Het is ondertussen alleszins gebleken dat de westerse en de boeddhistische benadering van de psyche zeer goed samengaan. De manier waarop boeddhisten de ervaring van alle verschijnselen analyseren en erover reflecteren komt zeer nauw overeen met de westerse wetenschappelijke methode. De Boeddha leerde ons dat je niets alleen op basis van traditie, geruchten of logica moet geloven, maar dat je zelf kan ontdekken wat waar en nuttig is.
Boeddhisme
Ga je mee neuken?
En Siddhartha? Ben jij er bij geweest toen hij zijn vader zei dat hij asceet wilde worden? En, Siddhartha is ook niet als asceet geboren. Hij had een zoon, Rahula, die samen met zijn vrouw zijn struikelblok voor de oplossing van de milieuramp, de scholen, de zorg, de landbouw, en de woningbouw waren. Maak niet de vergissing dat Siddhartha zijn familie voor zijn eigen zielenheil in de steek liet. Het is jouw wereld waar we in leven met alles erop en eraan. Dus als je zegt boeddhist te zijn dan is dat nogal wat.
Worden we van Vipassanameditatie gelukkiger?
Het is ook niet zo dat de Boeddha prettige wereldse gevoelens verbood (zoals sommige dominees in ons land lange tijd deden). Maar ook de onprettige aardse gevoelens verdwijnen niet, zelfs niet bij de volledig verlichte persoon (ze kunnen zelfs duidelijker beleefd worden, net als de hierboven genoemde natuur); ze hebben alleen minder impact; de persoon wordt er minder door geraakt. De onprettige wereldse gevoelens werden niet door de Boeddha aangeprezen.
Douwe Tiemersma – De rol van de guru
De Guru verering. Dat zijn dus allemaal secundaire zaken. En je kunt zelfs zeggen, dat wanneer op die manier dat uiterlijk van die Guru zo versterkt wordt, dat het weer een struikelblok is voor een leerling. Want de mensen kijken er allemaal tegenaan.
De functie van een zenmonnik
Op onze open dag kwam tot mijn grote vreugde een Japanse vriend ons bezoeken. Maar zijn komst was iets minder vrolijk dan normaal hij vroeg mij of ik bereid was de Soshiki-ceremonie (overlijdensceremonie) voor zijn moeder wilde doen als die overleden was. Het ging niet zo goed met haar en met mijn vriend ging het ook niet zo goed.
Guy – Spirituele vrienden
De Boeddha wist dat de potentie tot ontwaken in ieder van ons aanwezig is. Daarom stelt hij—als kundige veerman— aan ieder van ons de meest penetrante en uitdagende vraag die in dit leven gesteld kan worden: ‘Koi Paraga— Wie vaart mee naar de Andere Oever?’
De Boeddhistische Blik – Tussen meten en weten met Jan Bor
‘Meten is weten’ is het credo in de westerse samenleving geworden. Met cijfers kun je vergelijken, rekenen, voorspellen, controleren. Iets dat we niet kunnen meten is iets dat we niet kunnen bevatten, lijkt het. En vanuit die gedachte: als iets niet meetbaar is, is het niet relevant. Maar strookt deze redenatie wel met de werkelijkheid? Zijn we niet doorgeschoten in deze wetenschappelijke benadering van het leven? Zijn er niet veel meer domeinen die ons inzicht verschaffen in wat er om ons heen gebeurt en beperken we ons niet teveel door alleen naar de cijfers en het meetbare te kijken?
Xizang: China staat erop Tibet zijn naam te ontnemen
Net zoals het Tibetaanse kinderen hun nationale en religieuze identiteit ontneemt, probeert China Tibet iets te ontnemen dat niet minder essentieel is om te overleven, zijn naam.
Het uitwisselingsgesprek tijdens retraites
Uitwisselingsgesprekken kunnen dienen als een waardevolle mogelijkheid te checken hoe ongemak gehanteerd wordt en of het nodig is hierin extra ondersteunende adviezen mee te geven. Soms kan er sprake zijn van meditatie-dukkha, waarbij mediterenden ongemak tegenkomen als een manifestatie van het groeiende vipassanā-inzicht ‘dat er lijden is’. Soms is er ook meer sprake van een fysieke of psychiatrische klacht of beperking, die niet alleen aanschouwd behoort te worden maar ook extra zorg en wijsheid nodig heeft.
Maria Backes – een jaar in het klooster met Ajahn Brahmali
Dit is de grote boodschap van de Boeddha, en de boodschap van deze retraite: Er is een uitweg uit het lijden, en iedereen van ons kan dat ervaren en bereiken. En niet door onszelf te vermoeien met hard te werken, maar door gewoon door een natuurlijk proces te laten verlopen.
Psychotherapie en meditatie
Meditatie en psychotherapie vormen in feite twee polen van eenzelfde gebied. Na een tijd heeft het in psychotherapie geen zin meer om eindeloos in jezelf te blijven wroeten. Na een tijd mediteren, beland je weer in een diepere laag van waaruit inhouden naar boven komen waar in feite psychotherapie of op zijn minst ondersteuning van een ander voor nodig is. Meditatie en psychotherapie overlappen mekaar, vullen mekaar aan maar hebben ook belangrijke verschillen.
De Boeddha en de hertenvanger
Mara is geen vreemde voor de Boeddha; in werkelijkheid is hij Gotama’s (en in uitbreiding ieder van ons) conflicterende mens-zijn.
Dalai Lama huiswaarts in Dharamshala na bezoek aan Ladakh
Hij bezocht ook het Tibetaanse Kinderdorp (TCV).
Over de Lotus-soetra (36): Manifestaties
Volgens Boeddha is ieder wezen goed. Dat wil zeggen: perfect. Iedere leeuw is een perfecte leeuw. Iedere gazelle is een perfecte gazelle. Ieder mens is een perfect mens… ook als deze mens een been mis, een hoog of laag IQ heeft, ergens op de LHBTIQA+ schaal zit of tijdelijk als Dharmapelgrim op aarde rondloopt. Ieder wezen is goed zoals het is, omdat De Eeuwige Boeddha niks anders doet dan zichzelf manifesteren in de schepping. Beweren dat iets of iemand niet perfect is, is stellen dat er wat aan De Eeuwige Boeddha mankeert.
Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – emoties
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Taigu – Groot vertrouwen in godverloren samsara
Aan de lezer die schrijft dat Taigu’s aandacht altijd maar uitgaat naar samsara: broeder, wij leven temidden van samsara, jij en ik, allebei. Hoe veel en hoe hard je je ook bezighoudt met de dharma, de wereld wordt er niet vanzelf beter van.
Guy – Meditatiemethode (P. kammatthana)
De yogi hoeft ze zorgvuldig uit te proberen om te zien welke methode of techniek het beste resultaat op elk moment oplevert.
Ludo – Grillen
…
De virtuele denkster 437
…
Dick – De eik in je tuin
Er is een krachtige korte koan over een boom. Een monnik vraagt ernstig aan Joshu: ‘Wat voor zin heeft de komst van de patriarch uit het Westen?’ Joshu antwoordde: ‘De eikenboom hier in de tuin.’
B’eter – Bosvruchten, geschenken van Moeder Aarde
Nergens voelt het voedsel zo’n geschenk van Moeder Aarde als wanneer ik bosvruchten pluk en eet, zo uit het bos. Natuurlijk is elk voedsel, ook een magnetronmaaltijd uit de supermarkt, een geschenk van Moeder Aarde. Zonder Moeder Aarde, de zon, de regen, en talrijke menselijke en niet-menselijke levende wezens was er überhaupt geen voedsel. Maar het proeven van een bosbes of bosaardbei, zo uit het bos, is toch een andere ervaring, die mijn verbondenheid met Moeder Aarde en het hele ecosysteem waarin wij leven voedt.
Stil is het hart van de wijze
Stil is het hart van de wijze! Het is de spiegel van hemel en aarde, de spiegel van de tienduizend dingen. Waarlijk! In het open en stil zijn, met vredige mildheid en in eenzame kalmte niets doen, daarin ligt de grondslag van hemel en aarde en de hoogste uiting van de deugd
Nut en noodzaak van hechting op het pad naar bevrijding
Het is daarom helemaal niet erg om tijdelijk in meer of mindere mate gehecht te zijn aan onderdelen van het pad en de beoefening. Het stelt ons in staat de rijke boeddhistische leer eigen te maken en het hart te cultiveren. Na een tijd zal de hechting en interesse daardoor vanzelf afnemen en kunnen we ook die hechting los- en achterlaten. En wie weet horen we dan opeens, totaal onverwacht, de koelkast niet meer brommen.
Bhutan en China sluiten voorlopig akkoord over grensgeschillen
Sinds 1984 hebben de gesprekken tussen Bhutan en China zich voornamelijk gericht op twee afzonderlijke geschilgebieden, waaronder Doklam en andere gebieden in het Westen van Bhutan, in de buurt van de Indiaas-Chinees-Bhutaanse grensovergang, en de Jakarlung- en Pasamlung-valleien in de buurt van Tibet in het noorden van Bhutan.