
…
Home » Boeddhisme » Pagina 95
door gastauteur
door Zeshin van der Plas
door Guy E. Dubois
In de Sammaditthi Sutta lezen we: ‘En wat is het heilzame ? Het achterwege laten van het doden van levende wezens is heilzaam, het achterwege laten van nemen wat niet wordt gegeven is heilzaam, het achterwege laten van seksueel wangedrag is heilzaam, het achterwege laten van liegen is heilzaam, het achterwege laten van roddel is […]
door André Baets
door de redactie
Eerwaarde meester Hsing Yun, de stichter van de Fo Guang Shan Orde, is op 5 februari 2023 om 17.00 uur overleden, te midden van het plechtig reciteren van de naam van de Boeddha in de Stichters-vertrekken van het Fo Guang Shan Licht Transmissie Gebouw.
Lees meer over Stichter van Fo Guang Shan – eerwaarde meester Hsing Yun (97) overleden
door de redactie
De tempel ligt in Melbourne’s zuidoostelijke voorstad Springvale en was een populair oriëntatiepunt en gebedsplaats voor duizenden plaatselijke boeddhisten
Lees meer over Boeddhistische tempel in Melbourne, Australië in as gelegd
door Joop Ha Hoek
door gastauteur
door Jules Prast
Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.
door Dharmapelgrim
Boeddha is de wet en de wet is Boeddha. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd zijn. Niets nieuws onder de zon.
Lees meer over Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging
door de redactie
Han de Wit (dr. H.F. de Wit) is sinds de jaren zeventig een van de wegbereiders van het boeddhisme in Nederland. Samen met een aantal andere leraren, zoals zenboeddhist Nico Tydeman en chan-boeddhist Ton Lathouwers, heeft hij het boeddhisme in Nederland gezicht helpen geven.
Lees meer over ‘Omgaan met emoties’, een meditatie- en studieweekend met Han de Wit
door Kees Moerbeek
De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Dick Verstegen
door Jan Veenendaal
Niets kan sterven. Je kunt zijn niet reduceren tot niet-zijn. Leven is een proces van verandering. Zonder verandering is leven onmogelijk. Als je dit eenmaal met vreugde aanvaardt is er geen angst. Dat is de oefening van diep kijken
Lees meer over Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?
door Michael Hoek
Steeds meer westerlingen keren zich af van de kerk. Behalve de schandalen die nu al een tiental jaren aan het licht komen in de rooms-katholieke kerk- en ook in het boeddhisme overigens, speelt de aversie tegen de hel en verdoemenistheorie mee om de kerk de rug toe te keren. Het eeuwig brandende vuur lijkt te doven.
door de redactie
Recent verscheen van Arjan Mulder het boek: ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’. Het is een hedendaags maatschappijkritisch sprookje, bedoeld als voorleesboek voor kinderen vanaf zes jaar. Het boek maakt kinderen duidelijk dat onze huidige cultuur van egoïsme en maatschappelijke druk niet normaal is.
door gastauteur
Een woord in onze Nederlandse taal waar ik al jaren een ‘hekel’ (als boeddhist mag dat natuurlijk niet, ik kan het ook zachter zeggen en over een ‘twijfel’ spreken) aan heb is wel het woord ‘ervaringsdeskundige’, want ik beschouw iedereen zo.
Lees meer over Boeddhistische doeners en denkers – de serie 63
door Robert Keurntjes
De kentering kwam toen ik mensen ontmoette die niet eens naar trommel muziek mochten luisteren (een trommelvel is van leer) en ik af en toe in uithoeken van deze wereld was waar mensen uit gastvrijheid vlees voor me bereidden en geen taal spraken waarin er een woord voor vegetariër bestond. Zowel de extreme veganist als de gastvrije onbekende deden dat vanuit een groot hart. Om niet ten onder te gaan aan mijn eigen rigiditeit heb ik het toen opgegeven.
door Guy E. Dubois
door Erik Hoogcarspel
door André Baets
Twee uitspraken van de Japanse zenleraar Shunryu Suzuki roshi komen in dit verband bij me op. Tijdens een zazen sessie zij hij in een korte toespraak: “Ieder van jullie is volmaakt zoals hij is… maar een beetje verbetering kunnen jullie wel gebruiken.” Bij een andere gelegenheid gaf hij als antwoord op de vraag wat hij van zijn leerlingen vond: “Jullie zijn allemaal verlicht… totdat jullie je mond opendoen.”