• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – Boeddha is dood

Zeshin – Boeddha is dood

16 december 2017 door Zeshin van der Plas

Het boeddhisme is een levende religie die gericht is op satori , een ervaring van het zien van de eigen ware aard, een stap op weg naar boeddhaschap. Siddhartha is de grondlegger van het boeddhisme. Hij heeft een fundament gelegd waar duizenden patriarchen op verder gebouwd hebben. Kun je een religie die zich twee en een half duizend jaar in het oosten heeft ontwikkeld overbrengen naar het Westen? Het kan want het boeddhisme heeft zich door de eeuwen heen door het hele Verre Oosten verspreid. Wat essentieel is voor het boeddhisme is de beoefening van dana.

Dana word hier gezien als donatie aan tempels of kloosters, maar dat is niet de essentie van dana. Dana staat voor karuna, medemenselijkheid, samen mens zijn, de realisatie hiervan is boeddhaschap. Wat is boeddhaschap? Het is simpel- kijk naar Avalokitesvara, de boeddha van het mededogen, zij wenst alle levende wezens te redden. Mijn leraar eindigde zijn teisho’s steevast met de woorden ‘Samen met alle wezens in het universum verwerf je boeddhaschap’. Satori is een persoonlijke ervaring die je inzicht verschaft dat een persoonlijk boeddhaschap onmogelijk is. Zo’n boeddhaschap is arrogant, egoïstisch, niet meer dan een opgeblazen ego. De bodhisattvagelofte begint met: ‘Ik beloof alle levende wezens te redden’. Deze gelofte is pas later door voortschrijdend inzicht in het boeddhisme opgenomen, het boeddhisme is een levende religie. Het is nog in ontwikkeling, er wordt nog steeds aan gebouwd, het geeft een breder perspectief om satori te verwezenlijken. Het is allemaal bedoeld om jou te kunnen laten zeggen wat je er van vind. Niet wat ‘de Boeddha’ heeft gezegd, Boeddha is dood, jij moet weten waar het om gaat, jij moet Boeddha tot leven wekken, dan kun jij de dharma verkondigen.

Kun je het eeuwenoude boeddhisme overbrengen naar het Westen? Zijn we geneigd om mystiek ons eigen te maken? Mystiek betekent dat wat verborgen is, maar er is niets verborgen, je weet toch dat je dood gaat? Dat is niet verborgen, maar realiseer je je ook dat je dood gaat? Er werkt momenteel een loodgieter aan onze tempel die terminale kanker heeft. Hij vraagt me het hemd van mijn lijf (en dat geef ik hem ook) hij zegt regelmatig ‘had ik dat maar eerder geweten’. Ik zeg dan steevast: ‘Maar je weet het nu toch, dat is precies op tijd’. Denk je dat er een leven na de dood is? Natuurlijk is er een leven na de dood, als je niet dood bent dan leef je. Je kunt je beter afvragen, ‘hoelang ben ik dood’. En hoelang is een mens dan dood? Dat weet ik niet, ik ben nog niet dood, maar het is niet verborgen, dat antwoord is ‘hier nu’ levensgroot aanwezig, en via meditatie, ceremonies, rituelen en orde is dat te realiseren.

Is het boeddhisme over te brengen naar het Westen? Jawel, maar het zal niet gemakkelijk zijn. Waar gebruik je het boeddhisme voor? Om je leven weer op orde te krijgen, voor ontspanning, om je hoofd leeg te maken, om rust te vinden? Natuurlijk kun je het boeddhisme daar voor gebruiken. Maar hoelang blijft die ontspanning en die rust in je hoofd? Kijk eens om je heen, kijk eens waar je je in bevindt. In het boeddhisme noemen ze het ‘samsara’, een plek van ziekte, ouderdom en dood, Je kunt het boeddhisme beter gebruiken om Boeddha tot leven te wekken omdat jij, jij die dit leest de enige bent die dat kan doen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bemmel, Boeddha dood, leven wekken, samsara, tempel, zeshin

Lees ook:

  1. Zeshin – choka & banka de weg van het hart
  2. Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
  3. Zeshin – Soyokaze zacht briesje, Yokaze avondbriesje
  4. Zeshin – Dit wil je niet weten, niet horen of lezen. Waar zijn we in beland.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376
  • Dick – Workshop in de ruimte

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens