• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Het oude zenpad

Het oude zenpad

6 juli 2016 door Zeshin van der Plas

De oude zen-patriarchen hebben in hun tijd moeite gedaan om zich de leer van Boeddha weer eigen te maken. Uit onvrede- niet te vinden wat ze zochten, zijn ze soms jarenlang op zoek gegaan naar iemand die hun honger naar de boeddhistische leer kon stillen . De gehechtheid van de mens aan zijn persoonlijk welzijn heeft er keer op keer weer voor gezorgd dat de boeddhistische leer en techniek ten eigen bate werden aangewend. Dat was toen zo en dat is nog steeds zo.

Daarvoor wordt de boeddhistische leer en techniek uitgehold, omgebogen en ontdaan van alle ongewenste elementen om zo tot een gewenst resultaat te komen. Zolang mensen zich met zen bezig houden zal de vraag naar persoonlijk welzijn via zen zich blijven voordoen. Zullen er leraren zijn die hier gehoor aan geven, zich op de borst kloppen, er prat op gaan dat ze een leraar zijn die in lijn terug gaat tot Boeddha.  Zij verkopen je waarom je vraagt, persoonlijk welzijn, rust, kortom uw leven weer in balans en op orde.

Maar hoe diep, hoe stabiel, hoe degelijk is dit persoonlijk welzijn? Onder welke omstandigheden bezwijkt het?  Wanneer ben je jezelf en de grip op je persoonlijkheid kwijt?

Maak je geen illusies- ‘Het bezwijkt, samen met alles wat niet werkelijk van jou is’, en… je weet het.

Maar weten is niet genoeg om de grip op je persoonlijkheid los te laten, daar is meer voor nodig, een soort wake up call. Er is een besef nodig om in te zien dat, waar je je hoop op gevestigd hebt, een zeepbel is. Het besef dat deze zeepbel elk moment uiteen kan spatten. En dan, wat dan? Dan is er een brandende vraag waar niemand een werkelijk bevredigend antwoord op kan geven.

Troost je, je bent niet de enige. Ook de oude patriarchen, ja zelfs Boeddha, zelfs de leraren van Boeddha zagen zich geconfronteerd met deze zeepbel; nergens enige zekerheid of houvast.

Natuurlijk komt zo’n situatie voort uit stress, burn-out, scheiding, ziekte, en alles wat je leven maar op zijn grondvesten doet schudden. Dit is niet voorbehouden aan boeddha’s, patriarchen, of andere verheven personen. Het is voorbehouden aan ‘De Mens’ aan jou dus.  Boeddha werd in zijn tijd met zijn neus op het feit gedrukt dat de mens ziek wordt, oud wordt met alle ongemakken van dien, en uiteindelijk sterft. Als je je dat werkelijk realiseert, als je beseft dat dit het voorland van je familie is en iedereen die je lief is, zou je dan niet depressief worden?

Het grootste ongeluk wat je dan kan overkomen is dat je in deze situatie niemand tegen komt die indruk op je maakt. Niemand die je recht in je ziel kijkt en dat je je uiteindelijk overgeeft aan iemand die je weer in slaap sust. Iemand die je uit ‘wishful thinking’ kiest om je pijn, je verdriet, en ellende kwijt te raken.

Boeddha had het geluk een asceet te ontmoeten, een Brahmaan die de wereld had afgezworen. Deze ontmoeting was voldoende om de honger naar een antwoord aan te wakkeren. Dit is de gesteldheid om het oude, universele zenpad gewaar te worden. Het pad wat keer op keer weer bloot gelegd is door hen die geen genoegen namen met onbevredigende antwoorden. Zij die het oude onveranderlijke zenpad  in kaart brachten en begaanbaar maakten. Het pad wat voorbehouden is aan hen die een antwoord willen op de meest fundamentele vraag in hun leven.

 

Categorie: Japans boeddhisme, Teisho, Zen Tags: dood, ellende, gehechtheid, leer, pijn, verdriet, ziekte

Lees ook:

  1. Zeshin – Wie heeft er tijd om te huilen
  2. Jelle Seidel – Opmaat tot eeuwigheid
  3. Het jaar 2021 – dag 165 – verdriet
  4. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust
    • Heftige internationale reacties na moord op journalisten in Gaza door Israël

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.