Wijsheid vergt geen woorden. Wijsheid komt voort uit stilte. Niet uit het dualistische lawaai van je conceptuele denken.
Boeddhisme
New York – Pro-Palestijnse demonstranten ‘annuleren Kerstmis’
Sommige demonstranten hadden een nagebouwde kerststal bij zich waarin baby Jezus was vervangen door een nepkinderlijkje in een lijkzak.
Star Light: Eight Early Tantras of the Space Section
De koning van echte perfectie
Zat neer in de samadhi
Waarin er niets te beoefenen valt.
Toen gaf hij instructies:
We jagen niet op een geest die zuiver is.
Een relatieve werkelijkheid die is om op te jagen
Is niet gerealiseerd.
‘Onze vijand is onze woede, haat, begeerte, fanatisme en discriminatie jegens mensen’
Vorige maand overleed Jan Veenendaal, vaste columnist en schrijver voor het BD. Hij bezocht jarenlang als vrijwilliger (langgestrafte) gedetineerden in gevangenissen en justitiële inrichtingen. Als boeddhist kwam hij van zijn kussen af. De komende tijd herplaatsen we zijn teksten over zijn gesprekken en inzet voor gedetineerden – en andere teksten, die hij onder meer schreef onder het pseudoniem Jacob Nieuwersluis.
Boeken – Welkom in de werkelijkheid
In Welkom in de werkelijkheid demonstreert Verstegen zijn eigen vermogen tot openheid en verbinding die ik, met een knipoog naar de beroemde middeleeuws-Japanse zenmeester Dōgen ‘beoefening-en-realisatie’ zou willen noemen. Hij beschrijft deze inzichten niet vanuit spirituele navelstaarderij, maar juist om andere zoekers op de zenweg te inspireren.
‘Hart van onderwijs’ in Boeddha in de polder van Joris Linssen
Joris Linssen ervaart zelf hoe spiritualiteit en zingeving krachtige hulpmiddelen kunnen zijn. Daarvoor is het niet nodig stil op een kussen te zitten, maar kun je ook in beweging komen. Zoals leerkracht Douwe Hoitsma die niet heeft gewacht tot het schoolsysteem ging veranderen maar zelf een aanvullend lesprogramma heeft ontwikkeld op de Josefschool in Muiden.
Douwe Hoitsma – Hart van Onderwijs
HvO is op het boeddhisme geïnspireerd en is gestoeld op een mix van westerse wetenschappelijke pedagogische inzichten en eeuwenoude oosterse wijsheden en werkwijzen. Deze versmelting van westerse en oosterse inzichten vormt daarmee de kracht van de methode. De methode is tot nu toe op kinderen van 3 tot 12 jaar toegepast, maar kan ook voor kinderen op latere leeftijden ingezet worden. Leerkrachten, intern begeleiders, ouders, coaches en iedereen die met kinderen werkt, kunnen deze methode gebruiken.
Puntje puntje puntje dagen
Ondertussen ben ik ook weemoedig. Ik herinner mij dat mijn moeder op 24 december iets voor 5 uur ’s middags de radio aanzette. We woonden in Düsseldorf (Kirchfeldstrase) en het werd buiten al donker. Om 5 uur begonnen de kerkklokken te luiden: het begin van Heiligenabend. Een uur lang klonken er door de radio de mooiste kerstliederen. En vader stak voor het eerst de echte kaarsjes in de kerstboom aan. Er stond voor de zekerheid een emmer water naast!
Guy – dhammazaadjes – Leef de Dhamma
Dhamma overstijgt elke boeddhistische stroming, elke traditie, elke lineage. Dhamma is niet gebonden aan woorden en concepten. Noch aan structuren. Evenmin aan opinies, ideeën, standpunten. Dhamma openbaart zich spontaan op elk moment ‘in de tienduizend dingen die zich aan ons presenteren’ (Ehei Dogen).
De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
Op kerstavond, de viering van de geboorte, zendt de Boeddhistische Blik een documentaire uit over de viering van de cyclus van leven en sterven, waarbij ieder einde een nieuw begin inluidt. ‘Als we de eindigheid van ons bestaan zien, zullen we ons leven bewuster en gerichter vormgeven’ Sebo Ebbens. In de Walburgiskerk in Zutphen wordt het oratorium Kailash uitgevoerd, een muziekstuk van de Chinese componist Chen Xiaoyong voor cello en koor. Het stuk is gebaseerd op het Tibetaans dodenboek en beschrijft, middels klanken van water, bergen en wind, de vier overgangsstadia tussen leven en dood.
De virtuele denkster 455
…
Israëlische president Herzog – ‘Hamas-aanval was gericht tegen christendom’
Herzog sprak over de verschrikkelijke aanval die Hamas op 7 oktober heeft uitgevoerd. ‘Kwaadaardige krachten van het ergste soort hebben een barbaarse, sadistische aanval uitgevoerd. Niets van dit alles is verenigbaar met de evangeliën, met de leer van Jezus Christus, of de leer natuurlijk van het Joodse geloof, en ook met de gematigde islam.’
Docu – Carving the Devine van Yujiro Seki
Documentaire over het 1400 jaar oude ambacht van Busshi. Busshi zijn beeldhouwers van houten boeddhistische beelden en werken volgens de Japanse boeddhistische traditie. De documentaire biedt een bijzondere en intieme inkijk in deze wereld van het vakmanschap en de leer van deze houtsnijders die normaal gesproken voor buitenstaanders verborgen blijft.
De natuurlijke gang van het leven (II)
Wat is de natuurlijke gang van het leven? was de vraag waar deel (I) mee eindigde. Van de geboorte naar de dood, is een antwoord vanuit vogelperspectief. Maar hoe laat je het leven zijn natuurlijke gang gaan in de ruimte en tijd tussen deze twee ijkpunten?
Na protesten Free Tibet – Gonmo Kyi vrijgelaten
Hoewel haar mogelijkheden om online te communiceren sterk zijn beperkt en er geen informatie is over haar gezondheid, is toch te vieren dat ze uit de gevangenis is. Gonmo Kyi’s verhaal laat zien dat er hoop is en dat een licht schijnen op Tibet en de strijd van het Tibetaanse volk echt een verschil kan maken.
Boeddha in de bajes – Vrij zijn waar je ook bent (slot)
Drie weken geleden overleed Jan Veenendaal, vaste columnist en schrijver voor het BD. Hij bezocht jarenlang als vrijwilliger (langgestrafte) gedetineerden in gevangenissen en justitiële inrichtingen. Als boeddhist kwam hij van zijn kussen af. De komende tijd herplaatsen we zijn teksten over zijn gesprekken en inzet voor gedetineerden.
Nathan – De geest als illusie
De bril die we dragen is niet langer glashelder maar gekleurd. We weigeren simpelweg te kijken naar de feiten, zoals ze voor ons liggen. Zei de Boeddha niet: doe het goede, laat het kwade en zuiver de geest?
De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
Op kerstavond, de viering van de geboorte, zendt de Boeddhistische Blik een documentaire uit over de viering van de cyclus van leven en sterven, waarbij ieder einde een nieuw begin inluidt. ‘Als we de eindigheid van ons bestaan zien, zullen we ons leven bewuster en gerichter vormgeven’ Sebo Ebbens. In de Walburgiskerk in Zutphen wordt het oratorium Kailash uitgevoerd, een muziekstuk van de Chinese componist Chen Xiaoyong voor cello en koor. Het stuk is gebaseerd op het Tibetaans dodenboek en beschrijft, middels klanken van water, bergen en wind, de vier overgangsstadia tussen leven en dood.
Het jaar 2023 – dag 355 – adviesbureau
Elke goeroe heeft een giro.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De herontdekking van de natuur
Al in 1991 schreef de bioloog Rupert Sheldrake ‘De wedergeboorte van de natuur.’ Daarin staan inzichten die we ons blijkbaar nog altijd eigen moeten maken. Dat we ons als mens boven de natuur plaatsen waardoor we het vanzelfsprekende recht lijken te hebben om deze planeet ongestraft leeg te plunderen en te vergiftigen. Dat we ons als mens buiten de natuur plaatsen waardoor we onze wortels en onze afhankelijkheid verloochenen, om vervolgens verbaasd te zijn dat we ons vervreemd voelen, gestresseerd zijn, steeds meer allergieën en angststoornissen hebben. Om maar een paar ongemakken te noemen.
De dhamma – hoe rampen bij klimaatverandering beheerst kunnen worden
‘Zo’n 2600 jaar geleden benadrukte Boeddha dat de natuur jou op dezelfde manier zal behandelen als jij haar zal behandelen’.
Een gebroken hart is een open hart – samen stil voor vrede
‘Ja, we zien het gebeuren in Gaza: een getraumatiseerd volk reageert op een ander getraumatiseerd volk. Veiligheid en rechtvaardigheid strijden om het hardst. Woede en angst roepen geweld op. En geweld is weer voedsel voor nieuwe trauma’s.’
Guy – dhammazaadjes – Steeds opnieuw geboren worden
Dukkha omvat de volledige kaleidoscoop van pijn en verdriet. Het is die hoop mentale en lichamelijke onvrede die we als mens ervaren gedurende ons hele leven. Het is die onvrede die ons steeds weer in alle richtingen blijft drijven om steeds opnieuw te ‘worden’ zonder ook maar enige voldoening te vinden.
Donateurs van het BD, dank je wel voor de gulle gaven
We zijn blij met de giften, groot en klein. Ik buig voor niemand, maar voor de vrienden van het BD maak ik een uitzondering.