De video die door ‘Bitter Winter’ werd ontvangen toont artiesten van het Beijing Fahua team gekleed in uniformen van het Rode Leger, of de kostuums van ‘revolutionaire jongeren’ in populaire ‘rode TV drama’s,’ zwaaiend met vlaggen van de Communistische Partij en de nationale vlag van de VRC, en zingend een lied genaamd de ‘Nieuwe Internationale,’ geschreven door Eerwaarde Yin Guang (印广法师), de leider van de Fahua Dojo.
Boeddhisme
Presentatie van de nieuwe Acta Comparanda
Enkele collega’s zullen tevens een korte toelichting geven over hun bijdrage of over een bepaalde recensie.
Het jaar 2023 – dag 187 – vliegenvangjemetstroop
Ze zitten op poep, op een arm en op het eten: vliegen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Guy – Stroombetreding (P. sotapatti)
Stroombetreding is een metafoor om aan te geven dat de dhammanuvatti inzicht verworven heeft in de ware aard van de dingen. Dat hij yatha-bhuta nana dassana in zichzelf gerealiseerd heeft. Dat hij zich de Dhamma heeft eigen gemaakt.
Boeddhistisch modernisme: Een reis naar een staat van verlichting en kalmte
Hoewel Sofia altijd respect had gehad voor het geloof van anderen, was ze nooit echt nieuwsgierig of geïnteresseerd geweest om het over te nemen. Dat veranderde.
Fred – beeldgedicht
…
Sterven en herrijzen
Cold turkey. Sterven en herrijzen. ‘Gedenk o mens dat gij van stof zijt en tot stof zult wederkeren’, zo klinkt het in de christelijke traditie.
Centrale bank Birma geeft nieuwe bankbiljetten met hogere waarde uit
De uitgifte van de nieuwe bankbiljetten is ter gelegenheid van de voltooiing van het Maravijaya Boeddhabeeld, een reusachtig zittend marmeren beeld van de Boeddha in Nay Pyi Taw en ter gelegenheid van de viering van de eerste verjaardag van een zeldzame witte olifant.
Zicht op boeddhisme (4) – Moeder, waarom leven wij?
Groot was mijn verbazing toen ik al die rijkdom en weelde ontdekte bij deze vele boeddha’s- en andere beelden voor de tempels. Goud, edelstenen en wat nog meer deed mij duizelen. Gezien ik altijd gelezen had dat de Boeddha van rijk naar zeer arm was gegaan- en ik dacht dat hij niet vereerd wilde worden, stond ik stomverbaasd over die overvloed.
Dharmapelgrim – Nog een keer ChatGPT
Als echte Dharmapelgrim zeg ik: Pas op met ChatGPT en alle andere (toekomstige) AI robots die teksten genereren. Ze worden steeds beter, maar missen iets heel belangrijks.
‘Om de andere oever (nibbana) te bereiken dient het najagen van alle geneugten vermeden worden (2)’
Zondagmorgen ging ik al vroeg naar de bakker en zag een jongeman met een zak pistolets uit de bakkerij komen. Hij ging met onzekere stap, zich vasthoudend aan de gevel. Onmiddellijk kwam volgende gedachte bij me op: “Hoe is het toch mogelijk dat een jonge gast zo zijn leven en gezondheid vergooit door heel de nacht op café te zitten zuipen om dan ’s morgens, nog dronken naar de bakker te gaan”. Een gevoel van walging en afkeuring kwam bij me op. Ik had de jonge man al geklasseerd onder de hoofdding ‘losers’. Ondertussen was ik de winkel binnengestapt en hoorde de aanwezige klanten de jonge man prijzen om zijn moed en doorzettingsvermogen en dit omdat hij al zo snel na een hersenbloeding probeerde om zelfstandig te leven. Een gevoel van schaamte overviel mij. Hoe snel was ik niet geweest met (ver)oordelen, zonder niet eens de ware toedracht te kennen. Enkel afgaand op mijn eigen ervaringen, voorkeuren en conditioneringen. Nog steeds, als een ongewone situatie mijn aandacht trekt, probeer ik, met bovengenoemd voorval in het achterhoofd, niet te oordelen.
‘Basispunten die Theravāda en Mahāyāna verenigen’
Naar het voorbeeld van de Boeddha, onze Leraar, die de belichaming is van Groot Mededogen (mahākaruṇa) en Grote Wijsheid (mahāprajñā), zijn we van mening dat het doel van het leven is mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens zonder onderscheid en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en wijsheid te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van de Uiteindelijke Waarheid.
