• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » B’eter – Serendipiteit, plantaardige kookroom, en paddenstoelenroomsaus

B’eter – Serendipiteit, plantaardige kookroom, en paddenstoelenroomsaus

22 juli 2023 door Jana Verboom

Het leven is soms net een bordspel. Soms ga je snel vooruit, soms sta je stil. Soms trek je een ‘goede’ kaart, soms een ‘slechte’. Ik schrijf dit met opzet tussen aanhalingstekens, want wat positief dan wel negatief bijdraagt aan ons geluk weten we vaak pas vele jaren later. Ontslag kan er toe leiden dat je eindelijk gaat doen waar je gelukkig van wordt. Een ongeluk of burn-out kan leiden tot kritische reflectie waarbij we inzicht krijgen in wat werkelijk belangrijk voor ons is. Daarnaast proberen wij, op ons pad, alles te omarmen wat is. “This is it” zei Thich Nhat Hanh. Het is wat het is.

“Toeval bestaat niet” zegt men soms. Toch geloof ik in het bestaan van toeval. Toeval heeft in mijn leven een grote rol gespeeld. Het is door toeval dat ik in 1968 in Nederland ben beland. Het is door toeval dat Thich Nhat Hanh op mijn pad is gekomen. Het is door toeval dat ik hier bij het Boeddhistisch Dagblad ben terechtgekomen. Maar veel belangrijker dan toeval, is wat we doen met wat op ons pad komt. Een belangrijker woord dan toeval is voor mij ‘serendipiteit’. Serendipiteit is het vinden van iets onverwachts en bruikbaars, terwijl de vinder op zoek was naar iets totaal anders. Voor mij is het ook: iets waarnemen, erop reflecteren, er conclusies uit trekken, en er consequenties aan verbinden. In het bordspel – en het leven – speelt toeval een grote rol, maar soms kun je kansen grijpen, of voorbij laten gaan. Je kunt iets wat je hebt beleefd of waargenomen proberen diep weg te stoppen, te ontkennen, ervoor weg te lopen, of je besluit het te omarmen en er iets mee te doen. Soms pas jaren later.

Er zijn verschillende toevallige waarnemingen en ontmoetingen geweest die mij een duwtje gaven richting een vrijwel vegan eetpatroon. Ik beschreef lang geleden al hoe ik tijdens een herfstvakantie in een huisje in Bretagne, ik meen in 2016, voor het eerst werd geconfronteerd met het leed veroorzaakt in de melkveehouderij door het weghalen van pasgeboren kalfjes bij hun moeder. Ik meende de ontreddering in de ogen van de kalfjes te zien, en de wanhoop in het geloei van de koeien te horen. Die vakantie was voor mij een keerpunt. “Als je eenmaal iets weet, ben je verantwoordelijk. Voor wat je doet, en voor wat je niet doet” citeerde ik de filosoof Jean-Paul Sartre in mijn stukje uit die tijd. Kort daarna ben ik overgestapt op plantaardige melk, maar liet nog niet alle zuivelproducten staan. Het echte kantelpunt was enkele jaren later, toen iemand in een PowerPointpresentatie een figuur (zie afbeelding) liet zien waarin de biomassa (zeg maar gewicht) van alle zoogdieren op aarde werd uitgedrukt. Dus alle olifanten, nijlpaarden, walvissen, edelherten, muizen op een weegschaal; samen met alle koeien, varkens en schapen; en alle mensen, honden en katten. Wat blijkt: naar schatting 62% van het totaal bestaat uit vee. De koeien zijn verantwoordelijk voor 35%, de varkens voor 12%. Naar schatting 34% bestaat uit mensen. Wat er overblijft is 4%: dat is het aandeel wilde dieren. Daarvan leeft ongeveer de helft in zee. Schokkend vond ik dat. Ik wist dat het slecht ging met de natuur, maar dat het zo erg was besefte ik nog niet. Daar komt nog bij dat een aanzienlijk deel van de aarde wordt gebruikt om veevoer te verbouwen voor al dat vee. Daardoor gaat nog meer natuur verloren.

Deze figuur zou wat mij betreft in alle kranten moeten staan, te beginnen met het Boeddhistisch Dagblad. Mensen zouden ‘m moeten uitknippen en op de koelkast hangen, wellicht zou het hun eetgewoonten beïnvloeden. “Als je eenmaal iets weet, ben je verantwoordelijk. Voor wat je doet, en voor wat je niet doet”. Nu weet jij, mijn leer, het ook. Deze figuur was zoals gezegd voor mij het kantelpunt; ik besloot: hier doe ik niet meer aan mee. Ik ben gek op kaas, maar voor mij geen kaas meer. Het is wachten op goede vegan kaas. Geen melk, geen roomboter. En zeker geen rood vlees. En zo ben ik een bijna-veganist geworden, die af en toe nog een biologisch eitje eet en heel soms een stukje vis of kip.

Via deze omweg kom ik bij het thema van vandaag: zuivelvervangers. Ik schreef dat ik op zoek ben naar recepten die ofwel van zichzelf al plantaardig zijn, ofwel eenvoudig plantaardig te maken. Nu is het vervangen van gewone kookroom door vegan kookroom een kleine stap, maar toch ging het bij ons mis. Een van onze geliefde recepten is paddenstoelenroomsaus. Gemaakt met paddenstoelen uit het bos, al dan niet gedroogd of ingevroren, of uit de supermarkt. Afgelopen maanden heb ik dit gerecht drie keer gemaakt, met drie verschillende soorten kookroom. Hier is mijn top drie. Op de derde en laatste plaats staat de Melkan soja keuken. De kookroom heeft een vieze geur en smaak, zoetig en een beetje vanilleachtig. Ongetwijfeld geschikt voor zoete bereidingen, maar niet voor hartige. Bah. Op de tweede plaats staat de Blueband kookroom plantaardig. Geen vieze aroma’s dit keer, maar wij vinden ‘m te zoet voor hartige bereidingen: de saus wordt zoetig. Misschien zijn mensen die veel met pakjes en zakjes koken het gewend – de voedingsindustrie voegt aan vrijwel alles suiker toe – maar in onze paddenstoelenroomsaus hoort geen suiker. Ook geen 1,5%. En de winnaar is Alpro cooking. Bevat ook een beetje suiker (waarom toch!?) maar wij vonden dit nog wel te doen. Hopelijk vind ik binnenkort een kookroomvervanger waar helemaal geen suiker aan is toegevoegd, of leer ik het zelf te maken, net als de notenmelk.

En dan tot slot het recept. Ingrediënten voor 2 personen:

  • 400 gram kastanjechampignons of andere (bos) paddenstoelen, in plakjes
  • Scheutje olijfolie
  • Ui, gesnipperd
  • Knoflookteentje, uit de pers
  • Tijm of andere kruiden, vers of gedroogd
  • ½ Bospaddenstoelenbouillonblokje, al dan niet opgelost in een scheutje heet water – of zout
  • Beker of pakje plantaardig kookroom
  • Versgemalen zwarte peper
  • Voor erbij: 200-250 gram pasta naar keuze, wij hadden vegan pasta gevuld met cashewnoten en paddenstoelen (Plus, pakje van 250 gram), of rijst, of aardappelen.

Fruit in een hapjespan de ui en de knoflook glazig in de olijfolie, bak daarna de paddenstoelenplakjes mee. Doe de overige sausingrediënten erbij (behalve de peper, maal die vlak voor het opdienen erboven) en laat even stoven, liefst met een deksel. Kook ondertussen de pasta. Serveer pasta met saus en een salade met veel groente, want die ontbreekt in dit recept. Wij hadden een veelkleurige salade met een mix van rauwe en gekookte (bietjes) groente.

De komende 3 weken ben ik er niet. Gastauteurs zullen de rubriek verzorgen.

Categorie: B'eter, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Voedsel Tags: en paddenstoelenroomsaus, honger, klimaat, plantaardige kookroom, Serendipiteit, Thich Nhat Hanh, toeval, veevoer

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 224 – guur
  2. ‘De Boeddha zou milieuactivist zijn’
  3. Boeddhistische monniken waarschuwen Sri Lankaanse leiders voor Sangha-edict
  4. Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 341 – haat
    • Wat de wereldliteratuur ons kan leren
    • De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
    • Boeddha in de bajes – Peter
    • Restauratie Chari-klooster in Bhutan volgend jaar afgerond

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.