De minister: “Ik weet het niet.”
Boeddhisme
Guy – Inzicht
Inzicht kan voor de dhammanuvatti slechts ontstaan wanneer de omstandigheden er rijp voor zijn, d.i. wanneer de vereiste oorzaken (P. hetu’s) en voorwaarden (P. paccaya’s) ertoe aanwezig zijn.
Bhutanese monniken gastvrij ontvangen in India
Tijdens deze rondreis zullen de monniken verschillende religieuze en boeddhistische erfgoedlocaties in India bezoeken, waaronder Nagarjuna Konda, Buddhavanam, Amravati, het Nationaal Museum en Sankissa.
Bodai – de wakkere monnik
De bedelaar zegt: ‘Vannacht is Uru overleden, je kunt wel op zijn plek slapen.’
Boeddhistische Geestelijke verzorging bij Justitie
In de afgelopen maanden hebben de boeddhistisch geestelijk verzorgers met elkaar gesproken over het thema Onrecht en de dharma.
Zou het erkennen van het boeddhisme in België wijsheid zijn? Een reactie
Negen Belgische boeddhistische verenigingen maken geen deel uit van de Boeddhistische Unie van België. Van deze verenigingen hebben er zeven belangstelling getoond om lid te worden van de BUB. Bijgevolg is de BUB inderdaad het representatieve orgaan van de boeddhistische verenigingen in België.
Boeddhistisch Vormingsonderwijs zoekt leerkrachten in Rotterdam, omgeving Leiden en Utrecht
Voorheen moest je een Pabo-diploma hebben, nu kan er ook op basis van een eerste- of tweedegraads lesbevoegdheid meer op maat worden gekeken wat iemand aanvullend nodig heeft.
Bodai -ongeschikt voor monnik
De wereld schudt op z’n grondvesten een inktzwart gordijn schuift voor de zon, dan is het doodstil Bodai staart in een inktzwarte omgeving. Er is geen wind, geen gevoel van de warmte van de zon, geen geur van de bomen, het gras, geen zwaartekracht,…er is alleen een inktzwarte duisternis.
Werk in uitvoering binnen het Nederlands Boeddhistisch Archief
Het NBA is bezig (werk in uitvoering) met de migratie van haar website waardoor er meer ruimte (150 GB) beschikbaar komt om archiefmateriaal online beschikbaar te stellen. Omdat de website door de Koninklijke Bibliotheek wordt gearchiveerd worden de aldaar gepubliceerde zaken op die manier ook voor de langere termijn veiliggesteld.
BUN – werkgroep ecologisch samenleven
Dit eerste jaar is gebruikt om kennis te maken met elkaar, te horen wat eenieder precies beweegt, inhoudelijke informatie uit te wisselen en ook te verkennen welke methodieken ons mogelijk zouden passen. Voorts hebben we ons voorgenomen om onderling na te gaan hoe de boeddhistische beoefening van ieder van ons zich verhoudt tot concreet handelen in de samenleving en ook hoe de werkgroep mogelijk een rol kunnen vervullen bij het lenigen van te verwachten geestelijke nood als gevolg van aanstaande crises.
Gandhi Mandela Stichting eert Dalai Lama met vredesprijs
Tijdens de ceremonie bedankte de Dalai Lama de stichting voor de prijs en sprak hij zijn beste wensen uit. Ook benadrukte hij vriendelijkheid, eenheid en geweldloosheid in de wereld.
Over Theologie 44: Diaconie en Caritas
De mens in zijn waardigheid beschermen, is één van de doelstellingen van caritas. Solidair met elkaar samenleven in een pluralistische wereld, is een andere. En dat alles niet alleen in eigen kringetje, maar over alle grenzen heen. Christenen horen zich – vanuit hun verbondenheid met de gezalfde (Christus) en in navolging van hem – niet alleen om hun eigen welzijn te bekommeren, maar zeer zeker ook om het welzijn van hun naasten en zelfs vreemdelingen.
Bodai – tempelkat vangt vleerhond
Zijn hoofd tolt van gedachten, vandaar trekken ze naar zijn buik en veroorzaken een draaikolk van emoties die de overhand nemen. Waar komen die emoties vandaan? Maar dat is alweer een gedachte, concentreer je op het tellen van je ademhaling, ook een gedacht, maar vooruit maar. Adem in adem uit, blijf met je aandacht bij je buik.
KlimaatGesprekken in het Dharmahuis
KlimaatGesprekken is een methodiek waardoor we respectvol, op een positieve en inspirerende manier in gesprek kunnen gaan. Onder leiding van speciaal opgeleide coaches wordt in een reeks van zes workshops ruimte gegeven aan ieders persoonlijke betrokkenheid, vragen en emoties.
Guy – De Drievoudige Training (P. tisikkha)
De acht stappen van het pad versterken en ondersteunen elkaar voortdurend. Wanneer het Pad als geheel sterk ontwikkeld is, realiseert de beoefenaar zichzelf. Het ‘samenkomen’, het ‘congrueren’ van de acht factoren vormt de apotheose.
Bodai – de adem van de draak
Als Bodai rond kijkt ziet hij ook dat er monniken niet aanwezig zijn, ook de oude lama met het norse gezicht is er niet. Bodai grinnikt inwendig, hij was een beetje bang van die norse monnik maar nu laat die het toch afweten. ‘Taiso owari’…iedereen sjokt de tempel in.
Dansen met je ego – De spannende dynamiek van dualiteit
De hele schepping bestaat uit tegenstellingen. Er kan geen lang zijn zonder kort. Licht bestaat niet zonder donker. Blij onderscheidt zich van droefheid.
Ludo – samsara
…
Dick – Lichtfeest 2
Was het geweldig? Was het super indrukwekkend? Nou nee. In al zijn eenvoud was het wel precies wat het kon zijn.. En het was goed.
Bodai – waarom ben ik hier aan begonnen?
Deze week leek veel op de voorgaande, de eerste dag viel wel mee, maar in de middag van de tweede dag beginnen de rug en benen van Bodai op te spelen. De derde dag begint zwaar te worden en de vierde,…waarom ben ik hier aan begonnen, moedertje, moedertje, waarom? De tranen biggelden over zijn wangen.
De natuurlijke gang van het leven (III)
Gaandeweg leven en loskomen van fixaties op zaken die de natuurlijke gang van het leven belemmeren. Hoe doe je dat in je dagelijks leven? Met vallen en opstaan, zou ik zeggen. Eerst iets over fixaties, voor de meesten van ons bekend terrein.
Paul – Lekker zennen
Op TV werd een man met een Boeddhabeeld op de vensterbank gevraagd of hij iets van het boeddhisme wist. Hij antwoordde eerlijk: “Het boeddhisme interesseert me niet, boeddha wel”.
Nieuwe kinderboeken bij uitgeverij Maitreya
Voor het eerst na 35 jaar brengt uitgeverij Maitreya twee kinderboeken uit. Tot nu toe was ‘Prins Siddhartha’ uit 1987 hun enige, die inmiddels aan de 5e druk toe is.
Bodai – de bel
De bel- het was tijd voor de tempeldienst en iedereen liep erheen. De Doan, de monnik achter de gongen en bellen, sloeg een steeds sneller ritme op de grote tempelgong. Iedereen was binnen en de diepe zware stem van de Doan zong de eerste regels ‘Sankira mooooooooonnnn’.