…
Onwankelbaar
…
Home » Boeddhisme » Pagina 73
door Ronald Hermsen
door gastauteur
Hij denkt aan de huismeester van zijn appartementencomplex. Vorige week haalde hij de trekker over. Vijf jaar geleden overleed zijn dochter. Het leven had hem in die tijd ‘ondermijnd’, zoals de mensen zeiden. De overleden dochter was een legitieme reden voor zijn daad. Dat zelfmoord een individuele actie is, voorbereid in de stilte van het hart, kan niemand begrijpen. Er moet een heldere aanleiding zijn voor de vlucht van het licht. Zonder aanleiding kan het iedereen ondermijnen.
Lees meer over Sanne Helbers – de dag dat Albert Camus de Boeddha tegenkwam
door André Droogers
Verbeelding floreert in mensenhanden. Vooral metaforen zijn geliefd. Zo kan een gelovige zijn geloofsgemeenschap ‘een warm bad’ vinden, of – als het tegenzit – ‘een koude douche’. Metafoor betekent letterlijk overdracht, namelijk van betekenis. Een overeenkomstige betekenis uit een helder domein, zoals de lichaamshygiëne, wordt overgedragen naar een te benoemen domein, zoals de levensbeschouwing.
door de redactie
De Dag van de Aarde is een jaarlijks evenement op 22 april dat in het teken staat van milieubescherming. Onze wereld heeft een transformatie nodig. Het is tijd dat de wereld zich verantwoordelijk stelt voor haar rol in onze milieucrisis en tegelijkertijd oproept tot gedurfde, creatieve en innovatieve oplossingen. Dit vereist actie op alle niveaus, van bedrijven en investeringen tot stedelijke en nationale overheden.
Lees meer over ICT – De dag van de Aarde en het boek van Hart tot Hart
door Taigu
Je kunt ervaringen benoemen, zoals grote twijfel, maar pas wanneer het licht bij jou opgaat, het leeg zich onthult voor wat het is, zul je verstaan dat woorden en teksten op zichzelf slechts een betrekkelijk onderscheidend vermogen hebben, dat ze in zekere zin als hordes tussen levende wezens en de ervaring van het inzicht in staan.
door de redactie
Als je ondernemer bent, dan heb je daar vaak voor gekozen om meer controle te hebben. Als boeddhistisch ondernemer heb je er waarschijnlijk voor gekozen om te gaan ondernemen, zodat je kunt streven naar verlichting en een zekere rust kunt ervaren. Omdat je jouw eigen tijd kunt indelen bijvoorbeeld en daardoor ruimte creëert voor jezelf. We horen dit vaak als argument, maar eigenlijk zorgt het hebben van een eigen bedrijf desondanks ook heel vaak voor stress.
Lees meer over ‘Succesvol ondernemen als boeddhist doe je zo’
door Robert Keurntjes
Wanneer wij iets als problematisch ervaren dan hebben we meestal de neiging om de oplossing te zoeken in het aanpassen van de omstandigheden. Boeddhisme leert ons echter dat de oorzaak van onze problemen niet in de omstandigheden gezocht moet worden maar in onze geest. Het gaat om onze kijk op de werkelijkheid en hoe we ons tot onszelf en tot anderen verhouden.
Lees meer over Psychotherapie en vajrayana boeddhisme – Transformatie als therapeutische ‘oplossing’
door de redactie
Waardevolle ontmoetingen in de hoofdzetel van de Dalai Lama in India.
Lees meer over Australische parlementaire delegatie – voortdurende steun voor Tibetaanse zaak
door Edel Maex
door Guy E. Dubois
Zelfrealisatie is altijd een persoonlijke odyssee langs territorio incógnito. Een pelgrimsreis zonder enig greintje veiligheid. Een yatra met enorm veel hinderlagen. Het is springen zonder parachute. Maar de transformerende spirituele verdienste is fenomenaal. En de sprong méér dan waard.
Lees meer over Guy – De dingen zien zoals ze zijn (P. yatha-bhuta)
door de redactie
Temple food wint enorm aan populariteit: het is vegan, lokaal, duurzaam en in lijn met de slow food trend. Tijdens een road trip langs boeddhistische tempels in Zuid-Korea ontdekken Alain Caron en Emma de Thouars dat temple food niet alleen over smaak, geur en textuur gaat, maar ook over je innerlijke gesteldheid, je bewustzijn.
Lees meer over Boeddhistische Blik – Temple Food’ met Alain Caron en Emma de Thouars
door de redactie
‘Het is aan het Tibetaans boeddhisme zelf om te bepalen of ze dit soort praktijken nog willen uitdragen. Het echte probleem is iets anders, dat we dit soort mensen überhaupt op een hoog voetstuk zetten. We verwachten veel wijsheid van een man van 87. Kan je dat wel eisen? Volgens mij heeft hij niet alles meer goed scherp.’
Lees meer over Zuigen aan de tong – ‘Dalai Lama (87) heeft het niet meer scherp’
door André Baets
door de redactie
‘Als een door de overheid gefinancierde media-omroep van wereldklasse zijn wij diep geschokt dat de BBC zoveel aandacht besteedt aan een paar seconden van slecht bedoelde ‘gemanipuleerde’ virale beelden, die duidelijk zijn gemaakt door agenten van de CCP met het doel onze spirituele leider Zijne Heiligheid de Dalai Lama te belasteren.’
Lees meer over Britse Tibetanen dringen bij BBC aan op ‘echte berichtgeving’ over Dalai Lama
door de redactie
door Dharmapelgrim
In de Lotus-soetra belooft Boeddha dat iedereen de boeddhastaat zal bereiken. Om duidelijk te maken wat hij bedoelt, is het wellicht nuttig eens een eikeltje in de hand te nemen. In iedere eikel zit een eikenboom; in ieder beukennootje een beuk; in iedere zaadje uit een dennenappel een den, en in ieder minuscuul maanzaadkorreltje een prachtige papaver. Dat is met het blote oog natuurlijk niet te zien, maar wanneer de omstandigheden ernaar zijn en je de tijd hebt, dan…
door Wouter ter Braake
Het lichaam is sterfelijk. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Het lichaam is geen doel. Het kan geen doel zijn, want het sterft. Wel kunnen we het tijdelijke zijn zien als ervaringsweg, zoals vele religies en spirituele stromingen doen. Dat brengt de vraag ‘wat is de zin, de betekenis van ervaringen opdoen’?
door Guy E. Dubois
Wat de Boeddha vooral siert is dat hij een mens bleef. Hij noemde zich geen schepper van werelden.
Lees meer over Guy – De Boeddha was een Groot Mens (P. Mahapurisa)
door Ludo Lemmens
door Zeshin van der Plas
Alleen geven betekent het idee dat je over jezelf hebt, wie jij denkt te zijn, te vergeten. Dat beoefen je als je zazen doet. Je gedachten laten voor wat ze zijn. Je ademhaling tellen en al je energie omlaag richten. Je denkt misschien,: “ja maar ik beoefen zazen juist om tot mijzelf te komen.’ Dan heb ik de volgende vraag voor je: ‘Wat is dat, jezelf en wat zou je met een zelf willen? Juist… je beoefent zazen om tot jezelf te komen. Dat wil zeggen dat je nog niet jezelf bent of nog niet tot jezelf gekomen bent. De oefening die daar voor nodig is, is ‘only giving’.
Lees meer over Alleen maar geven – Maar wat houdt ‘alleen geven’ in?
door Sodis Vita
door gastauteur
Tsering Kyi, een in de VS gevestigde Tibetaanse journalist, vertelde aan VICE World News dat in de Tibetaanse cultuur het uitsteken van de tong een ‘teken van respect of overeenstemming’ is, dat teruggaat tot de legende rond een wrede 9e eeuwse koning, Lang Dharma, die een zwarte tong had.
Lees meer over Tibetanen leggen uit wat ‘Zuig mijn tong’ betekent. Het is niet wat je denkt.
door Dick Verstegen
Mijn vroegere vriend Hans Korteweg heb ik, na een halve eeuw van weg geweest, onlangs weer ontmoet. Wat een wonderlijke belevenis. Nee, ik doel niet op de samenkomst van hem en klasgenoot Roel van Duijn om een jubileum van hun vriendschap te vieren nog niet zo lang geleden. Ik was daar niet aanwezig. Het gaat om een boekje met de naam Het Juwelenschip, dat hij, Hans, samen met een vertaalgroep van acht anderen samenstelde. Ik leerde het kort geleden pas kennen hoewel het al in 2004 is uitgegeven.
door Jan Veenendaal
Niets geen moedige strijd of een moedig gedragen lijden. Dat is niet de bedoeling met deze laatste tocht die ik ga. Het liefst maak ik hem zo draaglijk mogelijk en liefst zo pijnvrij mogelijk. Op een gegeven ogenblik als de pijnmedicatie niet meer werkt, of als ik erg versuft ben, gewoon kunnen zeggen dat het genoeg is. Ik heb een prachtig leven geleefd en nu mag dat eindigen. Wat een rijkdom dat dat hier in Nederland mogelijk is!
Lees meer over Geen dood geen vrees (65) – Na een moedige strijd …