• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zicht op boeddhisme (4) – Moeder, waarom leven wij?

Zicht op boeddhisme (4) – Moeder, waarom leven wij?

25 juli 2023 door gastauteur

Onze job op een gesloten afdeling in een psychiatrische instelling was een uitdaging voor ons allemaal. We waren een fantastisch team. Geen ego’s die de kop opstaken. We  wisten wat we aan elkaar hadden en vertrouwden elkaar door en door. Zo konden we eventuele uitbraken tot een goed einde brengen. En dat was nodig als je hier werkte.

Tekst Carla Iemants

We werden gesteund door uitmuntende, bijna allemaal jonge moderne psychiaters, psychologen en therapeuten. Zowel mannen als vrouwen. Als wij problemen hadden, konden we altijd bij hen terecht. De afstand tussen dokter-verpleegkundige was zeer kort.

Hier zag je de mens op zijn kwetsbaarst. En net als je dacht, nu kan het niet meer erger, ja hoor… Werden we met z’n allen toch weer een illusie armer.

Al vlug begon ik mij af te vragen hoe het mogelijk was  dat de mens zo diep kan vallen? Waarom zich dat lijden aandoen?  En dan kan je wel zeggen, dan had zij of hij maar niet dit of dat moeten doen. Of het is een gevolg van ziekte. Nee, zo simpel is het niet. Dus begon ik weer antwoorden op die vragen te zoeken. Zowel in de psychologie als in het boeddhisme. Carl Gustav Jung gaf mij, als grondlegger van de analytische psychologie, antwoorden die ik zocht. Al is natuurlijk in de loop van de jaren ook al wat bijgestuurd. Maar ik kon er toch mee verder.

In het boeddhisme verdiepte ik me verder in onder andere ‘Lam Rim’ en ‘Dzogchen’.

Tijdens deze jarenlange zoektocht, besloot ik op een gegeven ogenblik om mijn privéleven op zijn kop te zetten. Huis, tuin, man, vakantie, zon, zee, strand en sangria, waren niet mijn ding, zo had ik ondervonden. Ik besloot eindelijk gehoor te geven aan de drang van avontuur, dat langs vaders kant in de familie zit.

De Boeddha moedigt de mensen aan om niet zomaar alles te accepteren. Maar om zelf vast te stellen dat bepaalde dingen ongezond en verkeerd zijn. Als je voor jezelf hebt uitgemaakt welke dingen nuttig en goed zijn, accepteer ze dan en leef ernaar. Het boeddhisme gaat uit van feiten. Het is gebaseerd op de waarneming, de directe ervaring.

Na zoveel over het  boeddhisme gelezen te hebben wilde ik weleens weten hoe  dat in het dagelijkse leven voelt. En zo stond ik op 10 november 1993 op 38-jarige leeftijd, met rugzak in Antwerpen centraalstation, op een ijskoude vroege ochtend omgeven door een gure wind, te wachten op de trein die mij naar Amsterdam- Schiphol spoorde.

Met enkel een goedkoop ticket heen/terug, wat Amerikaanse dollars en een geldkaart die wereldwijd geldig was (enkel voor noodgevallen) was ik op weg naar Bangkok.

Waarom Thailand:

Tien maanden terug had ik een zeer goedkope, promotie ticket van Thai Airways gevonden voor de periode van een maand waar ik vakantie voor had aangevraagd en dat in mijn kleine budget paste. En Thailand was volop zijn toerisme aan het uitbreiden. En het belangrijkste: Theravadaboeddhisme dat de oorspronkelijke boeddhistische leer en regels van de Boeddha volgt. Als zoekende in het boeddhisme vond ik het een juiste keuze.

Dit was niet mijn eerste backpackreis. Vijf jaar daarvoor ben ik voor de eerste keer gestart en heb 25 dagen in Egypte rond gezworven. Dus ik dacht dat ik het klappen van de zweep wel kende.

Vierentwintig uur later werd ik in de ochtend gewekt door de sound of the bell. Al wist ik toen nog niet wat het juist betekende. Mijn eerste uitstap was het Grand Palace. Ik had nog nooit in het echt een tempel van binnen of grote boeddhabeelden buiten de commerciële gezien. Groot was mijn verbazing toen ik al die rijkdom en weelde ontdekte bij deze vele boeddha’s- en andere beelden voor de tempels. Goud, edelstenen en wat nog meer deed mij duizelen. Gezien ik altijd gelezen had dat de Boeddha van rijk naar zeer arm was gegaan- en ik dacht dat hij niet vereerd wilde worden, stond ik stomverbaasd over die overvloed.  Maar ja dit was het koninklijk paleis en kon daar dan wel vrede mee nemen. In een tempel lag een groot slank gouden boeddhabeeld op zijn zij, met op zijn hoofd een spitse vlam. Het was omgeven  door vele brandende kaarsen. Overdadige wierook streelde mijn neus. Allemaal mannen en jongens van alle leeftijden in gele kleding, zaten op hun meditatiekussens met een papyrus boek in de hand. Ik durfde niet naar binnen te gaan en ging op een dichtstbijzijnde bank buiten zitten. Vanaf daar kon ik door de openstaande deuren het tempelritueel volgen. Na een tijdje gingen de boeddhisten in twee rijen naast elkaar naar buiten. Het heeft voor mij wel iets betekend om dit te kunnen meemaken.

Omdat ik heel de reis bij het ‘gewone volk’ sliep, soms ook enkele dagen daar leefde en veel mensen heb ontmoet, leerde ik veel. Deze reis heeft mij de antwoorden op vele vragen gegeven. Het heeft mij bevestigd dat ik juist bezig ben met deze levensfilosofie.

De Boeddhadharma is geworteld in de realiteit. Het is niet zweverig, heeft niets met wensdenken of met ontkenning van de aard van het leven te maken.

Wij moeten inzien dat onze onvrede uit onszelf komt. Alles vloeit voort uit onwetendheid, uit onze blindheid voor de werkelijkheid waarin we leven, en vooral uit ons verlangen om van de werkelijkheid iets anders te maken.

Geraadpleegde boeken:
  • Lam Rim Boeddha’s weg naar de verlichting.    Geshe Konchog Lhundup  Nederlandse vertaling : uitgeverij Maitreya
  • Boeddhisme in alle eenvoud : ontwaak en ontdek wat nooit verandert : Nederlandse vertaling van Amerikaanse zenpriester Steve Hagen  Uitgeverij Altamira Haarlem

 

Categorie: Boeddhisme, Carla Iemants, Columns, Geluk Tags: Carla Iemants, Lam Rim, Thailand, verpleeginrichting, waarom leven wij?, Zicht op boeddhisme (4) - Moeder

Lees ook:

  1. Carla – zicht op boeddhisme (1)
  2. Leven in Thailand – draagt elkanders lasten
  3. Leven in Thailand – Asalha Bucha
  4. Leven in Thailand – vriendin

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Niets wekt zoveel misverstand als stilte
    • Het jaar 2023 – dag 339 – vijfdecember
    • Boeken – ontdek je fascia
    • Naar een dha(r)mma 2.0?
    • Aantal burgerslachtoffers in Gazastrook stijgt naar 15.500

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.