• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (1)

1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (1)

13 november 2019 door gastauteur

Het is begin oktober 1973. Twee mannen rijden drie dagen lang kriskras door Nederland. Ze worden door vertegenwoordigers van het koningshuis, politiek en leider van godsdienstige stromingen ontvangen. De twee mannen, de beroemde Nederlandse bioloog Victor Westhoff (52) en de 14e Dalai Lama (38), op bezoek in Nederland, voeren in de auto korte gesprekken met- en stellen vragen aan elkaar.

Victor Westhoff, voorzitter van het ontvangstcomité, heeft eigenlijk helemaal geen zin om met een wat hij noemt heilige kriskras door Nederland te reizen, maar vrij spoedig naderen de mannen elkaar en delen al of niet elkaars opvattingen. Westhoff hield een 16 vellen telend uitgetikt A4 formaat dagboek bij waarin hij de ervaringen met de Dalai Lama en anderen beschreef. Het is een van de bijzondere documenten in het Nederlands Boeddhistisch Archief.

Ontmoeting met Z.H. de Dalai Lama, 7-9 Oct. 1973.

“Als – door de omstandigheden daartoe gedrongen en nauwelijks vrijwillige – voorzitter van het comité van ontvangst van Z.H. de Dalai Lama heb Ík het bezoek van Z.H. aan ons land met gemengde gevoelens, maar hoofdzakelijk met tegenzin, tegemoet gezien. Van nature weinig geneigd tot optreden in het openbaar, niet geïnteresseerd in ijdel vertoon, belast met de short en long run taken van mijn beroep, zag ik er tegen op om drie dagen lang – drie dagen die ik t.a.v. mijn werk nauwelijks kon missen – als “public manager” van een heilige door ons land rond te razen, me door grote of kleine menigten te laten aangapen en die te moeten toespreken, met alle verantwoordelijkheid aan deze taak verbonden. Dit vooruitzicht drukte zo zwaar op mij dat ik vooraf aan waardering van de positieve aspecten van mijn contact met de Dalai Lama ternauwernood toekwam.

En toch voel ik me al dertig jaar lang zowel met Tibet als met de Dharma nauw verbonden, en erkende ik wel degelijk bij voorbaat de Dalai Lama als een groot geestelijk leidsman.

Zondagmorgen, 7 october. Op navraag bij de “information desk” werd ons de weg gewezen naar de VIP-room d.w.z. naar een onaanzienlijke gesloten deur, waarvoor zích – eerste verrassing – een groep Tibetaanse vluchtelingen had verzameld. De aanblik van deze hartelijke, eenvoudige, in gespannen verwachting verkerende groep alleraardigste mensen, die een van de grootste momenten van hun leven tegemoet gingen, was hartverwarmend. Allen hadden uiteraard hun fraaiste kleding aan, en die Iange, kleurige gewaden (in diepe, warme kleuren, elk kleed in slechts één kleur) stonden de vrouwen prachtig. Opvallend was de schoonheid. van de vrouwen – had ik in het geheel niet verwacht -; evenals hun ongekunsteldheid en natuurlijke waardigheid en bevalligheid. Onvergetelijk was een klein slank meisje, naar schatting een jaar of achttien, in turkooisblauw gewaad, met een fijn beeldschoon gezichtje en grote donkere ogen.

Mevrouw Kok-Iken opende tenslotte de deur en liet ons binnen in een complex van zalen en gangen, dat uitmondde in de met een weelde van tropische gewassen versierde VIP-room. Daar was al een gezelschap bijeen dat dank zij de komst van de Tibetanen een heel ander cachet kreeg. Wachten, overleggen, een Hongaar te woord staan die beweerde Z.H. te kennen en die hem een foeilelijk eigengemaakt schilderij van een Hollands polderlandschap met ophaalbrug wilde aanbieden – dit in dank aanvaard -; toen samen net dr. Pott, enige geüniformeerde politiefunctionarissen, twee rechercheurs in burger en een gladde gentleman-functionaris van “de luchthaven”, door eindeloze gangen en roltrappen naar de uitmonding van de “slurf” waarvoor het betreffende vliegtuig zou aanleggen. Daar wachten, want er was mist, de mist werd zwaarder in plaats van lichter. Het was twijfelachtig of het vliegtuig (komende uit Zürich) zou kunnen landen. spannende minuten. Zo niet, dan uitwijken naar Brussel. Wat moesten we dan beginnen? Het gezelschap van acht Tibetanen zou daar verloren aankomen, door niemand opgevangen, en de zaal voI mensen in het Tropenmuseum deze middag? Inmiddels tweede verrassing: een rijzige, herculische figuur, een meter negentig, met tulband en baard: de ambassadeur van India, een Sikh en Maharadja, Z.Exc. Yadravindra Singh. Ook hij wachtte hier de Dalai Lama af. Pott is extravert en geverseerd in openbare contacten, en deed dus wat ik niet zou durven: op de ambassadeur afstevenen en een gesprek met hem aanknopen. Een beminnelijk mens, die ambassadeur; een gentleman en een man van de wereld.

