
…
Home » Boeddhisme » Pagina 24
door Ad van Dun
door de redactie
Een andere webcam zal worden geïnstalleerd op de Heilige Deur van de basiliek voor het Jubileumjaar 2025, een heilig evenement waarbij pelgrims die naar Rome reizen aflaten kunnen krijgen voor de vergeving van zonden door door de deur naar binnen te gaan.
Lees meer over Vaticaan installeert webcam bij graf van Sint Pieter in Heilig Jaar
door Pascal Versavel
Het lijkt wel of we gevoelloos en cynisch geworden zijn en ons niet verantwoordelijk voelen voor wat er gebeurt met het leven op aarde. De gevaren die het leven op aarde bedreigen zijn zo gigantisch dat ze ons verlammen. In plaats van in actie te schieten maken we onze rolluiken dicht en vluchten weg in amusement en andere zaken.
door Zeshin van der Plas
Helaas, dat kan ik niet zeggen noch schrijven. Het enige wat ik kan zeggen: het is te vinden. Ik ben er naar op zoek gegaan, Dogen is er naar opzoek gegaan, velen zijn er naar op zoek gegaan. Ik heb het hier over dat wat Boeddha gevonden heeft. In geschriften word gesproken dat hij zes jaar lang onder een boom mediteerde, zichzelf uithongerde. Bodhidharma zat negen jaar lang tegenover een muur, in Tibet lieten monniken zich drie jaar inmetselen. Waarvoor? Om te ontdekken dat ze van af het begin af aan al Boeddha waren?
door Pascal Versavel
De industriële groeimaatschappij gebruikt de aarde als supermarkt én vuilnisbelt: “Het lichaam van de planeet wordt niet alleen afgegraven en omgezet in koopwaar, het is eveneens een beerput voor de giftige bijproducten van onze industrieën (…) Als door ons toedoen het ingewikkelde web van levende systemen uit elkaar begint te vallen, kunnen we het hele systeem samen met ons ten gronde richten.” Maar we kunnen kiezen voor het leven. We beschikken over de technologische kennis om in onze behoeften te voorzien zonder het ondersteunende ecosysteem te vernietigen. In tegenstelling tot industriële groeimaatschappij respecteert de duurzame maatschappij de draagkracht van de aarde op regionaal en planetair vlak.
Lees meer over Thuiskomen in het Levensweb (1) – tussen leven en dood
door Guy E. Dubois
door Henk van Kalken
Toen ik in de karma Kagyu actief was had ik ook al weleens twijfels bij het reciteren van teksten en mantra’s in het Tibetaans of Sanskriet. Ik zag mezelf op een oncomfortabel kussentje zitten en voelde me soms een idioot. De laatste tijd heb ik dat in toenemende mate. Ik word ouder, vergeetachtiger, moet soms meer moeite doen om samenhangen te begrijpen.
door Peter Pijls
door de redactie
Dit initiatief onderstreept het langdurige partnerschap tussen de Amerikaanse overheid, The Tibet Fund en de centrale Tibetaanse overheid. Door het bevorderen van economische kansen, het stimuleren van duurzame ontwikkeling en het beschermen van cultureel erfgoed weerspiegelt het een gedeelde visie op een toekomst waarin Tibetaanse gemeenschappen kunnen floreren en hun unieke identiteit kunnen behouden.
Lees meer over VS, Tibet lanceren initiatief om Tibetaanse gemeenschappen in Zuid-Azië te steunen
door Erik Hoogcarspel
In 2017 heeft een aantal onderzoekers geprobeerd om er achter te komen wat nu precies de ervaringen zijn die kunnen optreden tijdens een meditatie en nu niet via metingen, maar door het te vragen aan mediterenden zelf. Zij gebruikten de methode van de micro-fenomenologie. Hierbij gaat het niet om het subjectieve individuele gevoelsleven, maar om verschijnselen die optreden en die voor iedereen herkenbaar zijn. De geïnterviewden worden dus niet ondervraagd over wat ze van hun meditatie vinden, maar over ervaringen die zich aan hen tijdens de meditatie voordoen en die beschrijven als niet meer dan verschijnselen.
door gastauteur
Niemand is vies van veel geld. Mensen worden ook online veelvuldig opgelicht en bestolen. Ik vraag me daarom dan ook steeds meer af, of dat het nog wel gaat om de onrust door de godsdiensten. Ook leiders van diverse bewegingen, wel of niet van politieke aard, laten zich graag rijkelijk belonen. En de gewone man lijkt het allemaal goed te vinden, ongelooflijk.
door de redactie
Lobsang Jamyang, een Tibetaanse monnik die in Tibet is geboren maar in ballingschap leeft, werkt hard om het leven van sloppenwijkkinderen in het dorp Sarah in de buurt van Dharamshala in Himachal Pradesh, India te veranderen door middel van onderwijs. De monnik heeft het leven van honderden sloppenwijkkinderen veranderd die, totdat ze hem ontmoetten, voddenrapers waren of op straat bedelden.