Over de Lotus-soetra (31): De eeuwige Boeddha
De Lotus-soetra maakt uitdrukkelijk onderscheid tussen de Eeuwige Boeddha en de Historische Boeddha. Het komt simpel gezegd hier op neer: de eeuwige Boeddha is ongeboren, door alle tijden heen aanwezig en houdt nooit en te nimmer op te bestaan. De historische Boeddha (Shakyamuni) werd in een vrouw verwekt, kwam daar als baby uit tevoorschijn, ademde, poepte en pieste, groeide op en deed allemaal menselijke dingen, werd ziek en ging dood. Punt.
Zeshin – Meditatie en gelukshormonen
Ik heb altijd beweerd dat het verschijnsel bèta endorfine een prettige bijkomstigheid van meditatie is, en een valkuil. Geluk is niet eeuwigdurend, zo als duisternis de voorwaarde voor licht is, zo is ongeluk de voorwaarde voor geluk. Eeuwig geluk nastreven is een waanidee, tenminste als je geluk ziet als afwezigheid van ongeluk. Als je gelukkig met je ongeluk bent…
‘Om de andere oever (nibbana) te bereiken dient het najagen van alle geneugten vermeden worden (1)’
De Boeddha vergelijkt onze reis door samsara ( de aan ons verschijnende zintuiglijke wereld) regelmatig met het oversteken van een grote, immens brede stroom (cfr. de parabel van het vlot MN 22). Maar wat in dit sutta zo origineel is, is het feit dat hij het begeren van en verlangen naar de bevrediging van zintuiglijke prikkels vergelijkt met de lekken in een boot.
Guy – Pali-woorden
Elk woord uit de Pali-canon kan een meditatie zijn. Een stap op de Weg. Een opstap naar Ontwaken. Naar wakker worden. Observeer deze woorden. Woord-na-woord. Proef ze. Laat ze je verzadigen.
Ludo – waarom
Het vee wordt uit de stal gejaagd
Angst in de ogen
Ardan – geen zelf
…
De virtuele denkster 432
…
Bhutanese boeddhistische non en gendergelijkheid binnen het boeddhisme
In juni 2022 werd Ugyen Choden een van de 142 vrouwelijke kloosterlingen die de volledige wijding ontving tijdens een baanbrekende ceremonie in Bhutan, een historische stap in het realiseren van gendergelijkheid binnen de boeddhistische kloosterinstellingen.
Dick – Het meisje glimlacht terug
Deep down willen wij allemaal dat iedereen ‘gelukkig’ is. Tot vol bewustzijn komt, het leven verstaat en authentiek zijn of haar missie vervult: het leven volledig toelaat zonder angst en met grote liefde (compassie). Deze drive is de essentie van de bodhisattva en kenmerkt alle mensen.
B’eter – Serendipiteit, plantaardige kookroom, en paddenstoelenroomsaus
Er zijn verschillende toevallige waarnemingen en ontmoetingen geweest die mij een duwtje gaven richting een vrijwel vegan eetpatroon. Ik beschreef lang geleden al hoe ik tijdens een herfstvakantie in een huisje in Bretagne, ik meen in 2016, voor het eerst werd geconfronteerd met het leed veroorzaakt in de melkveehouderij door het weghalen van pasgeboren kalfjes bij hun moeder. Ik meende de ontreddering in de ogen van de kalfjes te zien, en de wanhoop in het geloei van de koeien te horen. Die vakantie was voor mij een keerpunt. “Als je eenmaal iets weet, ben je verantwoordelijk. Voor wat je doet, en voor wat je niet doet” citeerde ik de filosoof Jean-Paul Sartre in mijn stukje uit die tijd.
Het jaar 2023 – dag 82 – geen beeld
Het grote gapende zwarte gat, de verwarring.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeken – Tears Become Rain – 32 persoonlijke getuigenissen van bevrijding en heling
Ik had het grote geluk om Thich Nhat Hanh en zijn gemeenschap te ontmoeten, op een moment dat de omstandigheden voor mij zwaarder leken dan ik kon dragen. Dat was ongeveer een jaar of 16 geleden en die ontmoeting heeft mijn perspectief en de loop van mijn leven veranderd. De vriendelijke zorgzame aandacht en openheid waren voor mij een openbaring. De ontwapenende eenvoud en helderheid van inclusiviteit en compassie maakte dat ik me direct veilig en welkom voelde.





















