Een van de thema’s van het boeddhisme is dat je alles wat in je opkomt los moet laten, dat je je moet overgeven en niet ingaat aan alles wat aan je verschijnt. Maar als er niets is om los te laten; als er niets verschijnt; waar zou je je dan mee moeten bemoeien; wat is er dan om los te laten?
Zen
Bodai en het redden van alle levende wezens
‘Waarom heeft het beeld bij ons in de meditatiehal geen zwaard?
‘Dat heeft hij wel, Bodai. De stok die voor hem op het altaar ligt is zijn zwaard.’
Mooi Land
De volgende dag zit ik als een zak rotte aardappelen op mijn meditatiekussen. Aan het einde van de ochtend begint een lezing.
Liever naakt dan namaak
Wat is zenboeddhisme? Helaas, dat kan ik niet zeggen noch schrijven. Het enige wat ik kan zeggen: het is te vinden.
Zen en de kunst van het Solex-onderhoud
Mijn nieuwe acquisitie was een bij elkaar geraapt zooitje dat met tieribs, zogenaamde kabelbinders, bijeen gehouden werd.
Rondom de ketel stonden broodmagere mensen te vloeken en te schreeuwen
De ruimte aan het eind van de gang was een soort grot waar in het midden een hels vuur brandde met daar boven een grote ketel vol met gloeiende ‘Okayo’ rijstepap.
Zeshin – Een
…
De bodhisattva van het bouwen en breken
Ik ben nog te veel gewend om leiding te geven in de samsara om me daar met de rug vanaf te wenden, naar de nirvana toe. Er is vrede, er is oorlog. Maar daar hoor ik boeddhisten nooit over.
Meditatie- ‘Het levert niets op, ik kom geen stap vooruit’
Je zit recht, je hebt je vastgebeten in je oefening, je bent helder, alert. Maar voor iedereen hier geldt, als je maar een klein beetje onvoorzichtig bent dan ben je het zo weer kwijt.
De mening van de Boeddha
De middenweg is niet gemakkelijk te gaan. We laten ons zo graag bedwelmen door zekerheden.
Imagine more religion in voetbal, John
We willen geen religie meer. We zijn boos op de religie.
Pijen in de aanbieding
…
Is een unsui (thuisloze) arm?
Armoede is lijden, omdat je buiten gesloten bent van wat je wilt hebben. Nog grotere armoede is anderen buitensluiten van wat je denkt te hebben.
Huineng en Hisamatsu
Er is in het zen van de eenentwintigste eeuw te veel ruis op de lijn, nog steeds te weinig engagement en bereidheid een lange neus te trekken tegen andere boeddhistische tradities.
De spreuk
Daarom beoefen ik zen. Om in de diepte van mijn denken te duiken en mijn gedachten te leren kennen die gaan over ‘ik versus ander’. Om de werkelijkheid daarvan te toetsen in de niet-dualiteit.
Zen op straat: de dakloze mentor
Hoezeer de groep zenpeacemakers ook probeerde om als daklozen te leven, in de praktijk is het toch anders. Dat is de luxe: zij leefden niet in een ellendige situatie want hun mobiel en bankpas lagen in een kluis op het station in Keulen.
De straatretraite van Ellen Eggerdink- aandacht en een praatje
‘Ik denk dat de straatretraite in mij heeft losgemaakt dat ik toegankelijker en opener ben geworden en ik mij realiseer dat ik ook andere mensen blij kan maken met aandacht en een praatje.’
Een boze leraar van weinig woorden
Ik wilde hem echt recht voor z’n kanis slaan, en kon me nog net op tijd inhouden.
De leraar als beperkt, feilbaar, menselijk wezen
Nico Tydeman: “Zolang de leraar op afstand blijft, blijft hij als idool intact. Maar als je ziet hoe hij zich beweegt in het alledaagse – hoe hij met geld omgaat, geïrriteerd kan zijn, trots is op zijn wijsheid – dan kan de idolatrie afbrokkelen. En zo hoort het.’
Kleine pijnlijke stapjes, grote stappen in menselijkheid
Er waren mirakeltjes, een verhuis bracht warme dekentjes, een strenge politieagent vroeg in de morgen ontdooide, een kerkje toverde met kleuren en verhalen, een brug vol tekenen van liefde, een mevrouw met een prachtig daklozenproject kreeg een ferm steuntje in de rug, ik zag vele prachtige mensen, precies zoals ze zijn, herfstkleuren, zomaar gratis voor je neus.
Nalatenschap
…
Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver?
Wist u dat Sakyamuni Gautama een vader en moeder had? Dat Sakyamuni Gautama zelf ook een zoon had? Weet u wat zich in de slaapkamer van Sakyamuni Gautama heeft afgespeeld? Zou hij er misschien ook een maîtresse op na gehouden hebben? In die tijd, en in zijn kringen?
Sunyata
Zeshin is als begeleider verbonden aan Suiren-Ji, de ‘Waterlelie Tempel’ in Bemmel, voorheen Leiden. Soto-Zen is een school binnen het boeddhisme. Bij Suiren-Ji wordt Soto-Zen beoefend.
Mysterie in een aandachtige aanwezigheid
Ik vergeet nooit mijn eerste zendag in de Harp te Izegem. Geen omhaal van woorden. Geen lange beschouwingen