• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2022 – dag 146 – misbruik

Het jaar 2022 – dag 146 – misbruik

27 mei 2022 door Joop Ha Hoek

Ik voelde woede in mij opkomen, de neiging om het recht te willen zetten, de ellende ongedaan te maken, toen ik een paar weken geleden het verhaal hoorde hoe iemands leven totaal vernietigd kan worden door het misdadige wangedrag van een boeddhistische leraar. Een zogeheten rinpoche die een heuse terreur uitoefende over zijn volgelingen. Zijn macht misbruikte en mensen geestelijk en lichamelijk kapot maakte. Die iemand was zelf geen direct slachtoffer, maar stelde een groot en onvoorwaardelijk vertrouwen in die rinpoche.

De leraar kwam regelmatig in Nederland en organiseerde soort danceparty’s voor zijn volgelingen. Een paar jaar geleden kwamen zijn misdadige praktijken aan het licht, toen volgelingen niet langer zwegen en zijn misdragingen bekend maakten. Ook het BD publiceerde daarover, ik hoorde en las de verklaringen van zijn slachtoffers maar die woorden konden voor mij niet de diepte en ernst van die verwondingen weergeven. Soms gaat dat zo omdat het persoonlijk contact er niet is.

Tot een paar weken geleden mij -een op een- door een partner van een slachtoffer werd verteld wat voor impact die misdragingen van de rinpoche op die partner hadden gehad. Zijn vertrouwen in die leraar was dusdanig beschaamd, de misdaden zo ernstig, dat de hele wereld van die partner in elkaar donderde en hij zich terugtrok en slechts met enkele geliefden contact wilde hebben. Zijn vertrouwen in wie en wat dan ook was weg.

Ik ben geweld wel gewend, al went het nooit, het lot van slachtoffers, het verdriet en onbegrip . Maar dit relaas maakte enorme diepe indruk op mij, dat beschamen van vertrouwen en de gevolgen. Een man, een volgeling, geestelijk kapotgemaakt door een vertegenwoordiger van de goede leer. Het verdriet raakte mijn hart, mijn brein.

Ik heb de eigenschap, overgehouden uit mijn tijd als misdaadverslaggever, om niet als een boeddhistische student of volgeling, maar als politieverslaggever naar (het gedrag van) boeddhistische leraren te kijken. Die observaties zitten ingebakken in mijn genen, ik ben er niet trots op. Daarnaast doe ik niet aan verering van wie dan ook en titels als Zijne Heiligheid krijg ik niet uitgesproken. Al heel vroeg kreeg ik argwaan naar sommige boeddhistische leraren door hun uiterlijk vertoon en gedrag. Gingen alarmbellen rinkelen. Zo ook naar deze rinpoche en die van een sangha hier vlakbij waar ik elke week mediteerde. En andere. Het merkwaardige is dat ik zag dat ze mij ook niet vertrouwden door de observerende houding, er was wederzijdse argwaan.

Deze misselijkmakende zaken spelen zich niet alleen af in de relatie leraar-leerling maar ook tussen leraren. Mijn eigen leraar werd door de hoogste leider van die organisatie van de ene dag op de andere aan de kant gezet en belandde bij de psychiater op de bank. Op het gedrag van mijn leraar en het onderwijs was niets aan te merken maar machtsspelletje in de organisatie leidden tot de ondergang.

Ik heb ooit de toevluchtsgelofte afgelegd. Respect beloofd voor de Boeddha, de dharma en de sangha. Is het toeval dat in die gelofte een leraar (behalve de Boeddha) niet genoemd wordt?

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: mala fide leraren

Lees ook:

  1. ‘Geen kooitje om een dier in op te sluiten’
  2. Een vogel op grote hoogte, geen kruipende mier
  3. Het jaar 2022 – dag 80 – legerboeddhist
  4. Het jaar 2022 – dag 123 – dodenherdenking

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    27 mei 2022 om 20:31

    Respect. Begint met respect voor de Boeddha: cq de leermeester in jezelf, respect voor het diepe weten in je zelf. Begint met respect voor de ware darma die nergens in boeken staat of af te leiden zou zijn uit de woorden van welke ‘goeroe’ dan ook. Begint met respect voor de sangha van familieleden, vrienden, buren, bekenden en ongebonden geesten, die belangeloos liefhebben en aardse wijsheid weten te verbinden met mededogen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
  • Ludo – Zijn
  • Taigu – De lijn en de cirkel

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens