• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Zes Haiku’s

Zes Haiku’s

10 januari 2016 door Dharmapelgrim

Het eerste zonlicht
ontsteekt tientallen sterren
in één spinnenweb

Nevelbanen zon
licht tussen zwarte stammen
Zichtbare stilte.

Stilte is leegte,
is ruimte, is openheid
en niets dan liefde.

Geluid van regen.
Gordijnen hemelwater
wuiven in de wind.

Vallende druppels
vormen brede rivieren
en worden de zee.

Het riet buigt en buigt
tot de stormen gaan liggen
Een oude tak breekt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Japans boeddhisme Tags: haiku

Lees ook:

  1. Het eerste zonlicht…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    11 januari 2016 om 21:57

    chapeau

  2. dharmapelgrim zegt

    11 januari 2016 om 22:16

    Een hoed in de hand
    Het blote hoofd in de wind
    Wijsheid wappert rond.

    • kees moerbeek zegt

      13 januari 2016 om 19:01

      Dichten is een goede zaak
      en brengt de mensheid veel vermaak.

      (vrij naar: Woutertje Pieterse)

  3. Barbara Steadfast Dharma zegt

    12 januari 2016 om 11:11

    Mooie gedichtjes (en dat bedoel ik als oprecht compliment), maar geen haiku. Haiku voldoen aan strikte regeltjes, waarvan de 5-7-5-constructie nog wel de minst belangrijke is. Mits de stijlvorm verder goed wordt beheerst en foutloos gebruikt, mag je daar heus wel eens van afwijken (korter; nooit langer).

    O Zo moet je het jaargetij uit het gedichtje kunnen opmaken;
    O De drie regels mogen niet doorlopen in elkaar en zo één of twee zingen vormen. Drie regels, minimaal drie zelfstandige zinnen;
    O Er moet een spanningsboog in het geheel zitten, er wordt een verhaaltje verteld met een plotwending;
    O Er is geen enkele verwijzing naar de verteller;
    O De haiku heeft meerdere lagen: het waargenomen, het waargenomen als metafoor.

    En er is meer, maar dit is het belangrijkste. Een echte haiku is moeilijk te noteren en eenvoudig te lezen, maar vergt ook een geoefend oog om het echt te begrijpen.

    Ik ervaar haiku bij uitstek als en talige uiting van je inzicht en ontwikkeling, als mens, als boeddhist, als geheel. Één van de weinige uitingen van inzicht waar taal een rol in kan spelen. Een goede haiku neemt geen ruimte in, maar geeft ruimte vorm. Is iets wat de stilte verrijkt, er werkelijk iets waardevols aan toevoegt.

    Ik schrijf al jaren haiku en heb er honderden geschreven inmiddels. Ik heb parallel daaraan de klassieke en moderne haiku en hun schrijvers bestudeerd. Daar komt deze kennis vandaan.

    Heel af en toe noteer ik inmiddels een moment en weet, yup, dit is er één. Heel af en toe. De rest, fraaie gedichtjes. Niks mis mee, maar geen haiku.

    • Hans van Dam zegt

      12 januari 2016 om 13:46

      tienduizend regels
      ceci n’est pas un haiku
      dichter aan de drank

      • kees moerbeek zegt

        13 januari 2016 om 19:03

        Een Frans woord juist spellen is een goede zaak
        en brengt de mensheid veel vermaak.

        Vrij naar: Woutertje Pieterse

        • Hans van Dam zegt

          14 januari 2016 om 11:29

          boeddhisme is een goede zaak
          het brengt tenminste veel vermaak

          vrij naar Keesje Moerbeek

    • bart zegt

      12 januari 2016 om 14:10

      Dit zijn volgens mij haiku senryu, dus haiku’s
      En als ik de lettergrepen tel kom ik wel degelijk tot 5,7,5

    • Joop Ha Hoek zegt

      13 januari 2016 om 11:25

      De redactie van Vuursteen zegt desgevraagd (door de redactie van het BD): Ik zou het wel onder de haiku of beter nog senryu scharen. Er zijn behoorlijk goede verzen bij, maar sommige zijn wel wat aforistisch en dat hoort eigenlijk niet. De redactie van Vuursteen hecht helemaal niet aan 5-7-5 en allerlei andere regels zijn er ook om creatief mee om te gaan.

      Het tijdschrift VUURSTEEN is gewijd aan haiku, senryu en tanka. Het verschijnt om de drie maanden, de seizoenen volgend. Het wordt uitgegeven door Haiku Kring Nederland en Haikoe-centrum Vlaanderen.

      • Kees moerbeek zegt

        13 januari 2016 om 18:58

        Begrepen Joop.
        Mijn zennige reactie aan de Pachycondyla verenae copuleerders, die je teisteren :-)
        https://www.youtube.com/watch?v=AYeWn66qpnc

    • dharmapelgrim zegt

      13 januari 2016 om 12:05

      Dank voor de heldere uitleg. Dan dicht ik maar verder … in 5 – 7 – 5 en mag het anders heten. Dit is nummer 100:

      Zeventienhonderd
      Lettergrepen en nog steeds
      Zo weinig gezegd.

      ?

      • Nic Schrijver zegt

        13 januari 2016 om 12:47

        Oo oo oo oo oo
        Oo oo oo oo oo oo oo
        Oo oo oo oo oo.

        • Dharmapelgrim zegt

          13 januari 2016 om 12:53

          A!

      • Hans van Dam zegt

        13 januari 2016 om 13:21

        vijf, zeven en vijf
        lettergrepen naar de macht
        woorden in de wind

  4. Guus zegt

    12 januari 2016 om 14:44

    Uitgegleden
    de haiku-politie
    op winterbanden

  5. Hans van Dam zegt

    14 januari 2016 om 10:04

    wakkerder dan ooit
    o lettergrepenteller
    haiku in de nacht

    • Nic Schrijver zegt

      14 januari 2016 om 11:09

      Slapend in de nacht
      Geen greep op letters tellen
      Haiku moet over

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens