Boeddhisme van het hart is in geen enkel boek te vinden,
toch wijzen boeken de weg naar het hart.
Boeddhisme
Tibetaanse Lama-dans om verjaardag Goeroe Padmasambhava te vieren
Volgens de maankalender van Tibet wordt de verjaardag van Guru Rinpoche (Guru Padmasambhava) gevierd op de 10e dag van de 4e maand van de Tibetaanse kalender. Al deze lama’s en monniken doen de rituele dans voor het offer. Ze beoefenen de prediking van Guru Padmasambhava, herinneren aan zijn leringen en het uitvoeren van rituelen en de prediking is belangrijk voor de wereldvrede.
Amerikaanse bisdommen preventief failliet door tientallen jaren kindermisbruik
De meeste schadeclaims hebben betrekking op klachten die dateren uit de jaren tachtig, zeventig, zestig van de vorige eeuw -en soms nog langer geleden. Het misbruik zou zijn gepleegd door priesters die niet langer actief zijn als zodanig of allang zijn overleden.
Chinese politie verwijdert met geweld protesterende zus van gevangen Tibetaans Dorjee Tashi
Nadat Gonpo Kyi, de oudere zus van de gevangen Tibetaanse ex-zakenman Dorjee Tashi, tijdens een protest in april aan het oog was onttrokken door een groot politievaandel, is zij op 10 mei opnieuw gaan protesteren, vermoedelijk voor het Hoger Gerechtshof van de Tibetaanse Autonome Regio. Deze keer heeft de Chinese politie haar met geweld van het protestterrein verwijderd, nadat zij eerst de tactiek van de vorige keer had herhaald door het gebied rond haar met hekken voor het publiek af te sluiten. Onbekend is waar de vrouw nu is.
Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
In het laatste deel van de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India op zoek naar de leringen over onmiddellijke verlichting die bekend staan als de Grote Volmaaktheid. In India ontmoette Vairochana zijn leraar, Sri Singha, en woonde daar in Dhahena, waar hij vele jaren met hem studeerde. Gedurende deze tijd publiceerden zij vertalingen in het Tibetaans van talrijke belangrijke werken, en deze vroege vertalingen werden voorbeelden voor het werk dat later kwam.
A-sociale media
Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.
Guy – Dhamma zonder woorden
Dhamma.
Tibetaanse filmmaker Pema Tseden (53) plotseling overleden
Hoewel Tseden vooral bekend staat om zijn uitstekende films, heeft hij ook belangrijke bijdragen geleverd aan de Tibetaanse literatuur. Zoals zijn verhalenbundel ‘Enticement‘. Tseden laat een rijke erfenis achter en zal altijd herinnerd worden voor zijn aparte kunst van het Tibetaans vertellen van verhalen.
Het jaar 2023 – dag 130 – wegstop
Het boeddhisme en de A12.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De afsluiting van de A12 en het boeddhisme
Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.
Nichiren-boeddhisme steunde Tina Turner vijftig jaar lang
Zij maakte in 1973 kennis met de leer van het Nichiren boeddhisme dat gebaseerd is op de leer van Nichiren, een boeddhistische monnik die in de 13e eeuw in Japan leefde. Centraal in Nichirens denken stond de overtuiging dat het Lotus Sūtra, een Mahayanaboeddhistische tekst, het hoogste van alle leringen van de Boeddha was.
Hoe Boeddha leeft
Wereldse maakbaarheid of zingeving dekt niet de totale werkelijkheid. De aanname dat deze existentiële eenzijdigheid wèl klopt, veroorzaakt lijden. Dus is Boeddha op zoek gegaan om die begoochelde fixatie op zintuiglijkheid op te lossen.
Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
Volgens de Boeddha bereikt iedereen ooit zelf het boeddhaschap. Hij belooft dat zelfs, en echt … aan iedereen! Nu is ‘ooit’ een begrip dat qua uitleg oneindig rekbaar is en het kan daarom zowel ‘zeer zeer binnenkort in het huidige leven’ betekenen als ‘over zeer zeer vele levens, dus zeg maar over een paar miljard jaar’. Je hebt er daardoor vrijwel niets aan. ‘Ooit’ is een nietszeggend begrip. Maar het is niet nooit! Dat dan weer wel.
haiku
…
Waarover praten we als we het over identiteit hebben?
Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.
Guy – Kom en kijk (P. ehipassiko)
De Boeddha zegt: Kom en kijk naar de Dhamma—de natuurwet. Observeer aandachtig de dingen zoals ze werkelijk zijn. En doe dit gelijkmoedig. Niet zoals je wilt of droomt dat ze zijn. Of juist niet wil of droomt dat ze zijn. Zie gelijkmoedig de wérkelijke werkelijkheid. Yatha-bhuta.
Ludo – Wind
…
Ardan – als ik mezelf zou zijn
…
De virtuele denkster 423
…
Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing
Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.
Dick – Vertrouwen 3
Ik geloof dat leven en dood geen tegenpolen maar elkaars geliefden zijn, zoals het onlangs klonk bij een lied rond de crematie van onze kennis. Zelfdoding is niet gericht tegen jezelf, de wereld of een ander. Je doet het niet zelf, maar het overkomt je. De weg die zich om je voeten vouwt, brengt je daar.
Geen dood geen vrees (68) – Juist sterven
Juist sterven is voor mij, zelf kunnen bepalen hoe en op welke manier deze manifestatie ten einde komt. In onze westerse cultuur wordt het erg belangrijk gevonden dat we zo lang mogelijk blijven leven. Soms wordt dat ook nog eens bepaald door de beschikbare medicijnen en de kosten daarvan.
Karma kan ook in een later leven tot rijping komen
De Boeddha nuanceert de uiteenzetting over karma in het vorige sutta (2) en stelt nu dat karma uit dit leven niet altijd direct in het volgende leven gevolgen hoeft te hebben, maar ook pas in een later leven tot rijping kan komen. Daarom kunnen mensen die nu slecht leven in een hemelse wereld terechtkomen en die goed leven in de hel.
VrijdagZindag – Geloven
In onze samenleving gaat de ontkerkelijking gestaag door. Wat gebeurt er daardoor met het woord ‘geloven’?