Door het feit dat Shinran geen georganiseerde structuur had opgezet en dus geen autoritatieve institutie naliet, ontstond er na zijn dood in 1262 een grote verwarring onder de volgelingen van de Tariki-Nembutsu, hoofdzakelijk in de Kantō-streek.
Japans boeddhisme
Tiende editie Boeddhistisch Film Festival Europa in Amsterdam
Behalve in de geselecteerde films komt op zondagmiddag het festivalthema compassie terug in lezingen en paneldiscussies.
‘Oh, dat mijn priestergewaad ruim genoeg was, om alle lijdende mensen te omsluiten…’
Varamitra heeft vandaag tijdens de zogenoemde Prinsjesdagviering in de Grote Kerk in Den Haag namens de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) een korte tekst uitgesproken.
Chanting project, Juseige in vijf vertalingen on line
De aangeboden chantings zijn bedoeld voor thuisgebruik, om eventueel te reciteren op het moment dat dat ook wordt gedaan in de sangha in Antwerpen. Of gewoon om thuis te oefenen.
Ervaringen van een Japanse boeddhistische pelgrimstocht
Brits historicus en schrijver Michael Pye beschrijft in zijn boeiende studie ” Japanese Buddhist Pilgrimage” hoe bedevaarten verworden zijn tot aanzienlijk minder zware beproevingen dan ze in het verleden waren.
Absoluut niets uit Japan
Hoe boeddhisme een facelift kreeg van de filosofen van de roemruchte Kyoto-school. En die een blinde vlek vonden binnen de westerse cultuur. Van zen naar een nieuwe wereldreligie.
Gestolen boeddhabeeld weer terug in Japan
Een van de twee antieke Japanse boeddhistische beelden die in 2012 door Zuid-Koreaanse dieven in Japan gestolen zijn, is weer in handen van de Japanse autoriteiten.
Renovatie noodzakelijk voor Jiko-tempel in Berchem
Het tweejaarlijks verslag van de Belgische Monumentenwacht maakt melding van een hele reeks gebreken aan het tempelgebouw, dat als monument geklasseerd is.
Sleutels en Poorten, kaartlezen op de boeddhaweg
Het boeddhisme kent een grote verscheidenheid aan leerstellingen. Evenveel paden als er zoekers zijn. Sinds de introductie van het boeddhisme in China kwamen tal van kaartlezers naar voor. Ze onderzochten de verschillende wegen, stippelden verschillende routes uit, zochten naar eenheid.
Ehipassiko: Japanse beoefening en het Westen
In Japan is het traditie dat zenmonniken die de tempels leiden regelmatig deelnemen aan een drie maand durende retraite, ‘ango’ genaamd. ‘Ango’ betekent ‘in rust verblijven’ en gaat terug tot de praktijk die de Boeddha introduceerde tijdens het regenseizoen.
Een onverzettelijkheid van geloof
De denkbeelden van de Japanse zenleraar Hisamatsu zijn niet alleen één grote aanklacht tegen de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, maar in onze tijd ook tegen een wereld vol consumentisme, zonder dat je als boeddhist een veilig heenkomen kunt vinden.
De Nachtgast: filmregisseur Alexander Oey
In 2009 maakte Oey Zen en oorlog waarin een aantal Japanse leraren geconfronteerd werd met hun collaboratie aan de Tweede Wereldoorlog, naar aanleiding van een brief van de Nederlandse Ina Buitendijk die hen schreef over de ervaringen van haar man in de Japanse interneringskampen en de twintig jaar lange lijdensweg die daarop volgde.
Bevrijd door religieuze verbeelding
Geloof het of geloof het niet: er bestaan boeddhisten die niet mediteren. Dat is namelijk de overgrote meerderheid van de boeddhisten wereldwijd.
BFN- ‘Door die films opent je hart en is er verbinding’
Aan de voorbereiding van het filmweekeinde gaat een jaar van hard werken vooraf.
Britse boeddhist maakt 1600 kilometer lange voettocht
Bill Wright, die in Gloucester woont, werd zeventien jaar geleden door een vriendin in het boeddhisme geïntroduceerd. ‘Ik had haar al een tijdje niet gezien en ze was helemaal kaal, dus mijn eerste gedachte was dat ze ziek was.’
Wil de echte Zen opstaan
In zentempels in Japan zien we nauwelijks meditatiepraktijk, maar vooral een oeverloze stroom van begrafenis- en herdenkingsdiensten, ceremonies waar de bevolking uiteraard goed voor betaalt.
Kan het wat gezelliger…
Een jaarlijks terugkerend feest van de Mahayanaboeddhisten is 8 december.
Expositie Sekimori Ishi Modern in Kruithuis Den Bosch
Jon de Jong (Oranda Jin), deskundige op het gebied van originele Japanse rolschilderingen en bekend in kringen van Japanse kunst in de hele wereld, zal voor het eerst twee voordrachten geven tijdens deze expositie.
Kyudo: slijpsteen voor een open hart
In kyudo ben je nooit volleerd en daarom traint het een open geest en open hart, want alleen door je steeds opnieuw open te stellen voor wat je te leren hebt kom je verder.
Opheffen Tibetaanse tempel niet ter discussie bij Wereldmuseum Rotterdam
Het Wereldmuseum in Rotterdam, met tot nu toe een prachtige en grote collectie esoterisch-boeddhistische kunst, is aan het ontzamelen. Zo’n negentig procent van de collectie gaat de deur uit. Maar de boeddhistische collectie blijft gespaard, zegt een woordvoerder.
Edel – De hond en zijn boeddhanatuur
Wat brengt deze filosofische discussie ons op? Eerlijk gezegd, niets. We kunnen eindeloos blijven doorgaan over boeddhanatuur, over leegte en nondualiteit, het brengt ons geen stap dichter bij bevrijding.
Het leven een hel
Voor zoveel mensen is het leven op aarde een hel. Voor mensen die nauwelijks bestaansmiddelen hebben of blootstaan aan vervolging en geweld. Maar ook mensen die het beter hebben, worden geplaagd door stress, een teveel aan informatie en consumptiedwang.
Amida’s pijn
Er werd geroepen. In het ademhalen sprak ik weet niet wie. De aanzuigende kracht van het toevertrouwen is sterk. Laat het wijsje klinken zoals het komt en de stroom voert je mee naar de bron.
Feest van het Boeddhisme met een vrouwelijk gelaat
In Hoei, debat over ‘Boeddhisme met een vrouwelijk gelaat’, geïnitieerd door Lama Rinchen Palmo en Gabriela Frey.