Nico Tydeman: “Zolang de leraar op afstand blijft, blijft hij als idool intact. Maar als je ziet hoe hij zich beweegt in het alledaagse – hoe hij met geld omgaat, geïrriteerd kan zijn, trots is op zijn wijsheid – dan kan de idolatrie afbrokkelen. En zo hoort het.’
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Levenskunst
Oorspronkelijk, ontspannen en aandachtig aanwezig zijn, zonder dat je met behulp van zelfgemaakte denkconstructies de voortdurend veranderende werkelijkheid probeert te interpreteren en vast te pinnen: ware levenskunst.
Mantra zingen: thuiskomen bij jezelf
Mantra’s hebben een oeroude, genezende werking op zowel lichaam als geest.
Mijn geliefde, Kannon
Maart, april, mei, Ik ben haar deelgenoot
‘Ik ben het die schiet en ik ben geschokt dat ik dat ben’
De overwinning van Boeddha op de demonen kwam tot stand door het gevecht te ontkennen. Door de illusie die de geest voorspiegelt te doorgronden vindt een ontmoeting met je werkelijke natuur plaats. Het gevecht, zoals Daiun Roshi dit suggereert is een instandhouding van samsara. Waar ik als concertganger doodgeschoten word door het gevecht te ontkennen.
Tweeslachtigheid
Zeshin van der Plas was zenleraar en nu boeddhistisch begeleider. Hij dicht.
Nalatenschap
…
Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver?
Wist u dat Sakyamuni Gautama een vader en moeder had? Dat Sakyamuni Gautama zelf ook een zoon had? Weet u wat zich in de slaapkamer van Sakyamuni Gautama heeft afgespeeld? Zou hij er misschien ook een maîtresse op na gehouden hebben? In die tijd, en in zijn kringen?
CARO
Zeshin is als begeleider verbonden aan Suiren-Ji, de ‘Waterlelie Tempel’ in Bemmel.
Sunyata
Zeshin is als begeleider verbonden aan Suiren-Ji, de ‘Waterlelie Tempel’ in Bemmel, voorheen Leiden. Soto-Zen is een school binnen het boeddhisme. Bij Suiren-Ji wordt Soto-Zen beoefend.
Geen liefde is ook niet alles
Flower power, de seventies, liefde. In het boeddhisme is het woord liefde inwisselbaar met het woord respect. Liefde voor jezelf is zelfrespect. Liefde gunt iemand zelfvertrouwen.
Van de dood een deugd maken
Wat betekent de dood in het boeddhisme? Hoe kunnen we de dood in ons leven een plaats geven? En hoe gaan we om met het vaak onverwachte verlies van dierbaren?
Het ver-edele-nde achtvoudige pad: kan het ook zonder de oefening in moraliteit?
Dharmaonderricht is een zaak van vertrouwen. Als leraren datgene wat ze onderrichten niet zelf blijken te kunnen leven wordt dat vertrouwen geschaad. En dat is pijnlijk.
TZU CHI – Goed doen in de wereld – Babeth Vanloo
Eén vrouw plantte een zaadje …en maakte zo een wereld van verschil.
‘Weinig mensen komen naar een Dhamma-voordracht om te horen hoe ze zich kunnen bevrijden van het aangename’
De Boeddha onderricht zijn zoon, Rahula (deel 3).
De natuurlijke gang van het leven (IV en slot) – een taoïstische vertelling
In die tijd leefde er een oude Chinees, die in de hele wereld maar twee dingen zijn eigendom noemde: zijn enige zoon en een paard.
De natuurlijke gang van het leven (III)
Gaandeweg leven en loskomen van fixaties op zaken die de natuurlijke gang van het leven belemmeren. Hoe doe je dat in je dagelijks leven?
Open dhammacirkel- een veilige plaats om onveilige dingen te doen
Heilzaam spreken is een kunst die we ontwikkelen op het boeddhistisch pad. Respectvolle communicatie bevordert harmonie. In een Open Dhammacirkel spreken we vanuit ons hart en ontwikkelen we de kunst van het luisteren.
De natuurlijke gang van het leven (II)
Iemand die zwerft heeft over het algemeen ook meer oog en aandacht voor wat er onmiddellijk rondom hem gebeurt, dan degene die zijn blik op het doel van zijn reis gevestigd houdt.
Oorverdovende stilte bij kunstenaars in Vlaams Kapellen
Stilte is de leidraad van een kunstproject die tijdens de Dag van de Stilte –vandaag dus, zondag- in de galerie EXPOG te genieten is in Kapellen, ten noorden van Antwerpen, net over de grens met Nederland.
Dhammasabbatical
Waarom studeren? Waarom schrijven? De waarheid dat je na verworven inzicht het best meteen de vloer kunt gaan vegen, dringt zich groots en onontkoombaar aan mij op.
‘Boeddhisten moeten het internet omarmen en de leer online verspreiden’
Boeddhisme verspreidt een positieve energie op het internet en kan mensen helpen om beter om te gaan met schadelijke informatie, is de boodschap.
De natuurlijke gang van het leven I
De dood kan op een zaterdag zomaar komen en dan ben je er niet meer. Zoals je op een zaterdag ook zomaar ter wereld kan komen.
Linji Lu- Het boek dat niet te bespreken is
Heb je het ooit zo zout gegeten?