worden gescheiden van de religie van het boeddhisme.

Het neurale boeddhisme

In de inleiding van ‘Why…’ schrijft de hoogleraar over de lange tijd dat hij werkte voor het Mind & Life Institute. In 1987 was de neurowetenschapper Francisco Varela hiervan een van de oprichters. Zijn boek The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience (1991) is een baanbrekende klassieker in de wereld van de kenniswetenschappen. Evan Thompson was een van de twee co-auteurs. Kort na het overlijden van Varela in 2001, begon hij te werken voor het instituut. Het voordeel hiervan was dat hij kennis maakte met wetenschappers die publiceerden over de geschiedenis van het boeddhistisch modernisme. In het begin miste hij namelijk het historisch perspectief. 

In de periode dat de auteur werkte voor het instituut werden de boeddhistische uitzonderingsposities van de modernisten en het ‘neurale boeddhisme’ de normen voor het meditatieonderzoek. Dit riep bij hem filosofische en wetenschappelijke vragen op en was voor hem de aanleiding om zich te verdiepen in het boeddhistisch modernisme.

Een recente versie van dit modernisme is het ‘neurale boeddhisme’, dit geeft een bijzondere status aan ‘brain imaging’, een klein onderdeel van de neurowetenschap. Thompson schrijft over het neurale boeddhisme: “Enlightenment” is an brain state or has unique neural signatures, mindfulness practice consists in training the brain, and the cognitive science has corroborated the Buddhist view that there is no self.’ Dit is volgens de auteur niet alleen onjuist, maar ook verward. Hieronder verdere uitleg over het verband van het neurale boeddhisme met de ‘mindfulness manie’.

Meditatie en aandacht

Bhāvanā (Pali, ‘mental development’) en jhāna(Pali, ‘mental training resulting in a calm and luminous mind’)   maken deel uit van de boeddhistische meditatiepraktijken. Diverse onderzoekers hebben geprobeerd de meditatiepraktijk van het vroege boeddhisme te reconstrueren. Wikipedia: ‘According to Indologist Johannes Bronkhorst, “the teaching of the Buddha as presented in the early canon contains a number of contradictions,” presenting “a variety of methods that do not always agree with each other,” containing “views and practices that are sometimes accepted and sometimes rejected.” These contradictions are due to the influence of non-Buddhist traditions on early Buddhism.’ Twee belangrijke meditatietradities waarnaar Bronkhorst verwijst zijn de Jain ascetische traditie en de Vedisch-Brahamistische traditie. 

In het boeddhisme bestaat voor het Engelse ‘mindfulness’ (= ‘aandacht’) niet één gedeeld traditioneel begrip of definitie, aldus Thompson. Er zijn diverse, soms tegenstrijdige uitleggen in omloop. Hij verwijst naar onder andere de auteurs John D. Dunne en Robert Sharf. Het is bovendien zeer de vraag of ‘mindfulness’ een geschikte ‘vertaling’ is.

‘Mindfulness’ is de Engelse ‘vertaling’ van het Pali ‘sati’ en het Sanskriet ‘smṛti. ‘Smṛti’ betekent ‘onthouden’ en ‘herinneren’. ‘Sati’ betekent ‘in gedachten te houden’ en ‘geheugen’. Het Engelse woord ‘mindfulness’ in de betekenis van ‘aandacht’ bestond al lang toen dit voor het eerst in 1881 werd gebruikt in de (westerse) boeddhistische context van meditatie. De hoogleraar schrijft dat het vaak wordt gebruikt om te verwijzen naar ‘het vermogen om een gekozen object vast te houden in de geest zonder afleiding of vergeetachtigheid.’

Ook wordt het verschillend gewaardeerd. Volgens sommigen is aandacht inherent heilzaam, volgens anderen echter noch heilzaam, noch onheilzaam. Een mening is dat voor ieder moment van bewustzijn geldt dat dit verbonden is met aandacht. Een andere mening is dat bewustzijn soms wel, soms niet aanwezig is. 

Privé mentaal theater

Wijdverspreid doen er twee misverstanden de ronde over mindfulnesstraining. Het eerst is dat het een soort binnenwaarts gericht bewustzijn is van iemands privé geest. Het tweede is dat de beste manier om de effecten hiervan van te zien, is om in het hoofd te kijken naar het brein. Beide misverstanden versterken elkaar.

Thompson omschrijft beide samen als een soortement mentaal privé theater, van waaruit iemand kijkt naar wat er gebeurt in zijn brein.

Aandacht wordt gedacht plaats te vinden in de individuele geest en in het brein. Het gevolg van deze verwarde constructie is dat mensen kunnen gaan denken dat ze een ‘mindful brain’ zijn, als het over mentale zaken gaat. Dit is problematisch, want ménsen zijn ‘mindful’, niet hun hersenen. Ook is het problematisch dat enerzijds iemand gescheiden is van zijn brein, want dit kan door mindfulnesstraining worden veranderd. Anderszins is iemand ook zijn brein. De geest is iets wat het brein doet. Bovendien  moet het brein worden getraind wil aandacht een blijvend mentaal kenmerk zijn.

De auteur betoogt dat ‘mindfulness’ een geïntegreerde oefening is waarbij diverse cognitieve, affectieve en lichamelijke vaardigheden lokaal in actie komen. De hersenprocessen zijn noodzakelijk om aandacht mogelijk te maken, maar zijn slechts deels vormend en wel alleen vanwege het feit dat ‘given the wider context of embodied en embedded cognition and action. The conclusion is that it is a conceptual mistake to superimpose mindfulness onto the differential activation of distinct neural networks.’

Zoals eerder aangegeven is het niet duidelijk wat er onder ‘aandacht’ wordt verstaan. Boeddhistische modernisten leggen het uit als ‘bare attention’ wat direct bewustzijn zou zijn van gevoelens en gedachten wanneer ze opkomen. Dit zonder te oordelen over deze gevoelens en gedachtes. Voor alle vormen van meditatie geldt echter dat een beroep gedaan wordt op vele vaardigheden, waarbij de hersenen hun functie uitoefenen. Zie hierboven.

In 2014 verscheen in Scientific American een artikel over de neurowetenschap van meditatie. Dit artikel illustreert volgens Thompson de problematische opvatting dat aandacht in het hoofd plaats vindt en de rol van het neurale boeddhisme. Het artikel bespreekt drie soorten meditatiepraktijken:

1.’focused attention’ mediatie,
2. ‘open monitoring’ meditatie en
3.‘compassion and loving kindness’ meditatie.

De hoogleraar beschrijft ze, maar ongetwijfeld zijn de lezers van BD hier mee bekend.

Thompson brengt twee tegenargumenten in stelling. Ten eerste is het empirisch  niet gerechtvaardigd om meditatie en specifiek mindfulness meditatie te lokaliseren in bepaalde hersendelen of netwerken van de hersenen. Ten tweede is het conceptueel onjuist om de twee te lokaliseren in bepaalde hersengebieden of netwerken. 

De gehele persoon

De auteur verwijst naar de filosoof van de kenniswetenschap Christopher Mole. Deze geeft aan dat aandacht geen op zichzelf staand en geen onderscheidend proces is, maar een ‘mode in which multiple cognitive processes unfold in relation to each other. The term for this mode is “cognitive unison”. Dit idee is van toepassing op meditatie en Thompson legt de werking ervan uit voor ‘focused attention’ en ‘open monitoring’ meditatie. Aandacht vindt niet alleen in het brein plaats. Het is iets waarbij de gehele persoon, mede door het brein, bij een taak is betrokken en waarbij diverse cognitieve processen een rol spelen.  

