Wanneer ben je nu echt gelukkig? René Froger bezong dit 20 jaren geleden in het lied ‘Een eigen huis’: “Ja, alles, alles kan een mens gelukkig maken, Een zingende merel, De geur van de zee, Ja, alles, alles kan een mens gelukkig maken, De zon die doorbreekt, Een vers kopje thee”.
Boeddhisme
Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
Dagen en nachten ijlen voorbij. Het leven verdwijnt snel. Evenals het water in een poel, zo droogt het leven van sterfelijken op. De Boeddha
Singapore – hoe maak je ideale burgers?
De meeste Singaporezen steunen weliswaar het multi-etnische regeringsbeleid, maar denken dat racisme nog steeds een belangrijk punt is, vooral als het gaat om bevoordeling op grond van etnische afkomst. Sinds jaar en dag is de politieke en economische elite minder multi-etnisch dan de bevolking.
Guy – De Perfectie van wijsheid — (Skr. Prajnaparamita)
Alle dhammas, alle verschijnselen, alle bestaansvormen worden gekenmerkt door leegte: zij ontstaan noch vergaan, ze worden niet geboren en ze sterven niet; ze zijn niet zuiver en niet bezoedeld; ze nemen niet toe en niet af. Ze zijn zonder verleden, zonder toekomst, zonder aanwezigheid.
Kunnen wij de verdoemden liefhebben?
“Dat deze bede altijd dieper het bestaan mag doordringen, steeds meer uit het hart mag komen en steeds dieper werken mag”. (Boeddhistische tekst over het Grote Mededogen)
de Boeddhistische blik – Wat zingt er
Wat zingt er vertelt het verhaal hoe een hele gemeenschap geïnspireerd raakt initiatieven te ontwikkelen naar aanleiding van een stervende boom, nadat een vioolbouwer het idee initieert om uit het hout van de stervende boom strijkinstrumenten te bouwen.
Na de twijfel – afscheid van de historische Boeddha
De twijfel sloeg toe! Waarom zou ik heel mijn leven om een leer heen bouwen en zelfs al jaren plannen maken om de monastieke weg te gaan bewandelen. Dit alles om het nirvana te bereiken, de verlossing van de ketenen de verlossing van wedergeboorte. Ik geloof echter niet meer dat ik na mijn fysieke dood wedergeboren zal worden.
Dick – werkelijkheid
Uit het niet-weten doemt een soort weten op, waarvoor elk woord te groot blijkt. Dit vinden kent geen causaliteit, maar het strompelen hoort erbij.
Een boeddhistische maatschappijvisie?
Een ander soort bodhisattva leeft tussen ons in. Het zijn de onbaatzuchtige mensen die zich, al dan niet vanuit een boeddhistische overtuiging, geheel inzetten voor hun omgeving. Die niet blijven zitten op de mat, maar zich zo nodig zonder vrees tegen bestaande maatschappelijke verhoudingen in bewegen.
‘Nog nooit heb ik mij ergens zo thuis gevoeld als op deze magische plek’
De natuurlijke omgeving als onderdeel van een boeddhistische beoefening: de magie van op retraite gaan in Dhanakosa in de Schotse Hooglanden.
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (9) – Leven als doden?
In de ultieme dimensie zijn we nooit geboren en zullen we nooit sterven. In de historische dimensie leven we in vergetelheid en zijn we zelden springlevend. We leven als doden.
‘Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden’
Boeddha’s leer is de oplossing voor dit lijden. Zijn leringen zijn niet bedoeld om roem of bezit te verwerven, of voor werelds genot. Daar is het onderricht van Boeddha niet voor. Tegenwoordig zeggen veel mensen dat de leer van Boeddha voordeel oplevert, sommigen zeggen dat de leer van Boeddha schade oplevert – discussieer niet op deze manier. Boeddha’s leer is alleen voor het welzijn van voelende wezens.
Het magerebrugwonder
Boodschappenlijstjes en ‘een bijna zichtbare tros tekstballonnen.’ Ze doen me denken aan de dagelijkse warboel in mijn hoofd. Een mist van gedachtestemmen, die bij het zitten soms langzaam oplost. Soms ook helemaal niet. Dan praten de stemmen steeds heftiger door elkaar, en raak ik het zicht geheel kwijt.
Schaamte en vrees als helpers op je pad
De Boeddha geeft aan termen vaak een eigen, nieuwe betekenis en functie, die past binnen het pad naar bevrijding van de geest. Schaamte is hier bedoeld als bescherming tegen onheilzaam gedrag, zowel fysiek als mentaal.
Linde Stelling – Van rebelse puber tot volwassen meditatiebeoefenaar
Met vallen en opstaan en een enorme belangstelling voor de Tibetaanse cultuur en de boeddhistische filosofie transformeerde Linde Stelling (36) haar zelfbeeld en perspectief op het leven. Ze praat heel openhartig en vlot over haar reis en de zoektocht naar haar eigen identiteit.
Waarom schrijven en lezen manieren zijn om ter communie te gaan
Voor mij is zelfverkozen eenzaamheid een van de grootste vormen van rijkdom die een mens kan verwerven. De grote, heilige paradox van het menselijk bestaan is dat wij alleen zijn, maar ons enkel eenzaam voelen als we niet beseffen dat elke ervaring van je afgescheiden voelen een illusie is.
Stadsverlichting – Ed van Helden zweeg even mee
Stadsverlichting wordt het genoemd. Mensen die bij een wildvreemde in huis mediteren. Open je deur, open je hart.
Arjan – Geen liefde is ook niet alles
Flower power, de seventies, liefde. In het boeddhisme is het woord liefde inwisselbaar met het woord respect. Liefde voor jezelf is zelfrespect. Liefde gunt iemand zelfvertrouwen.
De krant en de lezers – betrokkenheid
Van aanvang af had de BD-redactie contact met de lezers die reageerden op artikelen en beeld in de krant.
De woorden van de Oude Cheng
Wat jullie aan het doen zijn, is net zo stom als wanneer iemand die de maan direct wil zien, daartoe het water in de plas schoonmaakt, de planten eruit haalt, een bamboeschutting om de plas zet om te voorkomen dat de wind er golfjes in maakt, of zelfs de plas laat leeglopen.
Tibetanen in Dharamshala -wake tegen China’s repressieve beleid in Tibet
De wake vond plaats nadat de Chinese regering eerder in de week in Tibet een reusachtig Boeddhabeeld van 6 meter had neergehaald en een klooster met bulldozers had verwoest. Kham Drago is niet de enige regio is die te maken heeft met Chinese onderdrukking.
De krant en de medewerkers – dankbaarheid
De beste wensen en een gezond en gelukkig 2022.
Guy – De drievoudige training (P. tisikkha)
De acht stappen van het Pad versterken en ondersteunen elkaar voortdurend.
Zeshin – Geluk zit onder je schoen
Waar gaat dat boeddhisme nu eigenlijk over, geen hond heeft er interesse in, Nederland heeft geen vensterbanken genoeg om alle boeddhabeelden te herbergen en die beelden zijn allemaal gekregen want een boeddhabeeld mag je niet zelf kopen anders brengt hij geen geluk.