• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Kijken met de geest, onderzoeken met de geest?

Kijken met de geest, onderzoeken met de geest?

9 januari 2019 door gastauteur

Zonder weg te vluchten in zweverige toestanden maar durven loslaten en gewoonweg de dingen zien zoals ze zijn; vooral ze te aanvaarden zoals ze zich aandienen; zo simpel, zo complexloos kan een uurtje mediteren zijn. Maar wat is meditatie dan wel?

Met een onbevangen blik naar het leven kijken zonder de dingen dadelijk te kwalificeren in maatschappelijk aanvaarde hokjes, opvattingen, ideeën, normen of waarden … Meditatie hoeft niet altijd zittend te gebeuren maar is een ding van alle dag, en vooral persoonlijk gekleurd, of juist níet gekleurd door enige vorm van mening of visie.

Wandelend, lopend, werkend – in onze relatie van mens tot mens… De sleutelwoorden voor dagdagelijkse meditatie zijn onbevangenheid en openheid, zoals een kind dat voor de eerste maal de zee ziet en zijn verwondering niet op kan. De meditatie van alledag, de meditatie van dagelijkse kleine dingen, het Reine Land dat zich voor jou ontplooit als je oprecht wil kijken. Het zit allemaal vervat in jezelf.

Het vergt moed, durf om langgekoesterde vooroordelen en visies te laten vallen voor de eenvoud van taboeloze waarneming van dat wat zich gewoonweg manifesteert in het leven van alledag. Net zoals de wilde dieren op het witte pad van Shantao slechte raadgevers zijn voor de reiziger die geconfronteerd wordt met drie verschrikkelijke keuzes. Zijn twijfel, zich vastklampen aan vertrouwde denkbeelden of visies die dikwijls voortkomen uit angst voor het onbekende: slechte raadgevers voor degene die een weg zoeken uit de draaimolen die het leven is – een oneindige opeenvolging van emoties, geluk, euforie, teleurstelling en daardoor van onbestendigheid die lijden met zich meebrengt. Lijden zowel voor onszelf als voor anderen, toegebracht door onszelf én door anderen.

Wat is boeddhisme? Boeddhisme is níet meditatie, het beoogt veel meer dan dat. Het is een samenspel van inzicht, moraliteit, mededogen, om te bereiken wat de dharma werkelijk beoogt: omgaan met alle vormen van lijden die zo onlosmakelijk verbonden zijn met het leven en die veroorzaken dat we ons op momenten ongelukkig voelen, gekwetst worden of zelf anderen kwetsen. Deze vormen van lijden, dukkha, trachten een juiste plaats te geven in ons leven omdat ze er misschien wel nog zijn, (ongetwijfeld, maar niet verder ons leven meer domineren. Beseffen dat we ons daardoor ongelukkig voelen, dat heet ontwaken.

Meditatie dus. Het leven aanschouwen is meditatie. Meditatie die niet enkel plaatsvindt op het kussen maar op elk moment, met elke ademteug die we nemen, in ieder facet van het leven dat het leven onszelf aanreikt.

Eén waterdruppel bevat het hele universum, één achteloze ademhaling, één spontane glimlach het hele leven. Het volstaat wakker te worden om te ontdekken dat samsara en nirvana zich niet ergens ver weg op een mysterieuze plaats tijd of ruimte bevinden maar hier en nu, zonder onderscheid. Het hangt af van jezelf en de manier waarop je met het leven omgaat of je je dan wel in het ene, dan wel in het andere bevindt.

Tekst Shaku Kajo, in contact met Jikoji Antwerpen

Categorie: Dharma en filosofie, Japans boeddhisme Tags: Antwerpen, België, dharma, Jikoi, meditatie, Reine Land, Shaku Kajo

Lees ook:

  1. Vertrouwen, meditatie, zen, Reine-Land? Je doet maar!
  2. Zen en de zin van dharmabeoefening- deel een
  3. Boeddhisme en wetenschap – wat wij ons inbeelden dat werkelijk is, is onwerkelijk
  4. Hans de Booij – de Dalai Lama kwam op straat op mij toegelopen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.