• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Filmbespreking » BFN- ‘Door die films opent je hart en is er verbinding’

BFN- ‘Door die films opent je hart en is er verbinding’

17 maart 2015 door Rianne Pelleboer

Door grote,  houten deuren kom ik het Vrijdag theater in Groningen binnen. In de met rood fluweel beklede hal heet een klein groepje vrijwilligers de bezoekers welkom. Niets staat in de weg om rond de klok van half twee de aftrap te geven voor de derde editie van het Boeddhistisch Filmweekend van het Noorden.

Boeddhistisch filmfestival van het Noorden logoHet festival, dat drie jaar geleden voor het eerst georganiseerd werd, is nu groter dan ooit. Het begon klein in een middeleeuws kerkje in Oostum en is inmiddels uitgegroeid tot een festival met meer dan vijftig films verdeeld over twee zalen. Het is opgedeeld in twee dagdelen en per dagdeel kun je een kaartje kopen voor de films in de benedenzaal of de zaal boven. “Dat vind ik wel jammer,” vertelt Peter, een van de bezoekers van het weekend. “Ik zag namelijk op beide programma’s mooie dingen staan en wilde eigenlijk een beetje van beiden zien.”

Kenmerkend voor dit filmweekend is de huiskamersfeer “Dat hadden we in het begin in Oostum ook,” weet Esther Sulkers, organisator van het weekend me te vertellen. “Daarom vonden we het belangrijk om dat sfeertje te behouden.”

Theater vrijdag lijkt zich daar perfect voor te lenen. Het blauwe bloemetjesbehang en de lentegroene barkrukken met barokprint geven een echt huiskamergevoel. De theaterzaaltjes zijn klein, knus en slecht verlicht. In de benedenzaal komt ik het eerste grote stralende boeddhabeeld mij tegemoet. In de zaal hangen thangka’s en staan er beelden en kaarsjes. Het meest opvallende is het beeld midden in de zaal voor het filmdoek. Zowel links als rechts staan bloemen en als je niet beter zou weten zou je denken dat deze filmzaal eigenlijk een meditatieruimte is, en het filmdoek waar alle verhalen zich afspelen het altaar.

De aftrap wordt officieel gegeven met de start van de Nederlandse documentaire: Kikker zit stil. Een film over mindfulness voor kinderen. Dit blijkt een goede mix te zijn met de andere films die op het filmweekend gedraaid worden. Het contrast tussen de films lijkt groot te zijn. Aan de ene kant wat knullig gemonteerde documentaires en aan de andere esthetische abstracties van muziek in het Japans boeddhisme zoals we dat te zien krijgen in KanZeOn. De bezoekers zien films met een hoge maatschappelijke relevantie zoals ‘Bewust Universum’ en ‘Colors of Compassion’ en kunnen even later achterover hangen bij een boeddhistische detective.

Huiskamersfeer
Huiskamersfeer

Tussen de films door kunnen we rondhangen in de ruimte boven. Ook hier ontsnappen we niet aan het echte huiskamergevoel. Er staan banken, houten tafels, een knaloranje fauteuil en de ruimte is opgefleurd met kaarsjes en groene bolvormige vaasjes met tulpen. Tegen de muren staan de kraampjes die ervoor zorgen dat deze ruimte zonder twijfel tot informatiemarkt gebombardeerd kan worden. Een muur vol thangka’s springt het meest in het oog. “Dit is allemaal eigen werk” vertelt Carmen. Ze schildert al meer dan tien jaar en geeft tegenwoordig ook workshops. Aan de andere kant van de ruimte staat een grote tafel met Ikebana, Japanse bloemschikkunst. Van reizen naar Tibet tot een informatietafel van Stichting Vajra, het is er. Maar ook hier kun je niet ontkomen aan echte hebbedingetjes zoals op zonne-energie aangedreven prayer wheels.

Na het middagprogramma komen alle bezoekers bijeen in de ruimte beneden. In een gezellig geroezemoes wachten ze geduldig op het vegetarische buffet dat wordt klaargezet. Rond de tafeltjes wordt het glas geheven op een geslaagde dag. Maar niet iedereen kan blijven voor de rest van het weekeinde. “We zijn vanochtend al om acht uur opgestaan en moeten nu nog een hele tijd in de trein zitten,” vertellen twee bezoekers die uit de buurt van Nijmegen gekomen zijn. “Toch wel jammer dat het programma niet eerder begonnen is, dan hadden we meer kunnen zien.” Hoe dan ook vonden beiden het bezoek zeker de moeite waard: “Ik ben zelf geen boeddhist maar dat hoeft ook helemaal niet, want dit is waar voor iedereen.” Favoriet was zonder twijfel Kanzeon: “De muziek raakte me diep.”

Thangka's en andere boeddhistische uitingen.
Thangka’s en andere boeddhistische uitingen.

Dat gevoel kan Janna beamen. In 2011 kwam ze voor het eerste keer naar het festival en inmiddels zit ze in de kerngroep van de organisatie. “Door die films opent je hart. Er is heel veel verbinding. Ik communiceer op een andere, diepere laag. Ik hoop dat de mensen die hier komen weer terug kunnen keren naar dat gevoel van ‘oh daarom ben ik hier.” Aan de voorbereiding van het filmweekeinde gaat een jaar van hard werken vooraf. “Het was heel veel werk en ik dacht nog; ik weet niet of ik hier de volgende keer nog wel weer aan mee wil doen. Maar nu alles er staat denk ik: dit is wel heel mooi. Dus ik ga wel weer door met dit groepje, om dit weer neer te zetten over twee jaar.”

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Filmbespreking, Japans boeddhisme Tags: 'Bewust Universum', 'Colors of Compassion', Boeddhistisch Filmweekend van het Noorden., Esther Sulkers, groningen, Janna, Kanzeon, kikker zit stil, Tibet, Vrijdagtheater

Lees ook:

  1. Amida’s pijn
  2. ‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’
  3. The Geshe Ma is Born – documentaire over Tibetaanse boeddhistische nonnen die een glazen plafond doorbreken
  4. De Boeddhistische Blik – free as a monk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rianne Pelleboer

Rianne Pelleboer (24) is freelance journalist en schrijfster. Sinds 2010 beoefent ze bij de Shambhala Boeddhische traditie. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 81 -BB/BBB
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Jana – terug van weggeweest en oproep aan lezers
    • Guy – De aandacht van satipatthana (1)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens