Vriendelijk betekent dit: één worden met dit, zonder mankeren gewoon één. Als je je kind ontmoet dan word je een kind, als je een oude vrouw ontmoet dan word je een oude vrouw. De sleutel hier voor is ‘zelf vergeten’ het ego afgeworpen en vergeten, gewoon één worden met alles wat je ontmoet.
Theravada
Birma, uniek interview – ‘schreeuwen, schieten, de nonnen oefenden door’
‘Het leger dacht dat democratische strijders zich in mijn centrum verborgen hielden, dus gingen ze zeer agressief te werk. Ze drongen mijn meditatiecentrum binnen! Ze schreeuwden: ‘Hé, ik zal je vermoorden. Ik zal je vermoorden!’
Gemengde gevoelens in Bagan – tekort aan voedsel in boeddhistische gemeenschappen
‘Moge mijn ene hand mijn volk voedsel en kleding geven, terwijl mijn andere hand de tranen van mijn volk mag afvegen.’
De Sangha, een veilig toevluchtsoord?
De Abhidhamma lijkt voor elke school een sektarische interpretatie van het oermateriaal geweest te zijn. De nalatenschap van de Boeddha was de dhamma en de vinaya, niet de Abhidhamma.
Karaniya Metta Sutta
In de Pali-Canon is het Karaniya Metta Sutta één van de bronnen waarop de praktijk van metta-meditatie terug te voeren is. Wat voor inspiratie kunnen we als vipassana-yogi’s halen uit de bestudering van dit sutta?
Sleutel tot inzicht – Angst is een subtiel element van hoop
Het Pali woord ‘asamsa’ betekent ‘hoop’; ‘verwachting’; ‘wens’; ‘verlangen’. Hopen is het verlangen hebben naar iets. Dit verlangen kan zowel heilzaam als onheilzame zijn (zie de uitleg bij chanda).
Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering
Het vernederende kastenstelsel dat in India wordt toegepast, een systeem waar mensen vanwege hun geboorte worden ingedeeld, versterkt het idee van ‘ik’ tot in grote extremen. Het is het toonbeeld van hoe ideeën van ‘ik’ tot verdeeldheid in de maatschappij teweeg brengen en groot lijden veroorzaken vooral voor de mensen die tot de laagste kasten (‘de onaanraakbare’) behoren. Deze mensen zijn volgens de hindoeïstische zienswijze helemaal niets waard.
Edel – Bestaat Guanyin?
Bestaat Guanyin? In het theravada is er helemaal geen Guanyin. Het theravada kent ook geen Lotus Sutra of Avatamsaka Sutra of Hart Sutra. Blijkbaar geloven zij niet in Guanyin.
Birmese anti-moslim monnik werft militairen en bedreigt anti-verzetsgroepen in Birma
De boeddhistische monnik U Warthawa die campagne voert voor milities die gesteund worden door het leger van Birma, heeft verklaard dat dorpen waarin verzet tegen de junta wordt georganiseerd van de kaart moeten worden geveegd.
Robert Keurntjes – Zorgen over het boeddhisme
Ik vraag me af in hoeverre het heilzaam is, is de rigiditeit waarmee sommigen het boeddhisme beleven. Vragen of je met het boeddhisme geld mag verdienen en of je als boeddhist vlees mag eten worden daardoor vanuit een verkeerd perspectief gesteld. Boeddhisme is uiteindelijk niet geïnteresseerd in de vraag of iets mag. De vraag is wat een handeling doet met je geest.
Boeddhisme in Tibet – een lange geschiedenis
Vanaf het begin van zijn onderricht heeft de Boeddha grote nadruk gelegd op het feit dat je hem niet moest geloven, dat zijn leer geen dogma of religie was, en dat je het leven in al zijn facetten zelf moest onderzoeken. Alleen als je je eigen psyche onderzoekt, wordt dat wat je ontdekt je eigen inzicht. Daarom was een van zijn uitspraken ‘Wees je eigen eiland’, dat wil zeggen, vertrouw op jezelf en niet op de leer of op de leraar.
Sleutel tot inzicht – Juist begrip is de voorloper
Juist begrip of wijsheid, impliceert tegelijkertijd ook veiligheid. Maar wanneer er geen juist begrip of wijsheid is, betekent dat gevaar. Wanneer je niet begrijpt dat je een giftige slang direct achter de kop moet beetpakken om te voorkomen dat hij je dodelijk bijt, ben je in gevaar. Gevaar leert ons dat wijsheid essentieel is in het leven.
Ajahn Brahm – boeddhistische kritische duizendpoot
Ajahn Brahm is de populaire boeddhistische leraar voor een groeiend internationaal publiek van mensen die meditatie willen leren en een dieper spiritueel inzicht willen ontwikkelen.
Guy – Perfecties (P. paramitas, paramis)
Al wat naar bevrijding voert laat zich niet doctrinair insluiten. Alle paramis zijn (be)oefeningen in/naar perfectie die de dhammanuvatti van samsara tot nibbana brengen.
‘Alle wezens zullen sterven, want het leven eindigt in de dood’
“Mijn oma, Heer, is gestorven. Ze was versleten, op jaren, ze had de eerbiedwaardige leeftijd van honderd en twintig jaar bereikt.”
Zachte discipline
Vipassanameditatie is een prachtig middel, maar is niet altijd leuk. En meditatie werpt weinig vruchten af, als we het alleen maar doen wanneer we het leuk vinden. Soms moeten we een beetje tegenzin overwinnen om ons tot de zitmeditatie te brengen.
Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving*
Mensen die goed bedreven zijn in de boeddhistische Leer (Dhamma), kunnen leraren zijn. Maar ouders, die de adviseurs van hun kinderen zijn, zijn evenzo goed leraren en dragen een grote verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen. Kinderen horen respect voor hun ouders te hebben en zichzelf als leerling van hun ouders te beschouwen. Liefdevolle […]
Sleutel tot inzicht – Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara
Na haar inwijding als non, stond Yasodhara onder andere bekend onder de naam Bhadda Kaccana. In vele levens was zij de vrouw van de Boeddha geweest om hem bij te staan in zijn ontwikkeling naar het Boeddhaschap. En nu, na zo vaak aan elkaars zijde te hebben geleefd, nemen deze twee mensen voor goed afscheid van elkaar.
Boeddhistisch Birma – dodelijkste plek voor burgers
Het leger heeft de huizen van de dorpelingen in brand gestoken en hen gedwongen hun toevlucht te zoeken in de jungle, waar zij grotten hebben gevonden om zich te verbergen en slapeloze nachten door te brengen.
‘Boeddhisten in Vietnam zouden band met Europees boeddhisme moeten versterken’
Het hoofd van de commissie voor culturele aangelegenheden van het centraal comité van de Vietnamese boeddhistische organisatie VBS, de eerwaarde Thich Tho Lac bezocht afgelopen maandag de Vietnamese ambassade in Berlijn als onderdeel van zijn tournee naar enkele Europese landen.
Sven Verbiest – Wie mag er mee op het Grote Voertuig
Jean Przyluski formuleerde de eerste echte leken-theorie: het Mahayana was een reactie van leken op de “hooghartige geest”, het “atheïstisch nihilisme” en de “steriele perfectie” van boeddhistische kloosterlingen met hun arhat-ideaal”. In tegenstelling tot die kloosterlingen, afgezonderd van de wereld en op zoek naar hun eigen persoonlijke heil, waren mahayanisten er als bodhisattvas “voor het heil van andere levende wezens, zelfs al betekende dat voor hen een lange tijd vertoeven in de draaikolk van wedergeboorten”.
Thaise boeddhistische monnik dronken en naakt in tempel
Een van de 227 regels waaraan boeddhistische monniken in Thailand zich moeten houden, is dat zij op geen enkele manier alcohol mogen drinken of bedwelmd mogen raken.
Nieuwjaarswensen van Vietnamese president voor Khmer-gemeenschap
Sinds de oprichting in 2006 heeft de Khmer Theravada Buddhist Academy vijf opleidingen georganiseerd waarbij meer dan 200 monniken afstudeerden met een bachelor in het boeddhisme.
Thaise boeddhistische monniken gearresteerd voor corruptie, moord en drugshandel
Wat is er aan de hand met de onverwachte en verwrongen relatie van de Thaise geestelijkheid met criminaliteit?