• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » The Geshe Ma is Born – documentaire over Tibetaanse boeddhistische nonnen die een glazen plafond doorbreken

The Geshe Ma is Born – documentaire over Tibetaanse boeddhistische nonnen die een glazen plafond doorbreken

15 januari 2020 door de redactie

In 2016 stond een groep nonnen in de rij om hun Geshe Ma, of doctoraatsdiploma in de boeddhistische filosofie, uit handen van de Dalai Lama te ontvangen. De Geshe vertegenwoordigt het hoogste leerniveau binnen het Tibetaans boeddhisme. Gedurende meer dan 2000 jaar kregen alleen mannen toestemming om naar dit onderwijsniveau te streven.

Maar een paar jaar geleden, als gevolg van het Tibetan Nuns Project dat Tibetaanse boeddhistische nonnen die in India wonen ondersteunt en met de steun van de Dalai Lama, werd het vrouwen toegestaan om de heilige boeddhistische teksten te bestuderen. In 2016 werd van de eerste lichting nonnen het examen afgenomen, verdedigde zij hun stellingen en promoveerden op een ceremonie in Mungod, Karnataka, India.

In de door Malati Rao geregisseerde documentaire The Geshe Ma is Born wordt de gebeurtenis in 2016 belicht, waarvan de rimpelingen verder reiken dan de Tibetaanse boeddhistische gemeenschap. De doctoraten geven de nonnen de bevoegdheid om “de vaardigheden te verwerven die ze nodig hebben om hun eigen instellingen te leiden en modellen te creëren voor toekomstig succes en uitbreiding” en stellen hen in staat om “op een kritiek moment in de geschiedenis van onze natie een eigenzinnige leraar te zijn en leiderschapsrol op zich te nemen”, vertelde Rinchen Khando Choegyal, oprichter en directeur van het Tibetaanse nonnenproject, op de website van Lion’s Roar in 2016.

De reis van de nonnen, die op verzet en vooroordelen stuiten als ze proberen dieper en hoger te gaan, is ook het verhaal van vrouwen overal ter wereld die proberen uit hun aangewezen rollen te breken en gelijkheid en eerlijk gedrag te eisen. Het stille radicalisme van de nonnen en de aanpassing van de religieuze orde aan hun eisen vormen de kern van The Geshe Ma is Born, dat wordt vertoond op het Mumbai International Film Festival dat tussen 28 januari en 3 februari wordt gehouden.

Activisme, dat meestal wordt geassocieerd met “rally’s en slogans en piketomheiningen”, speelde zich op een andere manier af binnen de Tibetaanse boeddhisten. Hun geleidelijke maar volgehouden pushback wordt weerspiegeld door de contemplatieve en kalme toon van de documentaire. De film bouwt op tot het grote moment van de diploma-uitreiking en pikt onderweg details op van het leven van de nonnen, de achtergrondverhalen van hun gevaarlijke reizen van Tibet naar India en hun gedachten over de Boeddha en zijn leer.

De centrale figuur in de documentaire is Namdol Phuntsok, net als verschillende anderen in het Mungod klooster, kwam Phuntsok vele jaren geleden vanuit Tibet naar India. Phuntsok lijkt voor velen te spreken als ze zegt dat ze als kind “verlangde naar de leer van Boeddha”, maar zich ervan bewust was dat “we als nonnen geen toestemming hebben (om die te ervaren)”. Rao spotte Namdol tijdens het debat dat plaatsvindt voordat de Geshe-graden worden uitgedeeld. Tijdens deze sessies verdedigen nonnen, monniken en abten hun theologische kennis publiekelijk.

Zoals de persoonlijkheid van Namdol in de documentaire naar voren komt en zich verder ontwikkelt, zo komen ook de kwesties rond de plaats van de vrouw in de religie aan bod. Namdol spreekt over de vrijheid die ze ervaart als ze zich eindelijk losmaakt van haar familie. Hoe maakt een religieuze orde, die intrinsiek conservatief is en het individu ondergeschikt maakt, ruimte voor de aspiraties van de vrouw, vooral als ze gekleineerd wordt door basisteksten en weggehouden wordt van de besluitvorming?

Een van de belangrijkste interviews in de documentaire is die met de Dalai Lama, die de redenering achter oude teksten die de rol van de vrouw verbieden, probeert uit te leggen.

De samenwerking met het Tibetan Nuns Project heeft Rao’s toegang tot de nonnen vergemakkelijkt, maar het was niet zo dat ze overal en zowat alles konden filmen. Er waren momenten dat de oudere nonnen de aanwezigheid van een filmploeg in een plaats van aanbidding en contemplatie verafschuwden.

Bron scroll.in

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Filmbespreking, Tibetaans boeddhisme Tags: India, Malati Rao, Mungod klooster, nonnen, th geshe ma is born, Tibet

Lees ook:

  1. Dertigduizend boeddhisten ‘van buiten’ stellen de cultuur in Tibet veilig
  2. Nonnen Dolma Ling klooster India krijgen noodzakelijke keukenapparatuur
  3. ‘Tibetaanse boeddhistische nonnen “bont en blauw geslagen” door Chinese opvoeders’
  4. Rinpoche Kyabje Garje Khamtrul (92) overgegaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    15 januari 2020 om 15:41

    Dat nonnen niet mochten doordringen tot de hoogste regionen van de leer, vind ik tamelijk…achterlijk.
    Dit zijn geen harde woorden en is ook niet lasterlijk. Het idee dat vrouwen ‘dommer’ zijn en ‘minder’ dan mannen, is totaal, algeheel, compleet achterlijk en hoort thuis in de tijden dat mensen met stenen bijlen takken bewerkten etc.Als boeddhisme ingang wil krijgen in de westerse wereld, dan moet men dit belachelijke seksisme achter zich laten. Want het Westen is ( in theorie ) hier niet van gediend.

    Het is ook een belediging naar de Boeddha toe. Hij onderwees immers iedereen. Dat je man bent, of dat je rijk bent, is geen garantie. Zo makkelijk kom je er niet vanaf. Dat je man bent, geeft je geen voorrang. Of je nou man, vrouw, rijk, arm, homo of hetero bent. Je zal door het stof moeten gaan, voor de verlichting. Zo heb ik de boeddha geinterpreteerd.

    Patriarchale onzin, hoort niet thuis in het boeddhisme. Vind ik dan hé. Als mensen graag hun patriarchale sekte willen opzetten, het is aan hen.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!
    • Leven in Thailand – vriendin
    • Meester tussen vorm en leegte
    • Het jaar 2023 – dag 33 – muur

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens