En uiteindelijk werd dat aankomen steeds minder belangrijk. Ik liep. En als ik moe was van het lopen, stopte ik, en ging ik op zoek naar een herberg. Niets meer of minder dan dat.
Boeddhisme
Afscheid Ton Lathouwers – ‘in vervoering boven de wolken’
Hij wilde geen toespraken tijdens de dienst en heeft zelf een tekst voorgelezen van Anton Blok, die tevoren op band was opgenomen. De tekst is uit zijn boek: “Zij is altijd soms”.
Omgaan met geestelijke energie (2) – Geestelijke energiebesparing
Vaak zit ons bewustzijn in een sluimertoestand, van gewoontehandelingen tot regelrechte sleur. Onze energie lekt weg via onbewuste processen. Gurdjieff pleit ervoor om uit onze slaaptoestand te treden door ons ‘onszelf te herinneren’: ons telkens opnieuw bewust worden dat we helder en aanwezig kunnen zijn in plaats van weg te doezelen in gewoontepatronen.
BUB – Boeddhisme en LGBTQIA+
Inspiratiedag. Evolutie van de visie over genderopvattingen binnen het boeddhisme
ZENZONDERZEN – literatuur en verder – vader
Heeft hij het doel bereikt waarnaar zenstudenten streven? Het leven is altijd nieuw voor hem, steeds gebeurt er iets totaal onverwachts. ‘To be completely in the dark, not having any clue. Being totally blind.’ Nee, dit was niet zijn bedoeling. Hij is een gevangene van zijn situatie. Vader is geen zenmeester. Maar hij leert me aan zijn ziekbed wel een heleboel. Dat je met denken alleen niet voorbij lichaam en geest komt. ‘Drop body and mind.’ Dat ieder moment van het leven van onschatbare waarde is.
Omgaan met geestelijke energie (1) – O zuivere en lichte vlam
Ook mijn toestand van onzekerheid is een uitgangspunt van het boeddhisme. Het zenboeddhisme gebruikt de termen ‘leegte’ of ‘niet-weten’ als fundamentele eigenschappen van een open bewustzijn. Vaste ideeën en concepten, verlangens en oordelen loslaten. We staan op een draaiende bol in een draaiende omloop rond een ster. We staan bovenop leegte en na onze dood worden we zelf leegte.
Edel – Ton
Dat het zou voortgaan, dat was zijn grote bekommernis. Hij had aan een aantal mensen transmissie gegeven. Hij besefte dat transmissie altijd weer tot problemen leidt. Maar transmissie is geen eretitel. Het is een missie. Wat mij betreft is het nog veel meer een passie. De passie om het mooiste wat je gekregen hebt, door te geven. Een titel kan daarbij helpen of in de weg zitten. Maar zonder passie houdt het op.
Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
In zeven vluchtelingenkampen in Oost-Nepal creperen zo’n 120.000* Bhutanezen, die door hun eigen overheid zijn vervolgd, gemarteld, het land uitgezet of gevlucht. ‘In Bhutan werd ik als hindoe gediscrimineerd. Iedereen moest van de koning boeddhist worden. Als je weigerde, kreeg je de doodstraf of een levenslange gevangenisstraf opgelegd.’
“The Agent of Happiness” – het nationaal geluk in Bhutan
De afgelopen jaren is Bhutan steeds bekender geworden vanwege haar ontwikkelingsfilosofie en de abstracte wetenschap van geluk, te meten met de “bruto nationaal geluksindex”. Binnen Bhutan wordt het geluk van de burgers gemeten door geluksonderzoekers die door het land reizen en de lokale bevolking een formulier voorleggen. Donderdagavond te zien op NPO2.
Dichter bij Zen – ander woord voor moeder
Auke Leistra was de veertig al gepasseerd toen hij erachter kwam dat hij in zijn eerste anderhalve levensjaar lange tijd niet bij zijn moeder had gewoond, omdat ze toen ‘psychisch labiel’ was. Hij werd ondergebracht bij een verre tante, van wie hem nooit meer was verteld dan dat ze ‘hem had leren lopen’.
Zeshin – Basta tegen de manier van leven
In het verleden hadden religieuze instellingen een sociaal vangnet, elk ziekenhuis, clubhuis, bejaardencentrum, school enz. was religieus gekleurd, en werd bestierd door mensen, paters, nonnen, monniken, enz. die hun beroep uit roeping uitoefenden, niet uit economisch belang. Natuurlijk er waren binnen deze religieuze instellingen machtsmisbruik en misstanden. Dat is de reden waarom deze infrastructuur praktisch verdwenen is…
Boekbespreking – Dansen met je ego
Het is een opmerkelijk helder en toegankelijk geschreven boekje. Het is ook didactisch heel goed van opzet en heel geschikt voor het middelbaar onderwijs. Het verdient een plaats in elke schooltas naast de schoolagenda.
Dansen met je ego 12 – Samenvattend verder
Je weet dat de meest extreme vorm van dualiteit oorlog is. Maar ook dat aan elke oorlog een einde komt en dat alleen Liefde die dualiteit kan overstijgen. Auteur Sanatan de Jongh Swemer.
Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren.
Guy – dharmazaadjes – Meditatie op het afschuwelijke (P. asubha bhavana)
In de Mahasatipatthana Sutta wijst de Boeddha ons op het vestigen van aandacht op ons lichaam. Op alle aspecten ervan. En dat schildert niet altijd een mooi beeld.
Dansen met je ego 11 – Filters in het bewustzijn
Het zijn de filters in je bewustzijn die de realiteit versluieren dat je er al was voordat het Ego zich vormde. Dat je oorspronkelijk IK bent. Met voorgaande uitleg en voorbeelden heb je gezien dat je Ego je kwetsbaar kan maken, dat je er door gemanipuleerd kan worden, dat het je kan belemmeren in je zelfvertrouwen en je in grote en kleine kooien kan vangen. Auteur Sanatan de Jongh Swemer.
Tibetaanse leider benadrukt strijd Tibet, rol van wereldwijde pleitbezorging
Als onderdeel van zijn voortdurende officiële tournee door Europa, sprak Sikyong Penpa Tsering, de politieke leider van de Tibetaanse Centrale Tibetaanse Administratie (CTA), de Tibetaanse gemeenschap in Barcelona, Spanje toe en onderstreepte hij het cruciale belang van het blijven vergroten van het wereldwijde bewustzijn over de politieke situatie in Tibet.
Je kijkt uit het raam…
…
Boeken – Je kunt er niet uit vallen
Ton Lathouwers laat als onconventionele zenleraar zien hoezeer de inzichten van zen in vele religieuze tradities aanwijsbaar zijn, ook bij denkers als Sjestov, Nietzsche, Kierkegaard en zelfs Sovjetauteurs die geen religieuze taal meer hadden.
Ton Lathouwers: ’het is altijd de enkeling die lijdt’
Ton Lathouwers: ‘Het is een groot gevaar dat we in aantallen gaan denken. Zoveel mensen hebben corona…’ ‘Het aantal besmetten stijgt, of daalt…’ ‘Zoveel mensen zijn genezen..’. Et cetera. Al zou slechts een enkel mens lijden aan het corona-virus, dan is dat al verschrikkelijk. Misschien is dat nog wel wanhopiger, want dan ben je de enige.’
Leegte in de mystieke sfeer van Lao Zi
Leegte, sunyata, is een centraal begrip in het boeddhisme, wat in het Nederlands vaak wordt vertaald als ‘leegte’. In dit artikel ga ik niet in op leegte als boeddhistisch begrip, maar kijk ik naar het gebruik ervan in de oudere mystieke leer van Lao Zi. Het vroege daoïsme van Lao Zi en diens belangrijkste navolger Zhuang Zi ligt mede ten grondslag aan het ch’an/zenboeddhisme.
Dansen met je ego 10 – Is Ego het grootste bijgeloof?
Is het feit dat je een Ego hebt een probleem? Dat hoeft helemaal niet! Iedereen heeft een Ego. Alle identiteiten en etiketten die je sinds je geboorte hebt verzameld en opgeplakt gekregen, waarvan de meeste tijdelijk zijn, zijn praktisch nodig om te kunnen leven in je omgeving, cultuur en maatschappij. Auteur Sanatan de Jongh Swemer.
Tibetaanse ballingen verwelkomen benoeming Marco Rubio tot minister van buitenlandse zaken VS
Tibetaanse activisten hebben de benoeming van Marco Rubio als volgende minister van Buitenlandse Zaken door de aanstaande Amerikaanse president Donald Trump verwelkomd. Ze zeggen te hopen dat de senator zijn staat van dienst als verdediger van de mensenrechten in China zal voortzetten in zijn rol als Amerika’s topdiplomaat.
Taigu – Een weeffout in het westerse boeddhisme
Het wordt tijd dat westers boeddhisme méér gaat omvatten dan monastiek georiënteerde meditatiesessies. Dat het eigen ruimtes opent, die geschikt zijn voor publieke toegang en geledenheid bieden voor een tot dusver onaangeboord potentieel van andere vormen van beoefening. Dat er, behalve voor selecte doelgroepen zoals gedetineerden, militairen en in ziekenhuizen en hospices opgenomen patiënten, ook geestelijk verzorgers worden opgeleid die vanuit boeddhistische gebouwen van samenkomst plaatselijke gemeenschappen kunnen ondersteunen.