Politieagenten vielen ook een monnik aan en verwondden hem omdat hij met zijn wandelstok zwaaide naar de ambtenaren. De man werd beschuldigd van “het aanvallen van de politie.”
Chinees boeddhisme
Boeken – Daughters of Emptiness
Elsbeth Wolf: ‘Waarom zo veel enthousiasme over gedichten van deze vrouwen, zou je je af kunnen vragen. Simpelweg omdat die tot voor een aantal decennia vrijwel onbekend waren gebleven. Ze kwamen tot voor kort nauwelijks voor in de officiële anthologieën.’
Zingevingsgastvrijheid
Zingeving is weer hot. Dat was al een tijdje zo, nog voordat corona aanleiding gaf tot vragen over leven en dood.
De religieuze kwestie in modern China
Op 29 juni 2020 verscheen in het Boeddhistisch Dagblad een artikel over de ‘nieuwe’ religieuze bewegingen en de strijd tegen het ‘bijgeloof’ in China. Dit is echter geen nieuw verschijnsel.
Het anderhalve meter schaapje
Sodis Vita hoopt dat het 1,5 meter schaapje in deze tijd van coronabesmetting zorgt voor zelfkritisch denken in plaats van de overheid te geloven op haar blauwe ogen
Levensbeschouwelijk glimlachen
‘Lachen mag van God’, zei Annie M.G. Schmidt, als altijd tegendraads. Logisch, want alle aandacht voor levensbeschouwelijke vragen en antwoorden begint bij de spelende mens die zin geeft aan eigen leven en werkelijkheid.
Boeken – ‘Nieuwe’ religieuze bewegingen in China: ze waren er altijd al
Tekst en context in de moderne geschiedenis van de Chinese religies.
De woorden van de Oude Cheng (6 en slot)
Wat jullie aan het doen zijn, is net zo stom als wanneer iemand die de maan direct wil zien, daartoe het water in de plas schoonmaakt, de planten eruit haalt, een bamboeschutting om de plas zet om te voorkomen dat de wind er golfjes in maakt, of zelfs de plas laat leeglopen.
De woorden van de Oude Cheng (5)
Op alle vragen die me worden gesteld over de Oorspronkelijke Geest kan ik er alleen maar het zwijgen toe doen of antwoorden met ‘nee’. En iemand die de Oorspronkelijke Geest gezien heeft, heeft de oude Cheng niet meer nodig.
De woorden van de Oude Cheng (4)
Niet in staat de Oorspronkelijke Geest te zien en zo uit jezelf te leven, verstoppen jullie je onbeduidendheid door de kleren van anderen aan te trekken, van levenden of van doden.Kaalgeschoren schedels, jullie zijn niets meer dan woordenmolens, niets meer dan goochelaars op de kermis.
De woorden van de Oude Cheng (3)
Begrijp nu toch eens en voorgoed dat al jullie pogingen om het Ondoordringbare te doordringen met je gedachten en activiteiten volmaakt zinloos zijn. Je kunt net zo goed proberen de wind te grijpen.
De woorden van de Oude Cheng (2)
Wierook branden, soetra’s reciteren, je tijd doorbrengen met je ter aarde buigen, opletten of je wel helemaal stilzit, je op een gedachte of juist het uitbannen van die gedachte concentreren, kijk, dat is jullie dwaling.
De woorden van de Oude Cheng (1)
Ik, oude Cheng, doe niemand na, ik belijd geen enkel geloof, ik volg geen enkele school en ben niemands volgeling. In mijn wezenlijke natuur weet ik niets, heb ik niets en ben ik niets, want daar bestaat geen oude Cheng.
Elisabeth Dinnissen roshi overleden – ‘open en vrij worden’
Zr. Elisabeth Dinnissen kreeg in 2002 transmissie van Ton Lathouwers.
Nieuw! De vlogdienst!
Door de Corona-quarantaine melden veel kerken zich online bij hun leden met een digitale vlogdienst. Het woord is zo nieuw dat mijn tekstverwerker het rood onderstreept.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (28)
Manon van Wijk: ‘Op dag 4 was net de boel een beetje rustig – en toen kwam het verhaal, over een vrouw die werkelijk alles verloor. Woedend was ik, compleet overstuur. Hoe kon een leraar nou toch met zo’n afschuwelijk verhaal op de proppen komen, juist nu ik wat tot rust gekomen was.’
Vaticaan – ‘Christenen en boeddhisten kunnen samen een cultuur van medeleven en broederschap opbouwen’
‘Wij zijn ons bewust van de hoge waarde die onze respectievelijke religieuze tradities geven aan compassie en broederschap in onze spirituele zoektocht en in ons getuigenis en dienstbaarheid aan een gewonde mensheid en een gewonde aarde’, stelt de Pauselijk Raad.
Woorden schatten 2
‘Ieder zijn eigen Jezus’ – dat was zo ongeveer de boodschap van de druppel-column ‘Woorden schatten’ van twee weken geleden. Er is aanleiding om er op terug te komen. Iemand herinnerde aan de antisemieten die hun standpunt rechtvaardigen vanuit hun versie dat de Joden Jezus vermoord hebben. Kun je dan nog steeds ieder zijn eigen versie gunnen?
Woorden schatten
Wat ik nóg boeiender vind dan die veelheid aan versies en interpretaties, is de vraag naar het echte, meest betrouwbare en correcte betoog. Hoe schatten we de woorden uit de vier versies op hun waarde?
‘Het lijkt erop dat het christendom je helemaal opeist’
Het eerste World’s parliament of religions van 1893 in Chicago was de officiële start van het wereldwijde interreligieuze gesprek. Dit congres werd weliswaar getalsmatig gedomineerd door verschillende Engelstalige protestants christelijke afgevaardigden. De enkele boeddhistische deelnemers weerspraken met succes de heersende opvatting dat het boeddhisme afgoderij, nihilistisch en onmaatschappelijk zou zijn.
Gedroomde zingeving
Het gebeurde tegen de ochtend. Ik werd wakker uit een droom en voelde me gelukzalig. Zelfs zo dat ik dacht dat nu alle problemen rond de zin van het menszijn waren opgelost.
Canadese boeddhistische tempel sluit uit voorzorg deuren vanwege Covid-19 virus
Tijdens de sluiting zullen de monniken van de tempel zich richten op de boeddhistische cultivering en het gebed, aldus het bericht dat de leiding heeft verspreid.
China – Zullen de verborgen boeddhabeelden ooit weer te zien zijn?
De Chinese regering blijft doorgaan met de vernietiging of aan het oog onttrekken van boeddhistische beelden in dat land. Tempels en natuurgebieden in Binnen-Mongolië, Fujian en Liaoning worden gedwongen om boeddhistische beelden aan het zicht te onttrekken temidden van de landelijke poging van de Chinese Communistische Partij (CCP) om ze te vernietigen.
Mythe
Mijn leermeester Jan van Baal omschreef mythe als ‘een religieuze waarheid in verhaalvorm’. De volgende mythe zou kunnen bestaan.