Boeddhistisch meditatieleraar Tara Brach begeleidt krachtige & toch zachte meditaties die geschikt zijn voor iedereen met weinig of veel ervaring. Ze leert dat de illusie van onwaardigheid & afgescheidenheid aan de basis ligt van al onze moeilijke emoties.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Nooit komen uitingen van haat…
tot rust door haat
‘En wat, monniken, is heilzame inspanning?’
Je kan een bepaalde neiging vertonen, je tot iets negatief of onheilzaam aangetrokken voelen; maar het is aan jou de keuze om daar aan toe te geven of niet.
Een klankschaal op mijn buik
In mij heerst een weldadige stilte. Dorle, want zo heet ze, vraagt wat ik voel, waar ik wat voel, wat er gebeurt met mij.
De laatste ademtocht van je leven
Hoe gaan we werkelijk om met de gedachte straks te moeten sterven? Dat over honderd jaar misschien niemand meer weet dat je ooit hebt bestaan?
Ommekeer
Stel je voor dat je morgen op het werk aan je collega’s enthousiast gaat vertellen over je ervaring van zelfloze liefde. Laat ons hopen dat het bij meewarige blikken blijft. Maar ook als je het als kind aan je mama probeert te vertellen, of aan je vriendjes. Zo krijgen mensen ‘eelt op de ziel’ en vergeten ze de vanzelfsprekendheid van deze ervaring.
Ardan – 29 november 2014
Cartoon voor 29 november 2014 door Ardan.
Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch
Meer en meer ben ik ervan overtuigd geraakt dat mindfulness naar zijn boeddhistische wortels moet teruggebracht worden. Er mag niet vergeten worden mindfulness in zijn volheid – in boeddhistische context – te beoefenen.
Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
Dagen en nachten ijlen voorbij. Het leven verdwijnt snel. Evenals het water in een poel, zo droogt het leven van sterfelijken op. De Boeddha
De kunst van vragen
Journalist en zangeres Anouk verbaast zich er over dat veel spirituele mensen achter leraren aanlopen, zonder dat ze zelf hun hart en hun hoofd gebruiken.
Belangrijke periode na overlijden van Chödje Lama Gawang Rinpoche afgesloten
De Karmapa heeft het bestuur en de sangha gevraagd een tsa tsa te maken van de asresten van Chödje Lama Gawang Rinpoche en die onder te brengen in een nieuw te bouwen stoepa. De Karmapa heeft ook de plaats aangewezen voor deze nieuwe stoepa, tussen de huidige stoepa en het retraitecentrum.
Vergeven, een moedige stap naar vrede met jezelf en de ander
De helende en bevrijdende kracht van vergeving.
In de serie over karma: Behoedzaam op weg …
Enkele beschouwingen over kamma* en wedergeboorte
In de serie over karma: Karma in Oost-Azië
Bij karma en causaliteit gaat het in de mahayana-traditie eerder om de veelsoortige inzetbaarheid van rituelen om karmische gedachteprocessen te beïnvloeden dan om een worsteling met het concept karma.
Positiviteit als Dharma-oefening: Lichaam
Zitten op je kussentje is een mooi begin, maar constant hiernaar handelen is heel andere koffie. De Mahayana-meditatie ‘Jezelf en anderen verwisselen en qua behandeling gelijk stellen’ zit ook in deze hoek.
In de serie over karma: sociale rechtvaardigheid en karma
De Boeddha was duidelijk over karma, maar de praktijk blijkt sterker dan de leer. De precieze werking van karma is onontwarbaar en mogelijk is de leer een vaardig middel.
In de serie over karma: Een directe lering over karma
Zolang we onwetend blijven van de wet van de ware natuur van het bestaan zullen we handelingen verrichten die op hun beurt weer inprentingen zullen creëren.
In de serie over karma: Karma en de dood van God
De Boeddha heeft het idee van karma niet uitgevonden, maar gewoon overgenomen uit teksten die tijdens zijn leven al veel werden geciteerd, omdat het een min of meer vanzelfsprekend onderdeel was geworden van het wereldbeeld. Hij zag het echter als een factor naast de gewone oorzakelijkheid.
In de serie over karma: Kamma in de theravada
Vreemd om de theravada-leer te scheiden van de karmaleer van de Boeddha, schrijft auteur Paul Boersma: ‘Het is voornamelijk via de theravada dat we de leer van de Boeddha kennen …’
‘Dhammavreugdes zijn bloemen op het spirituele pad dat de Boeddha heeft uitgestippeld.’
Vipassanabeoefenaar- en leraar Paul Boersma werkte jaren aan een metrische vertaling van de Dhammapada, een verzameling wijsheid-spreuken uit de oudste boeddhistische overlevering, de zogenaamde Pali-canon.
Stine Jensen in nieuwe serie Dus ik ben op reis
Ego, individu, identiteit, ziel, zelf, brein, bewustzijn – de woorden buitelen over elkaar heen, maar hoe zit het nu?
Intuïtieve zang met boeddhistische mantra’s
Mantra’s werden voor verschillende doeleinden ontwikkeld. De energie van de ene mantra zal zich bijvoorbeeld richten op het ontwikkelen van liefde en mededogen terwijl een andere meer geschikt is voor het ontwikkelen van spirituele wijsheid.
Jan Deckers geordineerd in Triratna Orde
Mahamati uit Engeland leidde de publieke ceremonie in Metta VIhara en eerder was Dhammavedin privé geordineerd in Padmaloka door Dhammaketu. In Gent zijn er nu zes ordeleden.
Evam me sutam: De pleisterplaatsen (1)
Evam me sutam is dan ook, traditiegetrouw, de aanhef van elke sutta in de Pali-Canon.