‘Wij geloven dat wij als boeddhisten iets unieks te bieden hebben aan Extinction Rebellion en de eco-activistische beweging als geheel. Wij zijn nu met honderden en hebben leden uit heel het Verenigd Koninkrijk, afkomstig uit veel verschillende boeddhistische tradities. Tijdens de rebellie van oktober 2019 hebben wij acties georganiseerd en dagelijkse meditatie- en loopmeditatiesessies gehouden.’
Boeddhisme
Tibetanen reageren krachtig – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
Tibetanen in ballingschap, waaronder hoge leiders, activisten en functionarissen van de Centrale Tibetaanse Administratie (CTA), hebben afgelopen zondag krachtig gereageerd op een recente uitspraak van een Tibetaanse functionaris uit de Tibetaanse Autonome Regio (TAR), waarin hij beweerde dat de Chinese regering het laatste woord heeft over de reïncarnatie van de 14e Dalai Lama. Ze weerlegden deze uitspraken en bestempelden de functionaris als een ‘Chinese marionet’, terwijl ze benadrukten dat de beslissing uitsluitend bij de Dalai Lama zelf ligt.
Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma
Het boeddhisme is zo veelomvattend dat het niet in een traditioneel hokje past.
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
Overgave = vrij zijn. Wat een feest! Het is als een diepe meditatie en net als de momenten van vrij zijn die ik eerder heb beleefd zoals die keer dat ik vanaf Terschelling de Waddenzee inliep en in volledige stilte alles een was.
Het jaar 2025 – dag 223 – rust
Mogelijk komt er geen haat aan te pas aan het afslachten van mensen, is het eigenlijk berekendheid.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Moeten boeddhisten sociaal activisten zijn (deel 3 en slot)
In het eerste en tweede deel van deze serie probeerde ik twijfel te zaaien over de daadwerkelijke trouw van geëngageerd boeddhisme aan de leer van de Boeddha. Mijn doel is niet om het boeddhisme in diskrediet te brengen, noch om de morele ernst van veel van deze doelen in twijfel te trekken. Ik wil alleen twijfel oproepen over de vraag of het ethos van het geëngageerd boeddhisme wel consistent is met wat de Boeddha onderwees. Er zijn genoeg redenen te vinden om racisme, economische ongelijkheid en het onduurzaam misbruik van het milieu aan te pakken. Maar weinig, zo niet geen van deze redenen, zijn rechtstreeks te herleiden tot de leer van de Boeddha.
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (9) – Leven als doden?
In de ultieme dimensie zijn we nooit geboren en zullen we nooit sterven. In de historische dimensie leven we in vergetelheid en zijn we zelden springlevend. We leven als doden.
Guy – dhammazaadjes – hallucinaties
De Boeddha in de Itivuttaka: ‘Waar je ook bent in deze wereld, observeer en mediteer steeds op het ontstaan en vergaan van alle samengestelde dingen.’
Ardan – Als we nou eerst die liefdevolle vriendelijkheid naar onszelf konden beoefenen…
‘Meditatie gaat er niet om om van onszelf af te komen en een beter mens te worden. Het gaat over vriend worden met wie we al zijn.’
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (8) – Schemerzone
De schemerzone tussen hoop en vrees wordt het leven met kanker vaak genoemd. Het is inderdaad een diffuse wereld. De artsen vertellen me dat ik erg ziek ben maar ik heb nergens last van.
Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’
‘Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel ‘zenleraar’ niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.’
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (7) – Een meditatie
Kanker is onderdeel van mijn leven is onderdeel van deze manifestatie die mijn lichaam is. Er zijn een heleboel cellen, heel ziek. Van het begin af aan is mijn instelling geweest dat mijn kanker dus ook niet koste wat het kost zo snel mogelijk mijn lichaam uit moet.
Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (6) – ons ware erfgoed
Ik genoot van een prachtige zonsopgang waarbij de zon af en toe even tussen de wolken te voorschijn kwam en me als het ware een knipoog gaf. Met mijn hele aandacht was ik aanwezig en genoot van wat zich voor mijn ogen voltrok. Wat een pracht!
Overlijden Josephine van Tongeren betekent einde boeddhistisch Tidorp
Tussen Haamstede en Renesse bevindt zich het ‘best bewaarde’ geheim van Schouwen-Duiveland: Tidorp. Een op het boeddhisme gestoelde leefgemeenschap waar gelijkgestemden elkaar vonden. In januari overleed de laatste bewoonster Josephine van Tongeren er op 77-jarige leeftijd: ook bekend als dr. Wiet, die er lange tijd wiet teelde en verkocht in haar coffeeshop. Een van origine Amsterdamse, die in Tidorp neerstreek en er de laatste jaren in volstrekte isolatie leefde.
Jan de Breet verhaalt over zijn leven in Tidorp
Iedere maandag vertrok Bruno, samen met de Tidorp-bewoner die daarvoor aan de beurt was, in een besteleend naar Amsterdam om daar onze groente, fruit, kruiden, eieren en kiemen te verkopen, aan groentewinkels en aan de biologische supermarkt. Ook ging hij dan granen etc. kopen voor de bewoners van Tidorp. Het brood kreeg hij gratis van de biologische bakkerij Manna. Dit was namelijk brood dat over de datum was, wat je soms wel kon proeven.
De Diamantsnijder gaat digitaal
Een van de populairste teksten van het boeddhisme, het sūtra van de ‘Diamantsnijder’ of kortweg het Diamant-sūtra, uit het Sanskriet in het Nederlands vertaald, wordt nu voor het eerst in zijn geheel op de website van de stichting Vrienden van het Boeddhisme (VvB) gepubliceerd.
Hackers met banden met China infiltreerden op apparaten Tibetanen in cyber-spionagecampagnes
Beveiligingsanalisten beschrijven dit als de meest recente in een reeks ‘watering hole’-aanvallen, waarbij websites die door een specifieke doelgroep worden bezocht strategisch worden gecompromitteerd, uitgevoerd tegen de Tibetaanse diaspora.
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (5) – dankbaarheid
Beseffen wat een voorrecht het is (nog) te kunnen lopen op deze prachtige aarde.
Guy – dhammazaadjes – Zitten als een berg, stromen als een rivier…
Slechts wanneer je geest stil is geworden zal je de voortdurende verandering zien. Het ontstaan en vergaan van de dingen. Van alle dingen. Anicca. Steeds fijner. Steeds delicater. Steeds subtieler.
Boeken – Wijsheid van een abt
Liefde kunnen ontvangen en delen ziet Bernardus Peeters als de rode draad in het leven. Dat spiritualiteit voor hem als trappist hierin een grote rol speelt, is de logica zelf. Zoeken naar stilte en verdieping vindt hij een waardevolle optie in het leven. Maar dat een leven in een abdij een vlucht zou zijn uit de wereld, daar is hij het niet mee eens. Wie in stilte leeft, komt onvermijdelijk de wereld die hij dacht achter zich te hebben gelaten, in zichzelf tegen.
Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (4) – moeilijk
Soms heb ik het moeilijk met mijn ziek zijn. Opeens ben ik verdrietig; zo maar. Dat kan getriggerd worden door muziek, een goed gesprek, een gedachte of zo maar. Eerst is er weerstand, dan niet langer vasthouden dat het er niet mag zijn. Overgave aan de situatie waarin ik verkeer is de les, het is niet anders, ik weet het.
Acta Comparanda
Dr. Paul van der Velde: Buddhist monks, mummies, relics and powers.
Dr. Erik Hoogcarspel: The dream of Daoism
Samvega-Citta of de Gedachte van Noodzaak
Nu ik in de laatste levenscyclus bent gekomen, is het opmerkelijk dat mijn berichtenpagina de laatste tijd vol staat met vrienden en familieleden die zijn overgegaan in een andere bestaansvorm, kortom in de conventionele zin overlijdensberichten. Omdat we niet weten wat voor soort bestaan onze volgende beurt zal zijn, is het van groot belang dat we de hoogst mogelijke verlichtingsgraad bereiken terwijl we nog weten welke mogelijkheden en instrumenten direct voor ons beschikbaar zijn in dit leven. Het is van grote nood om nog in dit leven geheel of ten minste gedeeltelijk bevrijd te raken van gehechtheid en begeerte.
Pierre Wagemakers- ’t zijn slechts m’n gedachten die me naar hun naam vragen …
Aan een wand in de Kloosterbunker hangt een object van de Roosendaalse beeldend kunstenaar Pierre Wagemakers. Het fascineert mij elke dag weer omdat het is samengesteld uit spullen, voorwerpen, die door mensen zijn verloren of weggegooid en door Pierre zijn opgeraapt en verwerkt.