Lees meer over Tibetaanse monnik verrijkt leven van sloppenwijkkinderen in India
door de redactie
door Dharmapelgrim
door Ksaf Vandeputte
Ook als volwassene blijft het een voortdurende uitdaging om onze aandacht te verleggen van het problematische naar iets positiefs. ‘Positief denken’ is echter vaak een cliché geworden, de oppepper ‘Yes you can’ kan erg vermoeiend zijn.
Lees meer over Omgaan met geestelijke energie (3) – Fijnzinnigheid is van levensbelang
door Guy E. Dubois
De traditionele maranasati-praktijk van het Theravada is gebaseerd op de (Maha) Satipatthana Sutta. Deze meditatiebeoefening omvat de visualisatie van het lichaam dat metaforisch uit 32 ‘onderdelen’ (organen en lichaamsvloeistoffen) bestaat. Het lijk wordt door de beoefenaar gevisualiseerd in verschillende stadia van verval. In de Oosterse praktijk worden skeletten prominent op verschillende locaties in de kloosters geplaatst om deze contemplatie aan te moedigen en te bevorderen.
Lees meer over Guy – dhammazaadjes – Aandacht op de dood (P. maranasati bhavana)
door de redactie
door Ardan
door de redactie
Hij wilde geen toespraken tijdens de dienst en heeft zelf een tekst voorgelezen van Anton Blok, die tevoren op band was opgenomen. De tekst is uit zijn boek: “Zij is altijd soms”.
Lees meer over Afscheid Ton Lathouwers – ‘in vervoering boven de wolken’
door Ksaf Vandeputte
Vaak zit ons bewustzijn in een sluimertoestand, van gewoontehandelingen tot regelrechte sleur. Onze energie lekt weg via onbewuste processen. Gurdjieff pleit ervoor om uit onze slaaptoestand te treden door ons ‘onszelf te herinneren’: ons telkens opnieuw bewust worden dat we helder en aanwezig kunnen zijn in plaats van weg te doezelen in gewoontepatronen.
Lees meer over Omgaan met geestelijke energie (2) – Geestelijke energiebesparing
door de redactie
door Jelle Seidel
Heeft hij het doel bereikt waarnaar zenstudenten streven? Het leven is altijd nieuw voor hem, steeds gebeurt er iets totaal onverwachts. ‘To be completely in the dark, not having any clue. Being totally blind.’ Nee, dit was niet zijn bedoeling. Hij is een gevangene van zijn situatie. Vader is geen zenmeester. Maar hij leert me aan zijn ziekbed wel een heleboel. Dat je met denken alleen niet voorbij lichaam en geest komt. ‘Drop body and mind.’ Dat ieder moment van het leven van onschatbare waarde is.
door Ksaf Vandeputte
Ook mijn toestand van onzekerheid is een uitgangspunt van het boeddhisme. Het zenboeddhisme gebruikt de termen ‘leegte’ of ‘niet-weten’ als fundamentele eigenschappen van een open bewustzijn. Vaste ideeën en concepten, verlangens en oordelen loslaten. We staan op een draaiende bol in een draaiende omloop rond een ster. We staan bovenop leegte en na onze dood worden we zelf leegte.
Lees meer over Omgaan met geestelijke energie (1) – O zuivere en lichte vlam
door Edel Maex
Dat het zou voortgaan, dat was zijn grote bekommernis. Hij had aan een aantal mensen transmissie gegeven. Hij besefte dat transmissie altijd weer tot problemen leidt. Maar transmissie is geen eretitel. Het is een missie. Wat mij betreft is het nog veel meer een passie. De passie om het mooiste wat je gekregen hebt, door te geven. Een titel kan daarbij helpen of in de weg zitten. Maar zonder passie houdt het op.