• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Een grote luchtbel vol compassie

Een grote luchtbel vol compassie

28 oktober 2014 door Taigu

Eihei Dogen Wikimedia CC
Dogen, een dwaalweg?

“Waar was ik voordat ik geboren werd?, vraagt het kind. Zenpapa glimlacht.” Over de kern van Zen en onvermogen tot spirituele zelfverheffing.

Nembutsu staat voor ‘de Boeddha verinnerlijken’.
Letterlijk betekent het: ‘de focus van je aandacht bij de Boeddha houden’.
Namu Amida Butsu. Het welt op, vele malen per dag. Ontelbare malen. Iedere ademtocht. ‘Namu’ in, ‘Amida-Bu’ (afgekort) uit.

Namu-Amida-Bu onderweg naar school.
Namu-Amida-Bu in de rij bij de bakker.
De wind in het gezicht op de scootmobiel: Namu-Amida-Bu.
De koeien in het grasland: Namu-Amida-Bu.

De nembutsu is een sleutel tot Zen.
Een wezenskenmerk van Zen: rechtstreeks verwijzen naar je ware aard.
Als je eenmaal weet waar je kijken moet, en hoe (vrij van verwarring en verstorende gedachten), dan loop je altijd en overal met de Boeddha.
Zoals Dogen zegt over boeddhanatuur: je hebt het niet, je bent het niet en toch is alles wat je waarneemt ervan doortrokken, jezelf incluis.

De geest van de Boeddha die door ons heen waait, ademt: waar vind je hem toch?
Namu-Amida-Bu.

Mindfulness zonder de Dharma: een ontspanningsoefening.
Met de Dharma: de geest zien is de Boeddha zien (aldus reeds Bodhidharma).

Maar vaak is de Boeddha weg, foetsjie, ganz verschwunden.
Ik? Belichamen? Bodhisattva? Nee hoor, niet ik.

Bombu eerder, onvermogend zichzelf spiritueel te verheffen.
Niet in dit leven in ieder geval.
Een nietsnut. Een foutenmaker. Een brombeer.
Ook de geest van Shinran komt met de nembutsu meewaaien.

Zen, niet-Zen: een delicate balans.
Toch is ‘sola fide’ een stap te ver.
Maar dat zitten-om-het-zitten ook.
Dogen, een dwaalweg.
Namu-Amida-Bu, Namu-Amida-Bu.
Dank u voor deze nieuwe morgen, dank u voor deze nieuwe dag.
Dank u, dat ik met al mijn zorgen bij u komen mag.

Op de mat, afgesloten als in een weckfles.
Een grote luchtbel vol compassie bubbelt zich een weg naar boven.
Adem in. Adem uit.
In de ruimte even, even de nabijheid tastbaar van Amida, Kanzeon.

Compassie, is dat eigenlijk actief? Of passief?
Namu-Amida-Bu, Namu-Amida-Bu.

Waar was ik voordat ik geboren werd?, vraagt het kind.
Zenpapa glimlacht.
Het kent zijn antwoord: bij de Boeddha.
Maar hem geloven doet het niet.
Ik? Niet ik.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Zen Tags: compassie, Dogen, Jules Prast, kind, papa, Shinran, Taigu, zen

Lees ook:

  1. Moreel vacuüm: een risico van oorspronkelijke verlichting
  2. Shin en Zen, het beste van twee werelden
  3. Het spook dat Linji heet
  4. Een nieuwe beeldenstorm – Wie naar de wijsheid voorbij alle wijsheid wil, hij breke met Dogen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. jaap zegt

    28 oktober 2014 om 10:36

    En, dank aan u, schrijver, dat u ook aan “mijn zorgen” woorden en mogelijkheden tot duiding geeft.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Halte Hertenkamp – Bevrijd je, de lach zal je nooit meer verlaten
  • Pleidooi voor verwondering
  • haiku
  • Geen dood, geen vrees (34) – Diep kijken
  • Verlichting is geen metenschap

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens