Het was moeilijk om een geschikte beenmergdonor te vinden, haar familie matchte niet. Uiteindelijk werd een donor gevonden in Duitsland.
Theravada
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (6)
Verder naar Fish cave en de vallei van Wat Pa Tam Wua.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar (5)
Van Mae Hong Son richting Wat Pa Tam Wua (tweede dag). Een rustdag en door naar de hotsprings.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (4)
Al met al een erg goede tijd, niet goed te beschrijven in een stukje tekst. Weer verder leren omgaan met irritaties, ik begin nu de irritatie te zien als mijn leraar me wijst op iets dat ik nog niet doorheb.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (3)
De Boeddha had genoeg aan zijn pijen en aardewerken nap… Ik heb nog veel los te laten.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)
Een nieuw jaar 2560 in Wat Mahatat.
‘De piemel is goed voor de sfeer’
Het boeddhisme en cabaret vormen een aparte combinatie, stelt Arie Vuyk. ‘Lastig is in cabaret een spirituele waarheid te verkondigen. Ook de intentie om niet onzuiver te spreken is uitdagend voor een boeddhistische cabaretier.’
Cabaretier en boeddhist Arie Vuyk: ‘De Dhammavoorstellingen zijn een mooie mix tussen boeddhisme en cabaret.’
Boeddhisme sijpelt in zijn leven door. ‘Ik ben er altijd mee bezig. En het verveelt nooit. De kern is voor mij: het allesomvattende en tijdloze nu. En het open staan naar de wereld en naar jezelf.’
Boeken – Stap voor stap
In dit boek beschrijft de bekende boeddhistische non Ayya Khema op een heldere en toegankelijke manier de verschillende fasen van het spirituele pad en de logische manier waarop het zich ontvouwt.
Elementen feuilleton – deel 2 – enkele hoofdindelingen van de elementen
Het grootste onderscheid in de elementen ziet de Boeddha echter in het verschil tussen al deze geconditioneerd elementen / de wereld en het ongeconditioneerd element / nibbāna. In het kort, met het door doorzien wegvallen van de oorsprong, de bron, van het verlangen naar het beperkte, geconditioneerde, wat onbestendig en onbevredigend zal blijven ontdoet de bevrijde geest zich van de neiging tot wedergeboorte. Na het uitleven van het laatste leven is er geen conceptie meer, geen wording meer van de zintuigbasis. En als de vlam van verlangen naar bestaan, naar geneugtes of het verlangen naar het ophouden van het pijnlijke daar is… dan dooft dat verlangen zonder rest. En is ook niet te zeggen waar die vlam heen gegaan is.
Boeddhist zijn tijdens genocide
Ik deel de verdiensten met de baby’s van Gaza, geboren in een wereld die in brand staat en explodeert, een wereld die hen aan hun lot kan overlaten om te verhongeren, zoals gebeurde met de baby’s in het Al-Nasr Kinderziekenhuis, toen het personeel gedwongen werd het gebouw te verlaten en niet kon terugkeren vanwege hevige bombardementen. De baby’s werden later gevonden, liggend op de bedden waar ze waren achtergelaten, nog steeds aangesloten op defecte medische apparatuur.
Geen dood, geen vrees (47) – Het gaat goed
De inzichten van Thich Nhat Hanh, de ongelofelijke inspiratie die hij geeft, ervaar ik iedere dag.
Motivatie om te gaan mediteren
Mediteren is in zekere zin het tegengestelde van handelen. In de meditatie doen we fysiek gezien niets, om des te beter te kunnen beschouwen: contemplatie (een nauwkeuriger woord dan meditatie dat letterlijk ‘overdenking’ betekent) is niets doen; we doen nog wel iets met onze aandacht, maar het is de bedoeling dat we dat steeds minder vanuit onze eigen persoonlijkheid (eigen verlangens, ambities, oordelen, afkerigheden) doen, zodat ook daar het ‘zelf doen’ afneemt.
Zwijgen is niet altijd goud – Over omgaan met een humanitaire ramp
De stilte in de boeddhistische wereld: Ook binnen veel boeddhistische gemeenschappen, waaronder de Vipassanā-traditie die wij zelf uitdragen, valt een opmerkelijke stilte op. Dit zwijgen contrasteert met de betrokkenheid die er eerder wél was bij misstanden, zoals in Myanmar. Hoe valt dit te verklaren? Na enige contemplatie komen wij tot een zevental mogelijke oorzaken – enkele daarvan herkennen wij ook in onszelf als valkuilen of als geleidelijk gegroeide blinde vlekken.
In de serie over karma: Kamma in de theravada
Vreemd om de theravada-leer te scheiden van de karmaleer van de Boeddha, schrijft auteur Paul Boersma: ‘Het is voornamelijk via de theravada dat we de leer van de Boeddha kennen …’
Vooruitblik oprichting Sangha – op basis van de Theravada leerstellingen
Binnen boeddhistische gemeenschappen (Sangha) gaat het soms radicaal verkeerd. Een foute leiding die de Dhamma niet ziet, is niet bekwaam mensen te wekken en te motiveren, te inspireren om de ware Dhamma te beoefenen waardoor mensen kritische, wijze en intelligente mensen zouden kunnen worden. Dit uitblijven is het voornaamste gevaar waardoor de Dhamma uit de wereld verdwijnt en veel schade wordt aangericht.
Vajramala – actief voor een levend boeddhisme
Vajramala komt uit een familie van artsen. Haar moeder, die in 1924 in Breslau kennis had gemaakt met het boeddhisme, voedde haar van jongs af aan op in de boeddhistische geest. Samen bestudeerden ze de boeddhistische geschriften die toen beschikbaar waren en beoefenden ze yoga en meditatie, sinds 1959 in de zentraditie.
Meelezers gezocht
Anderhalf jaar geleden begon schrijver en publicist Rolf Wennekes (Nijmegen, 1951) aan de verklarende woordenlijst ‘Oosterse spiritualiteit’ voor de heruitgave van een van zijn boeken. Al snel bleek het project uit te dijen en werd uit de aanvankelijke woordenlijst een zelfstandig handboek onder de voorlopige werktitel ‘Aziatische filosofie en spiritualiteit’- met de toevoeging ‘Hedendaags handboek over boeddhisme en hindoeïsme’. Voor het bovengenoemde project is de auteur inmiddels op zoek naar (welwillend-kritische) meelezers.
Sleutel tot inzicht – Is het vele buigingen maken echt respect betuigen?
Er zijn veel mensen over heel de wereld die vele buigingen maken en denken dat dat de manier is om respect te tonen aan de Boeddha of aan een arahat-discipel. Anderen gaan op de grond liggen, staan weer op en gaan weer op de grond liggen. Dit vele malen achter elkaar. Dit staat volledig los van respect. Het is daarentegen helemaal doorweven met ideeën en onwetendheid omtrent de ware Dhamma.
Monniken uit 12 verschillende landen bijeen in Lumbini voor vierde Internationale Lumbini Tripitaka Chanting
Voordat het zingen begon, werd er een processie georganiseerd door Nepal Theravada Vihar, met deelnemers die van de Mayadevi tempel naar de locatie marcheerden. De processie, die begeleid werd door muziek en traditionele instrumenten, bestond uit een prachtig versierd Boeddhabeeld en een Tripitaka, die met de Vredeslamp naar de tempel liepen.
Thailand verlengt visum van Vietnamese monnik
Vorig jaar sloegen Minh Tue en zijn eenvoudige levensstijl aan in Vietnam, waar berichten op sociale media over zijn barrevoetse wandelingen viraal gingen en er massaal steunbetuigingen kwamen. De boeddhistische sangha van Vietnam heeft hem niet officieel erkend als monnik, maar hij heeft niettemin wijdverspreide bewondering en steun geoogst.
Verwijdering dreigt voor flamboyante Thaise monnik
Luang Pu Nen Kham, de Thaise boeddhistische monnik die wereldnieuws werd door zijn flamboyante stijl van leven- hij verplaatst zich met een privéjet en zou miljoenen dollars aan zwart geld in zijn bezit hebben, wordt met terugwerkende kracht uit zijn ambt gezet wanneer bewezen is dat hij seks heeft gehad met een minderjarig meisje. Het feit zou hebben plaatsgevonden aan het begin van deze eeuw. Luang Pu wordt ook beschuldigd van seksuele contacten met andere vrouwen.Luang Pu wordt ook beschuldigd van seksuele contacten met andere vrouwen.
‘We zijn hier gekomen om onszelf te ontmoeten’
‘Ik heb veel geleerd van het loslaten van iets dat moet of voorgeschreven is, bijvoorbeeld nauwgezet alle stadia volgen zoals bij de loopmeditatie onderwezen. Het loslaten van het benoemen, ook bij het met aandacht beleven van de ademhaling. Benoemen is soms behulpzaam en niet meer dan dat. Er is een andere diepere aanraking van de werkelijkheid die boven het benoemen uitstijgt.’
Op pelgrimstocht naar een Thaise tempel in Mechelen
Eind september (2012) is het dan zo ver. Met de helft van de familie gaan we op weg naar de tempel. We weten absoluut niet wat we er zullen aantreffen, de praktijk van de Thaise boeddhistische traditie is ons totaal vreemd.
























