• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Mindfulness is niet: ‘iets wat je bereikt’

Mindfulness is niet: ‘iets wat je bereikt’

31 maart 2017 door Edel Maex

Ook met wetenschap moeten je kritisch kunnen omgaan. Zo bestaat er een studie die aantoont dat proefpersonen na een “mindfulnessinductie” van vijftien minuten minder goed scoren op geheugentesten. Deze bewering werd klakkeloos door de media overgenomen.

Het is weer een van de vele misverstanden. Mindfulness is niet iets wat je kunt bereiken, laat staan dat je het bij iemand anders zou kunnen “induceren”.

Mindfulness is geen toestand. In mindfulness brengen we onze aandacht bij wat er zich nu voordoet. Dat is niet iets wat je bereikt na een kwartier of langer mediteren. Dat doe je nu meteen. Een fractie van een seconde volstaat. Op het moment dat je opmerkt dat je met je aandacht afgedwaald bent, ben je eigenlijk al terug.

Dat is een beweging die je ook alleen maar zelf kunt doen. Je kiest er voor om je aandacht ergens bij te brengen of niet. Niemand kan dat in jouw plaats beslissen of bij jou induceren. “Inductie” is een woord dat thuishoort in hypnose, niet in mindfulness.

 

Deze tekst maakt deel uit van een serie over wat mindfulness niet is. Alle afleveringen van deze serie.

 

Omslagfoto Arrèt sur image, Erik Pevermagie, CC SA 04 door Onlysilence.

 

Categorie: Columns, Edel Maex, Mindfulness Tags: iets bereiken, mindfulness is niet

Lees ook:

  1. Mindfulness is niet: ‘moeten’
  2. Mindfulness is niet: ‘niet oordelen’
  3. Mindfulness is niet: ‘in de mind’
  4. Mindfulness is niet: ‘groepstherapie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    31 maart 2017 om 12:36

    Enkele overwegingen bij de tekst van Edel (houdt me bezig):

    Is mindfulness een toestand?
    In principe niet, want mindfulness, sati, verwijst in principe naar de mentale factor van opmerkzaamheid. Het is de factor die wanneer er boosheid is, ook weet “er is boosheid”. Het is niet een factor die de boosheid gewaarwordt. Dat is een functie van bewustzijn. Zo heb ik het althans begrepen. Mindfulness is volgens mij meer een her-kennen dan kennen.

    Deze opmerkzaamheid, deze mindfulness is een mentale factor die soms aanwezig is en soms niet bij momenten van bewustzijn of gewaarworden. Deze mentale factor staat echter nooit los van momenten van bewustzijn. Het heeft geen zelfstandig bestaan.

    Dus eigenlijk verwijst ‘mindful bewustzijn’, en dat wordt eigenlijk beoefend, wel naar een toestand van bewustzijn waarin de mentale factor van opmerkzaamheid aanwezig is.

    Het is dus volgens mij niet zo dat mindfulness/opmerkzaamheid een soort oerstaat van bewustzijn is of een inherente eigenschap van bewustzijn. Het is bijkomstig.

    Mindfulness wordt binnen boeddhisme gezien als én een verlichtingsfactor én een vermogen. Alle verlichtingsfactoren worden vergeleken met het lichaam, zag ik, in de zin, dat als je het lichaam niet voedt, dan sterft het, dan kwijnt het weg. Zonder voeding kwijnt ook mindfulness als vermogen weg.

    Het trainen of leren vestigen van mindfulness is toch het trainen of leren vestigen van een constant opmerkzame staat van bewustzijn. Dat is volgens mij toch iets wat wordt bereikt.

    groet,

    • Kay zegt

      2 april 2017 om 08:22

      Is mindfulness een toestand? Ja en nee. Ja omdat het in een gewone mentale waakbewustzijn toestand afspeelt. Er is net zoveel verschil tussen het luisteren naar een text of gedicht en het lezen van een gedicht of text.

  2. Kay zegt

    1 april 2017 om 08:47

    Voordat je iets wetenschappelijks kunt afleiden uit mindfulness beoefening dan kan dat mogelijk niet op basis van het genoemde onderzoek, omdat het wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness, in het algemeen zeer ondermaats is. Uitkomsten van wetenschappelijk naar mindfulness zijn te wisselvallig en te gering. De conclusie dat je uit het genoemde onderzoek niet iets algemeens kunt afleiden is juist. Dat laat zich ook moeilijk doen omdat er allerlei mengvormen van mindfulNess zijn, b.v. met zen. Zen is een concentratie methode. Laat me een hier een voorzichtige conclusie trekken. Ik kan me goed voorstellen dat; door zen te vermengen met mindfulness het geheugen minder wordt.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (16) -vleermuis
    • Boeken – maak kennis met Laozi
    • The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky
    • Geen dood, geen vrees (17) – Leven voorbij geboorte en dood
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.