• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vipassana » Vipassana voor beginners

Vipassana voor beginners

6 januari 2022 door Adi Ichsan

Wat verstaan wij onder mediteren? Is het iets fysieks of is iets mentaals? Heeft de lotushouding zit of de halve lotushouding daar invloed op? Wat gebeurt er tijdens het mediteren? Deze vragen kunnen het best beantwoord worden door  te stellen dat onder mediteren wordt verstaan aandachtig stilstaan bij een contemplatie onderwerp, zonder verstrooidheid van geest. Terwijl bij contemplatie wordt verstaan het observeren, reflecteren en intuïtief begrijpen.  Primair staat de vorming van de geest en lichaamshoudingen zijn dus secundair van aard.

Er zijn echter twee soorten meditatie modellen in de boeddhistische traditie, een die naar kalmte leidt en een ander die naar wijsheid leidt. Kalmte meditatie heeft als middel het ontwikkelen van een steeds sterker wordende concentratie terwijl de wijsheid meditatie als middel het ontwikkelen van inzichten heeft. Vipassana is bij uitstek typerend voor het wijsheid model, in het boeddhisme werd geloofd dat de Boeddha zijn verlichting bereikte doordat hij de wijsheid meditatie toepaste op zijn vergevorderde concentratie meditatie. Beide modellen zijn echter afhankelijk van waakzame oplettendheid. Het is dus niet zo dat kalmte zich volledig op concentratie baseert en wijsheid zuiver op oplettendheid.

Traditionele vipassana bhavana (meditatie) volgens het gebruik in de boeddhistische kloosters in Zuidoost Azië.

De methoden van vipassana zijn bewaard en terug te vinden in de kloosters van Myanmar en Thailand, waar de monniken en nonnen vipassana gebruiken om een verlichtingsgraad te bereiken. In tegenstelling tot doelstellingen van psychologische benaderingen zoals ‘mindfulness training’, ‘cognitieve therapie’ enz. is het doel van vipassana niet primair om in deze wereld beter te kunnen functioneren, presteren en evenwicht te vinden, maar om inzichten (pali: ñana) te ontwikkelen in de ware aard van lichaam (pali: rupa kaya) en geest (pali: nama) zodat uiteindelijk de wijsheid staat (pali: pañña)  bereikt wordt. Met andere woorden, door het onderzoeken van de aard van lichaam en geest wordt een graad van verlichting dan wel uiteindelijk de volledige verlichting bereikt. Traditionele vipassana is een systematiek van oefeningen die bedoeld zijn om spiritueel te ontwikkelen, dwz. dat de beoefenaar voorbij de beperkingen van het wereldse bewustzijn kan komen.

Spirituele ontwikkeling

Onder spiritualiteit kunnen wij begrijpen de groei van de geest voorbij de kenmerken van de eigen persoonlijkheid of zelfbeeld. Los gekomen van de eigen geestelijke beperkingen worden inzichten verkregen die uiteindelijk in wijsheid zullen culmineren. Wijsheid is echter geen rationele ontwikkeling maar een opsomming van empirische ervaringen van het lichaam en de geest met de ware aard van het bestaan, opgedaan tijdens de langdurige en intensieve oefeningen in zitten, staan, lopen, liggen en het bewegen van lichaamsdelen. Dit zal uiteindelijk leiden tot het vermogen van het waarnemende bewustzijn om zich te bevrijden van de eigen werkzame geconditioneerdheid. Het bewustzijn zal dan in staat zijn om zichzelf  ‘uit te blussen’ (nibbana).

De methode

In vipassana wordt de aandacht gericht gehouden op het eigen lichaam, gevoelens, denken, en mentale objecten. Alleen deze vier grondslagen van oplettendheid voldoen als objecten van meditatie. In het begin wordt de aandacht voornamelijk op het lichaam gehouden, en de yogi wordt direct bewust zodra de aandacht afgeleid is van de lichamelijkheid naar een gevoel; een gedachte of een mentaal object zoals een conditionering of emotie. Om de bewustheid tegenover zichzelf te confirmeren gebruikt de yogi het benoemen als middel om het getuigenis af te leggen tegenover zichzelf, er wordt dan met ‘voelen’; ‘denken’; ‘zitten’ en zo voorts benoemd in het hart.

