Allereerst is het goed vast te stellen dat het niet mogelijk is om resultaatgericht naar gelijkmoedigheid te streven. Wat dat betreft staat zij op dezelfde hoogte als verwante begrippen zoals geluk en innerlijke vrijheid. Als ik gelukkig, gelijkmoedig of innerlijk vrij wil zijn, kan ik daar wel naar streven, maar alleen indirect: door het einddoel weer los te laten.
Boeddhisme
‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’
Negen jaar lang mediteerde de RK-priester Hein Thijssen twee uur per dag in zijn kloostercel. Hij noemt ze nu de meest frustrerende uren van de dag. Later beoefende hij oosterse meditatietechnieken. Deed verwoede pogingen om zijn geest leeg te maken en nam een perfecte lotushouding aan. Uiterlijk zag het er prima uit, maar geestelijk bleef hij echter wegzakken in drijfzand.
Ardan in Frankrijk – snoeien van wijnranken via WWOOF
Worldwide Opportunities on Organic Farms (WWOOF) is een wereldwijde beweging om bezoekers (Woofers) te koppelen aan biologische boeren, een culturele en educatieve uitwisseling te bevorderen, en een wereldwijde gemeenschap op te bouwen die zich bewust is van ecologische landbouw en duurzaamheidspraktijken.
Het jaar 2022 – dag 12 – pechgeluk
De oude auto is al jarenlang mijn vriend.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Koreaanse boeddhistische Orde bekritiseert regering, monniken bekritiseren Orde
De critici vinden het beschamend om te zien dat de Orde haar stem niet heeft verheven ten behoeve van de zwakken en degenen die lijden onder ontberingen in de samenleving, en dat het in feite absurd is om bezoekers – vooral degenen zonder centen – te laten betalen om beelden van de Boeddha te zien.
Thaise boeddhistische monnik doet belangstelling voor pelgrimstocht herleven
Ondanks zijn moderniteit en contrasterende levensstijlen, die vaak ver verwijderd zijn van hun oorsprong, houdt Thailand nog steeds bepaalde traditionele religieuze praktijken in stand, zoals pelgrimstochten.
Guy – Gelijkmoedigheid (P. upekkha)
Wanneer we ons laten meeslepen in het verhaal en oordelen over het aangename resp. onaangename karakter van een ervaring, kunnen we geen afstand bewaren en niet waarnemen wat er wérkelijk is. We kunnen dan ook niet de vergankelijkheid inzien van deze ervaring. Gelijkmoedigheid daarentegen doorbreekt deze illusie en onthult ons de vergankelijkheid tout court.
Boeddha in de polder
Niet zo gek ver van het voormalige fort De Hel zie je vanaf de Kraaiendijk, aan het eind van een lange oprijlaan, de gebouwen van het Tibetaans boeddhistisch centrum Gaden Chökor Ling van Frits en Aldi Niemeijer liggen Het onderkomen is een voormalige boerderij, een rijksmonument uit 1824.
Je leven waarderen – Er is niet iets verheven boven het grote geheel.
Gretha Aerts: ‘Deze hele zentraining gaat ook over: hoe ga je om met dit leven? Er is altijd wel ergens een paradox. Je wilt het één èn je wilt het ander, en blijkbaar is dat op dat moment niet verenigbaar.’
Het jaar 2022 – dag 11- schouderklopje
Ik hou van mezelf en van anderen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Je leven waarderen – Waarom doe je dat, wat wil je bewerkstelligen?
Gretha Aerts: ‘Toen ik in het centrum van Genpo Roshi woonde, hadden we de meeste tijd een dagprogramma. Dat was een vol programma met lange dagen. Van ’s ochtends tot ’s avonds laat mediteren, afgewisseld met loopmeditatie, het reciteren van soetra’s, werk, een toespraak of verhaal van de leraar en in de middag was er een pauze.’
Paul van hooydonck – Thuiskomen in stilte
Onder de golven van turbulentie
Onder het drama van het persoonlijke zelf
Onder de ups en downs van het leven op een werelds niveau
Voorbij de beweging van denken en emotie
Is er een diepe stilte die er altijd is
Liberation Unleashed: Bevrijding Ontketend
Eind 2011 werd de website Liberation Unleashed gelanceerd. Letterlijk vertaald betekent dit Bevrijding Ontketend. De site heeft sinds de oprichting heel wat los gemaakt in sommige boeddhistische kringen in Engeland en de Verenigde Staten en krijgt steeds meer aanhangers.
Boekbespreking – Ontspannen in schoonheid
Brach is ervan overtuigd dat ieder mens in wezen goed is. We hebben immers allemaal een boeddhanatuur, al gebruikt ze dit woord zelf niet. Natuurlijk twijfelt ze hier in het dagelijks leven regelmatig aan, maar als ze zich over haar vijandige gevoelens heen zet, dan blijkt telkens dat anderen vaak goede redenen hebben voor hun wat minder fijne gedrag.
Extra curriculiere CPD/PD cursus, boeddhistische geestelijke verzorging VU Amsterdam
Deze cursus biedt de zeldzame kans om de belangrijkste boeddhistische principes en praktijken te leren begrijpen en te overdenken door de exacte woorden van de boeddhistische leringen in de Pāli taal te leren kennen.
Gestolen en gerestaureerd boeddhabeeld na 40 jaar terug in Kathmandu
Ongeveer een week geleden verscheen er een bericht op de Facebook-pagina, Lost Arts of Nepal waaruit bleek dat er een beeld te zien was in het Nationaal Museum van Nepal dat mogelijk het gestolen beeld was.
Guy – De Boeddha als richtingaanwijzer
Ontwaken—wakker worden—is een persoonlijk werkwoord. Iets wat de dhammanuvatti niet umsonst verwerft. Iets wat door de beoefenaar zélf moet gecultiveerd worden.
Hoe blus je een veenbrand
Plakkerige gedachten over de afwijzing dringen zich voortdurend aan me op. F*ck!
Tibetaanse monniken gearresteerd na delen informatie vernieling boeddhabeeld
Het Boeddhabeeld in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) ) werd in december afgebroken door ambtenaren die zeiden dat het beeld te hoog was.
Taigu – geestelijke verduistering
In mijn hart ben en blijf ik een zenboeddhist. De gang naar de nembutsu heb ik alleen maar gemaakt omdat mijn haperende gezondheid de regelmaat van zitmeditatie in de weg zit. De nembutsu kun je altijd en overal beoefenen, zelfs wanneer je met je sangha in de zendo zit.
Dick – Jongste zenkunst
In zijn drang mens en wereld diep gewaar te zijn, schiep Frederick Franck (1909-2006) een nieuwe zenkunst. Het gebeurde rond 1957 op de evenaar in Lambarene waar hij als tandarts samenwerkte met Albert Schweitzer.
Marloes Lasker – Ik wil geweld gebruiken
‘Weet je, ik denk dat ook dit weer voortkomt uit dat ijzersterke verlangen. Dat ontzettende wilskrachtige, maar ook zo subtiele (want niet altijd even makkelijk te herkennen) verlangen. Om de waarheid te kennen, om de waarheid te bezitten. Iets in mij is bereid daarvoor geweld te gebruiken. Liever nog dan de machteloosheid aangaan, die mij vertelt dat ik altijd net naast de waarheid grijp, mijn hele leven lang.’
Heilzame en onheilzame structuren van groepen
Als een groep zich ‘Zen ‘ noemt maar elke verwijzing naar ‘boeddhisme’ ontbreekt, waarom wordt dan eigenlijk het woord ‘Zen’ in de aanduiding gebruikt ?
‘Boeddhabeelden niet aardbeving bestendig’
Lee, die wat zij noemt de tempel van 1.001 Boeddha’s heeft opgericht, noemt de houding van het gemeentebestuur ‘systemische racisme’.