
…
Home » Boeddhisme » Pagina 97
door Jan Veenendaal
door gastauteur

Jelle van Baardewijk is begonnen met mediteren. Graag neemt hij je mee op deze reis. De eerste stop die hij maakt is in Zutphen. Om met niemand minder dan Ton Lathouwers in gesprek te gaan. Ton is een instituut in de zengemeenschap in Nederland.
Lees meer over De Nieuwe Wereld – Jelle van Baardewijk in gesprek met Ton Lathouwers
door gastauteur

Privé moeten leraren zelf weten of ze betrokken willen zijn bij een zaak of niet. Echter, de geschiedenis laat zien dat als je bezig bent met concepten, dat polarisatie en wording (bhava) direct ontstaan. Betrokken boeddhisten zijn er altijd geweest, ook in Azië. Maar zodra men gewend raakt aan het aanhangen van visies, dan worden visies dwangmatig, bepalend, en confronterend.
Lees meer over ‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’
door de redactie

Het evenement genereerde een overweldigende respons van jonge boeddhistische geleerden die zelden de kans krijgen om in het middelpunt van de belangstelling te staan.
Lees meer over Conferentie – betekenis van boeddhistische pelgrimage
door André Baets

De mentale vergiften zijn: zinnelijke begeerte (kamasava), verlangen naar bestaan (bhavasava), onwetendheid (avijjasava, in de zin van de grondoorzaak van alle lijden, van alle begeerte, van alle haat) en soms wordt hier als vierde het koesteren van opinies (ditthasava) aan toegevoegd.
Lees meer over Alles wat ontstaat zal ook weer vergaan (oorzaak en gevolg)
door de redactie

De uitgebreide collectie oude boeddhistische en hindoeïstische beelden, waaronder terracotta en stenen tempelplaten, evenals twee prachtige stenen beelden van Avalokiteshvara uit de negende eeuw en een prachtig beeld van Narasimha uit de 12e eeuw, maken het historische belang van Pilak duidelijk.
Lees meer over Boeddhistische archeologische vindplaats in trek bij toeristen
door gastauteur

Ik heb besloten om de weg via het zenboeddhisme te volgen. En heb mij via internet aangesloten bij een Plum Village gemeenschap van Thich Nhat Hanh. Hier volg ik geregeld cursussen.
Lees meer over Zicht op boeddhisme (5 en slot) – Mijn doen en laten is helemaal op de dharma gericht
door Joop Ha Hoek
door de redactie

Volgens Rand Europe zijn er op dit moment ten minste 79 gevangenissen en detentiecentra in heel Tibet. De analyse van satellietbeelden vanuit de lucht suggereert dat 86 procent van alle detentiefaciliteiten in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) uiterlijk in 2011 werd gebouwd.
Lees meer over Nachtelijke satellietbeelden tonen China’s toename detentiecentra in Tibet
door de redactie

In 2016 was hij persoonlijk getuige van de gevolgen van dit Chinese beleid voor zijn eigen achternichtjes, die al na drie maanden op een kostschool Chinees met elkaar begonnen te praten en emotioneel steeds verder van hun familie kwamen te staan. Ontzet door deze situatie, startte hij een academisch veldonderzoek en bezocht meer dan 50 kostscholen om de gevolgen voor de kinderen en hun gemeenschappen vast te leggen.
Lees meer over Vooraanstaand Tibetaans onderwijsdeskundige dr. Gyal Lo rondt bezoek aan Europa af
door Joop Ha Hoek

De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Lees meer over Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – beledigen
door Zeshin van der Plas

Tijdens thakuhatsu (bedelronde) passeerden we een man die een kar de heuvel op duwde. Een van de monniken sprong uit de rij om de man te helpen en werd onmiddellijk teruggefloten. Hij was de man niet aan het helpen, hij had een zwijgende deal voor ogen, hij wilde zijn hulp ruilen voor de dankbaarheid van de man.
door de redactie

Shakyamuni Boeddha gaat dood. De Eeuwige Boeddha blijft, want de Eeuwige Boeddha is en blijft wat ie altijd was en zijn zal: de WET; en die WET is de Waarheid. Er is geen andere. Daar moet niet alleen Ananda het mee doen, daar moeten wij het allemaal mee doen. En wat anderen zeggen, doet niet ter zake. Er bestaat geen enkele andere formule die de kern van welke andere religie dan ook krachtiger weergeeft dan deze: Neem eigen verantwoordelijkheid en doe het zelf.
Lees meer over Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan
door Fred Valkering
door Jules Prast

