De wegloze weg…
Boeddhisme
De stilte van de jhāna’s
Dit boek is ontstaan uit meditatie. Uit directe ervaring. Elk hoofdstuk ademt contemplatie, betrokkenheid, bewogenheid en vrijheid.
Hoe houden we het boeddhisme relevant voor deze tijd?
Naar aanleiding van het zeventigjarig bestaan van de Deutsche Buddhistische Union heeft het tijdschrift Buddhismus Aktuell aan een groot aantal Duitse boeddhistische leraren de vraag voorgelegd hoe de traditie behouden kan blijven op een manier die ook relevant is voor de huidige tijd. Een van hen was Frank Hoshin Richter, die in 2022 door Jiun roshi tot leraar is benoemd. Dit is wat hij als antwoord op die vraag heeft geschreven.
Een nieuw boek over Tibetaanse schrijfsters in ballingschap
Tenzin Dickey (Dickie) dient als een krachtig voorbeeld door stemmen van verschillende achtergronden te verenigen en schrijvers in ballingschap uit Tibet en de rest van de wereld samen te brengen in een samenhangende bloemlezing. Haar inspanningen illustreren hoe literatuur solidariteit en samenwerking kan bevorderen, zelfs tussen stateloze gemeenschappen.
Vrijdag Zindag – Samen op verhaal komen
Blijf vooral bij je levensbeschouwelijke leest, al dan niet religieus. Maar laat zo af en toe tot je doordringen dat er naast alle verschil ook heel wat overeenkomsten zijn tussen aanhangers van visies. Neem dus geen genoegen met de grenzen die leiders van de institutie bewaken.
De onwankelbare Boeddha
Ik vroeg ooit aan Jon Kabat-Zinn ’Waarom heb je het mindfulness based genoemd en niet compassion based?’ Het was een retorische vraag. We wisten allebei het antwoord. ‘Mindfulness’ was voor hem een ‘umbrella term’ om te verwijzen naar de boeddhistische achtergrond van zijn stressreductie-programma en een woord als ‘compassion’ zou in een ziekenhuis niet gewerkt hebben. De medische wereld is, toch aan de oppervlakte, heel rationeel. Wat mij zo trof in zijn boek ‘Full Catastrophe Living’, was dat hij erin slaagde de taal van de medische psychologie te spreken zonder daarbij ook maar enige afbreuk te doen aan de diepte van zen en de Dharma.
De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan
‘Zijn –boeddhistische- beulen doorboorden zijn vingers met naalden en gaven hem urine in plaats van water en verbrandden gedroogde pepers in zijn cel om de ademhaling te bemoeilijken.’
Guy – dhammazaadjes – De Poortloze Poort
Met ‘Poortloze Poort’ wordt bedoeld: een gebeurtenis, een aspect, een citaat of een verschijnsel dat onze houding t.o.v. de relatieve werkelijkheid radicaal wijzigt, zoals bij-voorbeeld het plótse besef—het penetrerende inzicht—dat ons hele denkbeeld omtrent Reis, Doel en Inspanning van Dit Leven een volkomen geconditioneerde (door oorzaken en voorwaarden gedreven) illusie blijkt te zijn
Thailand – Ontmoeting Arabische sheikh met boeddhistische hoofdmonnik Nah Luang Tempel
De ontmoeting vond plaats in aanwezigheid van Sorayut Chasombat, ambassadeur van het Koninkrijk Thailand in de Verenigde Arabische Emiraten, die sjeik Nahayan hartelijk verwelkomde en het belang van het bezoek benadrukte als een belangrijke mijlpaal in het bevorderen van de culturele en spirituele samenwerking tussen de twee naties – vooral omdat ze dit jaar de 50e verjaardag van de diplomatieke betrekkingen vieren.
CPMT bijeenkomst in Nepal
Van 6 tot 11 april 2025 kwamen 185 mensen verbonden aan de FPMT (Foundation for the Preservation of the Mahayana Tradition) – de internationale boeddhistische organisatie waartoe ook Maitreya Nederland behoort – bijeen in het prachtige Kopan-klooster in de buurt van Kathmandu, Nepal. De zesde internationale CPMT-bijeenkomst (Council) en de eerste na het overlijden van Lama Zopa Rinpoche vond hier plaats.
Ik neem toevlucht tot…. Sangha
Tijdens het voorstelrondje bij een ontmoeting van een divers gezelschap boeddhisten hoorde ik iemand zeggen: “op dit moment ben ik sangha-loos”. Uiteraard begreep ik wat er bedoeld werd, maar toen ik er wat beter over nadacht vond ik het toch wel een opmerkelijke uitspraak.
Leven in het hart van vergankelijkheid
Hoe aanvaard je het onaanvaardbare? In verschillende boeddhistische verhalen staat het (leren) aanvaarden van een groot en pijnlijk verlies centraal. Bekend is het verhaal van de jonge vrouw Kisagotami, die volledig radeloos na het overlijden van haar enige kind, van de Boeddha opdracht kreeg bij ieder huis in het dorp aan te kloppen en een mosterdzaadje mee te nemen uit een huis waar nog nooit iemand was gestorven. Kisogatami keerde zonder mosterdzaadje terug, maar mét het inzicht dat de dood ons allen treft.
Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
De bron van verlichting is in ieder van ons aanwezig.
Ardan – delen…
verlicht en de wereld.
Sodis – de virtuele denkster 528
Sit out your live…
Boeken – Op zoek naar de Zesde Zenvader
Wie ‘zen’ zegt, denkt aan Japan, maar de uitvinders van het zenboeddhisme waren Chinese monniken. Dit boek gaat over Huineng (kortweg: Neng, gestorven in 713), de zesde en laatste van deze ‘zenvaders’. In een klooster in Zuid-China wordt een gelakte ‘mummie’ van hem vereerd. Cultuurhistoricus dr. Kees Kuiken, voorheen tolk/vertaler Chinees, onderzocht deze en andere overleveringen over Neng.
‘Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie’
Het land en zijn inwoners zijn eeuwenlang afgesloten geweest van de rest van de wereld. Hier heeft zich een unieke cultuur kunnen ontwikkelen.
Hoe moet het verder met ons?
Met die gedachten en de gevoelens die eruit voortkomen, bevinden we ons midden in de relatieve wereld: de wereld van voorstellingen, ideeën, meningen en argumenten. Versterkt en aangewakkerd door allerlei media en aangemoedigd door de eenzaamheid, het isolement en de tunnelvisie van veel mensen. De grote grijze wolk bestaat. Het is een wolk van negatieve, angstige, kwellende gedachten. Konden we dat maar inzien!
Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
Gedhun Choekyi Nyima, geboren op 25 april 1989 in Lhari County in Tibet, wordt door de 14e Dalai Lama erkend als de 11e Panchen Lama, een belangrijke spirituele leider in het Tibetaans boeddhisme. Zijn erkenning werd aangekondigd op 14 mei 1995, toen hij nog maar zes jaar oud was. Volgens berichten werden hij en zijn familie echter drie dagen later, op 17 mei 1995, in hechtenis genomen door de Chinese autoriteiten en zijn ze sindsdien niet meer in het openbaar gezien.
Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
Sabhava citta is de geest in zijn oorspronkelijke staat. Het is de ruimte die gecreëerd wordt doordat de geest van de dhammanuvatti zich stelselmatig bevrijdt van zijn virtuele realiteit.
Dementia – Ontgeesting
De westerse medische wetenschap concentreert zich voornamelijk op wat de triggers zijn voor dementie. Hart- en vaatziekten, te hoge bloeddruk en diabetes zijn aangegeven als de meest urgente risicofactoren voor Alzheimer’s en dementie. Daarnaast onze eetgewoontes, waar het overmatig gebruik van geraffineerde producten zoals zout en suiker, graanproducten zoals witte meel, rijst, pasta, alsook verzadigd vet in dierlijke producten, zoals vet vlees en zuivelproducten, ontstekingen in het lichaam veroorzaken, en naar men zegt dikwijls een rol spelen bij het ontstaan van dementie. Het overmatig gebruik van medicatie wordt vaak niet genoemd maar speelt ongetwijfeld ook een rol in de veranderde chemie van het lichaam.
Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
Sinds het begin van de uitzendingen heeft RFA uitgebreid verslag gedaan van de Dalai Lama. Dat heeft exclusieve interviews opgeleverd en ons publiek ongefilterde toegang verschaft tot de lessen van de Tibetaanse spirituele leider, openbare toespraken, wereldwijde reizen en ontmoetingen met wereldleiders. Dit is informatie die Peking in Tibet heeft proberen te censureren, terwijl degenen die toegang tot deze informatie kregen, werden gestraft.
Emmaho – Jukai…
Ik zit met twee prachtige mensen naast mij en heerlijke leraars voor mij, omringd door een enorme, warme mensenzee, waarvan elke golf stevig geëngageerd is naar de medemens toe.
De beenderen van de Boeddha
Aan het eind van de Mahāparinibbānasutta wordt de crematie van de Boeddha beschreven en ook wat er met de overblijfselen van het lichaam van de Boeddha is gebeurd. Er waren verschillende partijen die deze opeisten. De brahmaan Droņa deelde de as op in 8 delen en gaf elk van de eisende partijen een deel. Elk van deze 8 delen zou worden ondergebracht in een stoepa die daarvoor gebouwd zou worden en waar pelgrims de Boeddha zouden kunnen vereren. Droņa bouwde zelf een stoepa en een 10e partij bouwde een stoepa in Papphalivana voor de resten van de lijkkist.