Het zijn van een goede ouder (‘mindful parent’) bijvoorbeeld bestaat onder andere uit tal van emotionele en cognitieve vaardigheden, die zonder twijfel van het brein afhangen, aldus Thompson. Misschien dat al deze processen aanwijsbaar zijn in de hersenen, maar wat zegt dit over het zijn van een goede ouder? Wat het inhoudt om een goede ouder te zijn hangt af van de hele persoon, van de sociale context en van de cultuur. Zie de promo voor mindful parenting.

Veel van de wetenschappers die mindfulness meditatie onderzoeken droegen bij aan de manie. Niet alleen journalisten die rapporteren over hun bevindingen zijn verantwoordelijk voor de mantra dat mindfulness ‘letterlijk’ je brein verandert of het ‘voorziet van nieuwe bedrading’, ook de wetenschappers zijn er verantwoordelijk voor. De hoogleraar schrijft dat alles je brein kan veranderen, maar ondanks de hype dat mindfulnesspraktijken langdurige, positieve veranderingen teweeg brengen in je brein is dit nog steeds provisorisch. Een recent wetenschappelijk onderzoek suggereert dat er mogelijk een ‘bias’ (een vooroordeel) bestaat door het rapporteren van positieve resultaten van klinische mindfulnesstudies en het niet rapporteren van negatieve resultaten.

Slotopmerkingen

Op bladzijde 123 van ‘Why…’ biedt de hoogleraar een uitweg uit de verwarring rond de claims van het boeddhistische modernisme, het neurale boeddhisme en ‘mindfulness’: ‘We need a way how you’re not your brain without your being separated from it. The embodied and enactive approach in cognitive science gives us this understanding: you are an embodied being, and your brain enables your cognition to take place, but your mind isn’t the same as what happens in your brain. Your mind includes the rest of your embedded being embedded in the world and in relation to others.’ 

Hoogleraar Thompson richt de kritiek van Why I am not a buddhist op het boeddhistisch modernisme in Europa en in Noord-Amerika, niet op iedere vorm van het boeddhisme en niet op het hele boeddhisme. Hij schrijft ook geen vijandige gevoelens te hebben voor het boeddhisme, anders dan Bertrand Russell voor het christendom. Ondanks deze vijandigheid schaart hij zich volledig achter de slotwoorden van Russels essay: ‘We want to stand upon our own feet and look fair and square at the world –its good facts, its bad facts, its beauties, and its ugliness; see the world as it is and be not afraid of it.’ Het boeddhisme kan volgens Thompson hieraan bijdragen ‘zonder de dubieuze claims van het boeddhistisch modernisme te moeten accepteren.’

Bronnen

Thompson, E. Why I am not a buddhist. Yale University Press, 2020

 2-Minute neuroscience: neuroimaging, 11 2014

https://www.youtube.com/watch?v=N2apCx1rlIQ

 The Mindfulness Edge: How to Rewire Your Brain for Leadership and Personal Excellence, 11-2015

https://www.youtube.com/watch?v=JFe-dOsfy18

 Introduction to mindful parenting, 2-2016

https://www.youtube.com/watch?v=rNxEKpexTFc

Meditation’s impact on the Brain | Documentary Clip, 12-2019

https://www.youtube.com/watch?v=r3neFV38TJQ

https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/105386-meditatie-maakt-je-nauwelijks-socialer/

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk, Gezondheid, meditatie, Mindfulness, Pakhuis van Verlangen, Pali-Canon Tags: brein, Evan Thompson, geest, mindfulness

Lees ook:

  1. Boeken – mindfulness hype hedendaagse prozac-rage?
  2. Mindfulness komt uit het boeddhisme, mag het ingezet worden in het bedrijfsleven?
  3. Behoor tot niets, behoor tot alles
  4. Ehipassiko – ‘mindfulness in crisistijd’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    28 september 2020 om 17:23

    Kees, dank voor deze aanvulling op je boekrecensie. Mooi om te vernemen dat Thompson er vanaf ziet om met de ‘neuro modernisten’ het Boeddhisme als een geesteswetenschap te beschouwen.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.