Een terechte vraag is dan ook hoe westerse boeddhisten zich verhouden tot de maatschappelijke orde waarin zij leven. Wie nu opmerkt dat er voor liefhebbers geëngageerd boeddhisme bestaat, begrijpt niet de reikwijdte van mijn vraag. Ik zou graag weten wie op welke wijze geloofsartikelen aanhangen zoals ‘onderling afhankelijk ontstaan’, bevrijding van de cyclus van lijden en wedergeboorte in een definitief nirvana, ‘oorspronkelijke verlichting’, en het uitstellen van verlichting om als bodhisattva andere levende wezens bij te staan. Zijn dit symbolische voorstellingen of geloven boeddhisten werkelijk in volgende levens en andere werelden?
Lees meer over Taigu – De maatschappelijke praktijk van westers boeddhisme
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Dick Verstegen

Ik herinner me dat, toen ik net met zitten begon, de woorden van leraren soms vertraagd binnenkwamen of helemaal niet. Het was alsof ze door een muur heen moesten. Achteraf zie ik vooral ook dat ik ze vervormde. Vaak schiep ik zelf in hun woorden een ‘overkant’ die bereikt moest worden. Of een onneembare kloof. Zeiden ze dat of hoorde ik het zo?
door Paul de Jager

Boeddha ontwikkelde ruwweg tussen 480 en 400 voor Christus een geheel eigen levensleer. Het was een bruisende tijd aan de oevers van de rivier de Ganges in Noordoost India, vol debat tussen intelligente filosofen. Boeddha droeg daaraan bij, maar ontleende ook ideeën aan zijn omgeving. Hoe zag de spirituele en intellectuele wereld eruit in de tijd dat de Boeddha er in rondliep?
Lees meer over Sporen van het boeddhisme, de intellectuele omgeving van de Boeddha
door de redactie

De studie en diploma-uitreiking is volgens kenners een voorbeeld voor de toewijding van Bhutan om zijn cultureel erfgoed te behouden en de waarden van mededogen en wijsheid te versterken.
Lees meer over Boeddhistisch koninkrijk Bhutan – studenten studeren af in cultureel erfgoed
door Zeshin van der Plas

Iemand van het pad, op weg ontmoeten, op het pad onderweg. Is dat pad een bospad, een straat, of een snelweg? Het is overal en elk moment. Jij, als zenbeoefenaar moet vastbesloten zijn, vastbesloten vanuit jezelf. Je moet ervan doordrongen zijn, dat ‘het’ elk moment overal aanwezig is. Als je doorgaat met handelen en beschouwen via het discriminerende intellect is het onmogelijk dat te ontmoeten wat je zoekt. Dat wat je zoekt is overal, elk moment aanwezig, en in elke manier die je kunt opbrengen. Dit is helder en we zijn het er over eens. Oké?
door de redactie

De nonnen zijn afkomstig uit de Drukpa stam, een oude boeddhistische sekte die haar wortels in het hart van de Himalaya heeft. Geleid door het dynamische leiderschap van de 12e Gyalwang Drukpa, brak deze groep in 2008 met de langdurige boeddhistische wet die nonnen fysieke training verbiedt. Met de naam Jigme, wat ‘onverschrokkene’ betekent, belichamen deze nonnen durf en lef en brengen ze spiritualiteit tot een nieuw leven.
Lees meer over Kung Fu nonnen – boeddhistische vechtkunst en emancipatie
door de redactie

Deze Dhamma-zaadjes kunnen van alles zijn: een citaat van de Boeddha of van een boeddhistische leermeester; een gedichtje; een haiku; een uitleg over een uitspraak van de Boeddha. Of de betekenis, respectievelijk etymologische verklaring, van een Pali-woord. Of een spontane, plótse Dhamma-ontboezeming van een kalyanamitta.
door de redactie

De video die door ‘Bitter Winter’ werd ontvangen toont artiesten van het Beijing Fahua team gekleed in uniformen van het Rode Leger, of de kostuums van ‘revolutionaire jongeren’ in populaire ‘rode TV drama’s,’ zwaaiend met vlaggen van de Communistische Partij en de nationale vlag van de VRC, en zingend een lied genaamd de ‘Nieuwe Internationale,’ geschreven door Eerwaarde Yin Guang (印广法师), de leider van de Fahua Dojo.