• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Leven in Thailand – De kluizenaar en de verdwenen boom

Leven in Thailand – De kluizenaar en de verdwenen boom

7 november 2022 door Mieke Kupers en François la Poutré

Ik ben al bijna 2 weken vrijgezel. Schrik niet, dat is maar tijdelijk. Mieke is momenteel elders even harder nodig dan hier, en daar heb ik me zonder morren naar gevoegd. Het is wel een aardig experiment ook. Normaal gesproken zijn we zo’n onafscheidelijk stel dat je altijd samen ziet. Dat is eigenlijk al zo sinds ik in 2007 een klein huisje huurde op het Brabantse platteland bij Boxtel. We hadden elkaar een paar maanden eerder ontmoet en Mieke kwam kijken waar ik neergestreken was. Ze is niet meer weggegaan.

Tibet, 2007 (bekijk de hele serie van Mieke’s foto’s op www.flickr.com/photos/miquefrancois/albums/72177720298028691)

Mijn langste alleenzijn sindsdien was in datzelfde jaar 2007, toen Mieke met haar goede vriend Paul 3 weken naar Tibet ging om mee te reizen in het gevolg van de Tibetaanse Gosok Rinpochee. Die had toestemming van de Chinese autoriteiten gekregen om een pelgrimage door zijn geboortestreek te maken. Een unieke gebeurtenis, vermoedelijk ingegeven doordat China het jaar daarop de Olympische Spelen organiseerde en zich even van de beste kant probeerde te laten zien. Inmiddels weten we dat deze openheid van korte duur was en het voor de Tibetanen alleen maar slechter is geworden.
Zo’n onverwachts vrijgezellig bestaan zorgt voor gemengde gevoelens. Zelfs als je zo onafscheidelijk bent als wij heeft het iets aantrekkelijks om een tijdje helemaal je eigen gang te kunnen gaan, zonder je van wie dan ook iets aan te hoeven trekken. Maar tegelijkertijd is er het besef dat landje en beestenboel voor veel werk zorgen, dat je nu ineens in je eentje moet doen, en dat ook koffie drinken, eten en naar bed gaan eenzame bezigheden zullen zijn.

De eerste dagen heb ik als kluizenaar doorgebracht. Alleen voor de Thaise taalles ging ik eruit, en om een maaltje te halen bij het plaatselijke restaurantje. Al snel realiseerde ik me waarom we altijd alles samen doen: als je eenmaal een Mieke hebt wil je gewoon niet meer zonder. Het werd saai in mijn eentje en na ruim een week besloot ik te gaan doen wat vrijgezelle mannen geacht worden te doen: een pizza eten in de stad. Daarna hoorde ik me natuurlijk in het nachtleven te storten, maar de dag duurde al lang genoeg en kluizenaars zie je zelden in hippe clubs. Dus ik reed al gauw weer terug naar huis.

Het was zo goed als donker toen ik ons straatje indraaide. Buurman Toey had een heel gezelschap in zijn sala en gebaarde dat ik moest stoppen. Zoals ik al had verwacht bood hij me een mok van zijn zelfgestookte wissekieieie aan maar ik jokte dat ik eten had gehaald en dat Mieke hongerig zat te wachten. Toey was al een flink stuk boven zijn theewater, maar wist nog duidelijk te maken dat hij een boom had gezaagd en morgen de takken op ging ruimen. Ik wenste het gezelschap een fijne avond en reed verder. Ondanks het donker zag ik meteen dat het een chaos was bij onze omheining. Ik begreep nu pas de strekking van Toey’s mededeling. Hij had de grote boom die al pal naast ons landje stond toen we er kwamen wonen omgezaagd. Sommige takken waren op onze afrastering terechtgekomen en ik vreesde dat honden en schildpadden nu naar buiten konden en, wat vervelender was, andere honden naar binnen. Onze eigen honden blijven wel van de kippen, vogels en schildpadden af, maar van de zwervers die voorbij komen weten we dat natuurlijk niet. Het was te donker om de schade goed te bekijken.


Hevig ontdaan bracht ik verslag uit aan Mieke. De grote boom was hét markante beeld van de omgeving. Door de plaatsing van electriciteitspalen was dat beeld al ernstig aangetast (evenals de boom) en nu bleven alleen die lelijke betonnen palen over, als enorme kruisbeelden het zicht verstorend.

De volgende ochtend bleek de schade aan het hek mee te vallen. Het kon zonder veel moeite worden hersteld. De schade aan de boom viel allesbehalve mee. Er stond bijna niks meer. Om te janken. Toey kwam al snel met twee helpers om de takken die op en over de afrastering gevallen waren uit de tuin te slepen. Toen ik een tijdje later naar Thaise les ging zaten Toey en zijn vrouw bij hun sala op de grond. Toey zaagde de dikke takken allemaal op gelijke lengtes en legde die op stapeltjes van ongeveer dezelfde dikte. Zijn vrouw maakte bundeltjes van de wat dunnere takken, die ze ook eerst op gelijke lengte had geknipt. Ineens maakte mijn verontwaardiging plaats voor verwarring. Ja, een prachtige boom was gesneuveld. Ja, die foeilelijke betonnen electriciteitspalen stonden nu vol in het zicht. Ja, bomen horen niet te worden omgezaagd. Maar hoe makkelijk kan ik dat vinden, met mijn AOW’tje en pensioentje? Ik hoef geen hout uit te sorteren op lengte en dikte om er een paar bahtjes mee te verdienen. Toey wel. Ik zou dat beetje geld dat dat hout opbrengt niet de moeite waard vinden om er een hele dag werk aan te hebben. Toey wel. Zoals zo vaak liggen veel zaken heel wat genuanceerder dan je jezelf in een eerste spontane opwelling wijsmaakt.

Maar wel eeuwig zonde van die boom. En fijn dat Mieke er over 10 dagen weer is. Niks aan, zo’n kluizenaarsleven.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Leven in Thailand, Natuur, Tibetaans boeddhisme Tags: François la Poutré, kluizenaar, Mieke Kupers, Tibet, verdwenen boom

Lees ook:

  1. Stichting Chenrezig Nederland oprichter Paul Vleugels overleden
  2. Leven in Thailand – zelfvoorzienend
  3. Leven in Thailand – smogblog / domme boeren
  4. Leven in Thailand – vlucht gemist

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    8 november 2022 om 12:23

    Ik herken dit helemaal François . Ik heb ook een Mieke,toen ze onze zoon opzocht in Canada. Was ik ook 3 weken van de leg. Sterkte beste kerel.🙏

  2. François la Poutré zegt

    9 november 2022 om 00:50

    Dankjewel, Joost. Dankzij zulke reacties kom ik de resterende dagen wel door.

Primaire Sidebar

Door:

Mieke Kupers en François la Poutré

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hen aan het hart gaan en of op hun pad komen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.