Na een kwartier spanning opgeheven: vliegtuig geland. Het gezelschap kwam er aan. Horden fotografen stonden elkaar met hun camera’s te verdringen.

Z.H. en twee leden van zijn gevolg, zijn tolk en zijn secretaris, waren in monniksgewaad gekleed: donkerrode pij, één arm b1oot, zeer kortgeknipte zwarte stoppelhoofden (niet kaalgeschoren dus), De andere leden van het gevolg waren op Westerse wijze gekleed in het zwart, behalve de Indiasche veiligheidsfunctionaris, eveneens in het zwart. Alle Tibetanen met kaalgeschoren gelaat, Alleen de Indiër had een snor. Een van de opvallende, ofschoon wel verwachte kenmerken van hen allen (dat overigens eerst naderhand bij verder contact bleek) was hun onberispelijke zindelijkheid waaraan vele Europeanen een voorbeeld kunnen nemen: onder geen enkele omstandigheid een andere lichaamsgeur dan de nauwelijks waarneembare, frisse, eigenaardige geur van een ander ras (cocos-bergamot-en nog een vleug).

Volgens afspraak overhandigde Pott aan de Dalai Lama een ivoorgele zÍjden katha (kadag), voor dit doel geleend van mevrouw Kok, in de hoop dat Z.H. de katha terstond weer zou teruggeven, hetgeen geschiedde. Ik begroette hem op oosterse wijze, maar hij stak spontaan en hartelijk op westerse wijze zijn hand naar mij uit, die ik dus drukte.

Daarna de eindeloze gangen door naar de VIP-room, voorafgegaan door behendig achteruitlopende, ons vele malen onder vuur nemende fotografen en door twee marechaussees, en gevolgd door twee rechercheurs in burger en de public relations officer van de “luchthaven”. Nu eens de Dalai Lama naast mij voorop, de ambassadeur van India en dr. Pott daarachter; dan weer – hetgeen ik zoveel mogelijk bevorderde – ZH. voorop met de ambassadeur, en Pott en ik daarachter.

Toen een tafereel dat ik nooit zal vergeten. De Dalai Lama kwam de VIP-room binnen, en bij de ingang stonden, op een rij, zijn Tibetaanse onderdanen. Wij Westerlingen, de ambassadeur en het gevolg van Z.H, trokken ons onmiddellijk terug (voortreffelijk was daarbij, evenals steeds naderhand, het onopvallende, discrete en correcte gedrag van de rechercheurs). Alle Tibetanen droegen een wítte zijden katha op hun beide handen, die ze achtereenvolgens overhandigden, waarna Z.H. iedere katha met een onnavolgbaar elegant, sober en gedistingeerd gebaar weer om de hals van de gever of geefster hing. Dit ging gepaard met een hartverwarmende vrolijkheid en hartelijk gelach; het zou in onze contreien “uitbundig” genoemd worden, maar het maakte een volkomen natuurlijke en harmonische indruk. Wat een voorrecht als een volk zijn eerbied kan uitdrukken in blijdschap in plaats van plechtstatige somberheid!

Morgen deel 2 in de serie.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, NBA - Nederlands Boeddhistisch Archief, Pakhuis van Verlangen, Reisverslagen, Tibetaans boeddhisme Tags: 1973, bezoek Dala Lama, dagboek VictorWesthoff, dr. Pott, Kok-Iken, NBA, Nederland, ontvangst

Lees ook:

  1. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (8 en slot)
  2. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (4)
  3. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (2)
  4. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (6)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.