Over pelgrimeren langs binnen en buiten.
Japans boeddhisme
‘Shinboeddhisten dubbel rare mensen’
Shinboeddhisten zijn geen monniken, maar leken; zij hebben geen kloosters waar ze gedurende een aantal jaren studeren; zij hebben geen formele meditaties om tot inzicht te komen, noch hoor je ze mantra’s reciteren.
Bodai deel VII – een zware last
‘In ‘Waikali’ staat de school van de eerwaarde Lama Arala Kalama’, antwoordde Bodai met volle mond. ‘Naar het klooster van de ‘Diepe Vrede’, ‘vroeg de oude man. ‘Moet je daar iets brengen, een boodschap of zo?’
Bodai V – De ontdekking
‘Er is vannacht iets raars gebeurd, ik kon alles zien terwijl ik sliep en ik zag mijzelf liggen, maar toen ik mijzelf zag wist ik niet wie er keek.’
Chocolade boeddhakoppen met hennep
In Kyoto, traditioneel het centrum voor Japanse traditionele cultuur, produceert chocolade specialist Cacao Magic boeddhakoppen van chocola.
Zes Haiku’s
Stilte is leegte…
Bodai en het redden van alle levende wezens
‘Waarom heeft het beeld bij ons in de meditatiehal geen zwaard?
‘Dat heeft hij wel, Bodai. De stok die voor hem op het altaar ligt is zijn zwaard.’
Dankzij alles ben je, dankzij alles
Hoe vaak is je verteld dat je niet mag praten, dat je je niet naar buiten moet richten. Het dringt niet tot je door, zelfs als je luistert hoor je niks.
Boeddhistische monnik veroordeeld tot zestien jaar cel voor doden vrouw
Japan.
Explosie in boeddhistische tempel Japan
In de tempel worden Japanse en Koreaanse doden uit de Tweede Wereldoorlog geëerd, onder wie veertien oorlogsmisdadigers.
Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (III en slot)
Heel vroeg in de ochtend als het nog stil is, denk ik na over mijn beweegredenen en komt deze vraag in mij op: ‘Je bent de wereld ontvlucht en dwaalt rond in bergen en bossen en dat alles om je hart te oefenen en de Weg te volgen?
Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (II)
De Hojoki is geen historisch werk, hoewel het een ooggetuigenverslag lijkt. Het is een literair geschrift met een boeddhistische inslag. Kamo no Chomei schrijft over de vergankelijkheid der dingen, het lijden dat hiermee gepaard en hoe je je mogelijk kunt bevrijden van dit lijden.
Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (I)
Kamo no Chomei leefde van omstreeks 1155-1216. Over zijn leven is weinig bekend en wat we weten is deels oncontroleerbaar. Hij zou de tweede zoon zijn van een belangrijk Shinto-priester in de toenmalige hoofdstad van Japan, Kyoto.
In het spoor van Nichiren
Waarom de moeder van Oto naar Sado ging
Woordkunst
Met Muso Soseki was het liefde op het eerste gezicht. Zijn heldere en simpele (natuur)beschrijvingen, zijn verwijzingen naar de oorspronkelijke leegheid – die wat mij betreft voelbaar aanwezig is in veel van zijn gedichten – van ons bestaan, doen me oplichten en herinneren aan een andere geliefde dichter–zenmonnik–kluizenaar: Ryokan.
Japanse boeddhistische tempel sluit homo-huwelijken
De leiding bestudeerde teksten binnen het Mahayana boeddhisme en kwam tot het oordeel dat zo’n ceremonie niet strijdig is met de leer van de Boeddha.
Hip hop moet in Japan boeddhisme toekomstvast maken
Gomyo (45), een Amerikaanse boeddhistische leraar, die in 1994 naar Japan verhuisde, gebruikt hip hop om de boeddhistische boodschap over te brengen en het uitdragen van de leer voor de toekomst te garanderen.
Steeds meer tempels in Japan zijn onbemand
Door het sluiten van de tempels wordt het voor volgelingen moeilijk om begraafplaatsen te handhaven en rituelen uit te voeren.
Marli Lindeboom over het Rotterdams boeddhisme
Zitten en doen. Het Boeddhahuis. De verlichting en de angst te gaan zitten.
Ryokan – Grote Dwaas
Ryokan was een boeddhistische zen monnik, maar hij verliet het klooster en leefde een groot deel van zijn leven als kluizenaar. Hij bedelde om eten en woonde in een kleine hut.
Jōdo-Shinshū na Shinran (deel 2)
Door het feit dat Shinran geen georganiseerde structuur had opgezet en dus geen autoritatieve institutie naliet, ontstond er na zijn dood in 1262 een grote verwarring onder de volgelingen van de Tariki-Nembutsu, hoofdzakelijk in de Kantō-streek.
Tiende editie Boeddhistisch Film Festival Europa in Amsterdam
Behalve in de geselecteerde films komt op zondagmiddag het festivalthema compassie terug in lezingen en paneldiscussies.
‘Oh, dat mijn priestergewaad ruim genoeg was, om alle lijdende mensen te omsluiten…’
Varamitra heeft vandaag tijdens de zogenoemde Prinsjesdagviering in de Grote Kerk in Den Haag namens de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) een korte tekst uitgesproken.
Chanting project, Juseige in vijf vertalingen on line
De aangeboden chantings zijn bedoeld voor thuisgebruik, om eventueel te reciteren op het moment dat dat ook wordt gedaan in de sangha in Antwerpen. Of gewoon om thuis te oefenen.