• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Paul Van hooydonck – Van rusteloze apengeest naar boeddhageest

Paul Van hooydonck – Van rusteloze apengeest naar boeddhageest

21 mei 2017 door de redactie

Zoals een aap van de ene tak naar de andere slingert,
zo springt onze geest onophoudelijk van de ene gedachte naar de andere.
In meditatie trainen we onze “monkey mind” (apengeest.

We gebruiken daarvoor de adem als meditatie-object.
De aap gehoorzaamt niet. Hij gaat als een bezetene tekeer.
Hij wil niet getemd worden.
De geest protesteert.
Hij wil doen wat ie wil: het prettige achterna hollen; het onprettige vermijden.
Steeds weer brengen we de gefragmenteerde aandacht terug naar de adem, ons anker in het ‘hier en nu’.
Langzaam nemen gedachten aan toekomst en verleden af.
We worden steeds minder meegesleept door de creaties van ons denken,
door de constructies van onze verbeelding, door onze zelfgecreëerde illusies.

Er ontstaat rust.
De aap zit af en toe stil.
Er verschijnt ruimte tussen gedachten.
We worden minder overweldigd door emoties die lichamelijke vertalingen zijn van onze gedachten.
Een verademing!
We vertoeven in dit moment.
We proeven van het tijdloze “NU”.
Gedachteloos, emotieloos, bewegingsloos, stil.
We komen thuis in de tijdloze stilte
die we zijn.
Van rusteloze apengeest … naar boeddhageest.

Op vrijdag 26 mei 2017 geeft Paul Van hooydonck een dhammatalk in het boeddhistisch centrum Ehipassiko, in Deurne, Vlaanderen: ‘Van rusteloze apengeest naar Boeddhageest’.

Paul: ‘Het Pali woord voor meditatie is ‘Bhavana’ (het cultiveren/ontwikkelen van de geest). ‘Meditatie’ is een westers woord en een slechte vertaling. Meditatie is geen exotisch, esoterisch ‘gezweef’. Het is niet het ontvluchten van de werkelijkheid. Wel integendeel.

Meditatie betekent helemaal aanwezig zijn bij wat er is. Je doet één ding tegelijk en met onverdeelde aandacht. Meditatie is aarden, gronden, het volledig ervaren en accepteren van de werkelijkheid zoals die is. Meditatie is zorgzaam, opmerkzaam en dus liefdevol omgaan met de dingen. Daarbij het kleinste aspect van ons leven aandacht gevend en erend.

Daarvoor hoeven we ons niet terug te trekken in een grot in de Himalaya. Daarvoor hoeven we niet toe te treden tot een kloosterorde. Meditatie is simpelweg zorg dragen voor ons leven, bewust leven, zien en dus weten wat er gebeurt. Meditatie is een noodzaak voor een vervullend leven. Ons leven raast niet langer aan ons voorbij als een sneltrein. We zitten op de trein en leven het leven echt ten volle.

Op deze avond zal ik diep ingaan op het wat en waarom van meditatie. Er bestaan zoveel misvattingen en vooroordelen rond meditatie. Wat is het en wat is het niet? En waarom doen we het? Wat is het belang? Ik zal putten uit mijn persoonlijke ervaring in de verschillende scholen en tradities gedurende een verblijf van twaalf jaar in kloosters en meditatiecentra in Azië: theravada boeddhisme, zen, Tibetaans boeddhisme en Advaita.’

Paul verbleef twaalf jaar in boeddhistische kloosters in Nepal, India, Sri Lanka, Birma, Thailand en Engeland. Hij werkte als meditatieleraar in een Tibetaans centrum in Nepal (Ganden Yiga Chözin), in een meditatiecentrum in Sri Lanka (Nilambe) en in de Peradeniya University, de grootste universiteit van Sri Lanka. Hij was monnik in de traditie van het Theravada boeddhisme (de oude school). In 2008 richtte hij het Ehipassiko Boeddhistisch Centrum in Antwerpen op.

Praktisch: Vrijdag 26 mei 2017 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen, België.

 

Categorie: Theravada, Zen Tags: apengeest, boeddhageest, onrust

Lees ook:

  1. Meditatie- ‘Het levert niets op, ik kom geen stap vooruit’
  2. Dat je iemand bent…
  3. Het misverstand
  4. Dick – wat wij werkelijk zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.