Als middel voor oplettendheid om verankerd te raken op de grondslag wordt het volgen van de lichamelijke beweging tijdens het ademhalen gebruikt als anker. Tevens wordt het lichaam gewaarzijn gevolgd tijdens zitten, staan, liggen en het raak gewaarzijn van het lichamelijke contact met de geraakte objecten als vloer; kussen; bank of stoel. Deze worden ook benoemd met ‘rijzen –dalen’; ‘zitten – raken; ‘staan –raken’; ‘strekken – intrekken – buigen’ enzovoorts.

Zodra de aandacht wordt afgeleid dan verplaats de yogi de aandacht naar de poort van het zintuig die op dat moment betrokken is met stimuli en benoemt het terstond met: ‘horen – horen’; ‘zien –zien’ enz. afhankelijk van de aard van de afleiding. In principe wordt alleen met werkwoorden benoemd omdat het een getuigenis is van de activiteiten van de zintuigen. Doch zonder zich te verzetten tegen de aanwezigheid van de afleiding, noch de afleiding naar zich toe te halen of zich aan vast te klampen. Op het moment dat de aantrekkingskracht van de afleiding is afgenomen dan keert de aandacht terug naar het anker.

Op den duur zal deze benadering een objectiviteit van de aandacht ontwikkelen tegenover het eigen lichaam en andere onderdelen van de geest. Wanneer dit plaatsvindt dan is de yogi in staat om de wisselwerking en overheersende mechanismen tussen lichaam en geest te observeren, dit op zijn beurt verschaft de mogelijkheid om de ware aard van lichaam en geest te verhullen.

Methodisch en gedisciplineerd te werk gaan

Om resultaten van vipassana te halen moet de yogi methodisch en gedisciplineerd te werk gaan, totdat de techniek volledig geïnternaliseerd is en een eenheid vormt met het dagelijkse doen en laten. Daarom is discipline en toewijding nodig om elke dag minsten voor 20 á 30 minuten te gaan oefenen, zij het in de ochtend of in de avond.  Naar mate de behoefte toeneemt en de sociale omstandigheden het toelaten kunnen de 20 á 30 minuten alsnog uitgebreid worden tot een uur of twee. De discipline en het vermogen om de aandacht op de juiste momenten aan te wenden aan de opkomende objecten vormen de basiseigenschappen voor de beoefening van vipassana. Zodra onbetrokkenheid met opkomende en verdwijnende bewustzijnsobjecten moeiteloos gaat kan de yogi overwegen om meditatie weekenden, weken -, en maand retraites te gaan volgen met als doel om nog in dit leven een glimp van nibbana te realiseren.

Voor wie?

Niet iedereen is geschikt om direct met vipassana te beginnen, zeker mensen met een geschiedenis van psychische problemen worden afgeraden om te mediteren. Vipassana is doorgaans effectief voor mensen die stevig in hun schoenen staan maar zich wel afvragen of hun eigen zelfbeeld wel correct is of wat de betekenis van het bestaan zou zijn en waar het allemaal toe dient.

Categorie: Achtergronden, Vipassana Tags: Adi Ichsan, bevrijden geconditioneerdheid, bewustzijn, Birma, leraar, methode

Lees ook:

  1. Vipassana volgens S.N. Goenka – waar of vals?
  2. Vedananupassana -gevoelens als grondslag voor oplettendheid-
  3. Concept en werkelijkheid in Vipassana
  4. Boeddhabeelden die tegen kogels beschermen, houten fallussen – boeddhisme of volksvermaak?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Adi Ichsan

Dhammuttamo (Adi Ichsan, geb.1950), Theravada Vipassana leraar in de methode van Phra Acharn Promacharn Sirimanggalo binnen de traditie van Mahasi Sayadaw, de methode van Phrakru Sobhin Namto en upasika Acharn Naeb Mahaniranonda. Praktiseert Vipassana sinds 1997. Als leraar bekrachtigd door Pra Acharn Yutthadhammo in 2005 te Wat Prathat Doi Suthep, Chiang Mai. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.