(Post)moderne filosofen over God en godsdienst.
Chinees boeddhisme
Voortbestaan faculteit voor godsdienstwetenschappen FVG in Wilrijk bedreigd
De FVG is de creatie van wijlen Sitoku Peel, priester van de Jodo Shinshu tempel in Antwerpen. Vorig jaar nog vierde de onafhankelijke instelling – ze behoort tot geen enkele zuil, ideologie of kerk – haar 40ste verjaardag.
Behoor tot niets, behoor tot alles
Mangala soetra, middenweg en mindfulness.
De berg afdalen
In ons taalgebruik staan bergen voor wat we moeten bereiken. Soms letterlijk in het geval van een bergbeklimmer. Soms figuurlijk voor wie de top wil bereiken in de sport, in het zakenleven … In de christelijke mystiek is de berg vaak een metafoor voor de plaats waar de mens god ontmoet. Het gaat over de dimensie hoger-lager.
Boeken – De multiculturele uitdaging
”De multiculturele samenleving is geen drama, er wordt een drama van gemaakt.”
Vrijdag zindag 4 – verleidelijk simpel
Isiah Berlin deelde mensen op in egels en vossen. Simpele indeling. Egels wonen levenslang in het zelfde heggetje, vossen zwerven door het veld. Egels hangen ‘Oost west, thuis best’ aan de muur. Vossen hebben geen muren. Hadden ze die wel, dan hing daar ‘Verruim je horizon’.
Vrijdag zindag 3 – Elitair
‘Waarom stemden – ook deze keer weer – zoveel diepgelovige Amerikanen op Trump?
God en de stad; zorg voor de ander
Waarom zorgen we voor elkaar? De coronacrisis laat duidelijk zien dat mensen elkaar helpen en opvangen, ook zonder dat ze daar zelf beter van worden. In veel religies wordt dit omkijken naar de medemens naastenliefde genoemd. Ook in het humanisme is naastenliefde een belangrijke term. Wat betekent naastenliefde in het humanisme? En hoe verhoudt die humanistische betekenis zich tegenover de christelijke en boeddhistische betekenis van naastenliefde?
China – niet-goedgekeurde boeddhistische boeken in beslag genomen en verbrand
Lokale autoriteiten in heel China nemen boeddhistische materialen die niet door de staat worden gesanctioneerd in beslag bij tempels en winkels en onderzoeken hun distributiekanalen.
China – gezichtsherkenningscamera’s geïnstalleerd in onder staatstoezicht staande religieuze plaatsen
Meer dan 200 gezichtsherkenningscamera’s werden geïnstalleerd in kerken en tempels in één provincie van Jiangxi. Deze alarmerende praktijk verspreidt zich over China. De CCP controleert of haar wetten en normen worden nageleefd.
Ware Aard: zuiver of niet?
Bij de Chinese boeddhistische leraar Chih-i (538-597) geldt boeddhanatuur als bron van goed én kwaad.
Boeddhistisch Laos: Geloof niet afgezworen, christenen uit huizen gezet
Activisten en NGO’s hebben dit laatste geval van religieuze onverdraagzaamheid in het door de communisten geleide land actief aan de kaak gesteld.
Communistisch China verbiedt religieuze bruiloften en begrafenissen als illegale activiteit
Een lekenboeddhist in de noordoostelijke provincie Liaoning werd gearresteerd voor het thuis reciteren van sutra’s voor de doden, in april en juni, en werd beschuldigd van het ‘privé opzetten van een religieuze locatie’.
God en groep
Opvallend: nu Corona religieuze activiteiten beperkt, krijgt de sociale kant van het samenzijn ineens veel aandacht. Er is bijvoorbeeld gesteggel over het maximumaantal bezoekers en over godsdienstvrijheid. Maar wat vooral opvalt, is dat gelovigen zeggen de ontmoeting te missen. Op het droge ontdekt de vis het belang van water.
Geen verzekeringspolis voor verlichting
Hoezeer Dogen ons de weg ook wijst, zijn tijdgenoot Shinran lijkt meer van het leven in de wereld te hebben begrepen.
Staphorst
Afgelopen zondag hield de orthodoxe Hersteld Hervormde Gemeente in Staphorst drie diensten met elk 600 kerkgangers. Het kerkgebouw telt 2400 zitplaatsen. De media rapporteerden en de publieke opinie roerde zich.
De God van Israël vond mindfulness uit, niet de boeddhisten
Christenen van uiteenlopende denominaties hebben hun eigen christelijke meditatie. Op intranet zijn tal van protestantse gemeentes, rooms-katholieke parochies, praktijken van hulpverleners en organisaties te vinden, die ermee actief bezig zijn. Een bron van inspiratie voor hen vormen monniken uit de 3de en 4de eeuw . Deze kluizenaars en kerkvaders leefden in de woestijn van bijvoorbeeld Egypte om zich te wijden aan God door te bidden, te vasten en te mediteren.
Verpleeghuizen van religieuze organisaties gesloten of gesloopt in Fujian, China
Het verstoren van de vreedzame laatste dagen van vele oudere gelovigen door de autoriteiten in senior zorgcentra, bedoeld om elke bevordering van religies te blokkeren.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (34)
Elsbeth Wolf: ‘Iedere leraar brengt de Dharma op een unieke manier tot uitdrukking en met hun teisho’s wijzen zij slechts met hun vinger naar de maan. Het is aan jou wat je ermee doet.’
Chinese politie intimideert en mishandelt dorpelingen die boeddhistische tempels beschermen
Politieagenten vielen ook een monnik aan en verwondden hem omdat hij met zijn wandelstok zwaaide naar de ambtenaren. De man werd beschuldigd van “het aanvallen van de politie.”
Boeken – Daughters of Emptiness
Elsbeth Wolf: ‘Waarom zo veel enthousiasme over gedichten van deze vrouwen, zou je je af kunnen vragen. Simpelweg omdat die tot voor een aantal decennia vrijwel onbekend waren gebleven. Ze kwamen tot voor kort nauwelijks voor in de officiële anthologieën.’
Zingevingsgastvrijheid
Zingeving is weer hot. Dat was al een tijdje zo, nog voordat corona aanleiding gaf tot vragen over leven en dood.
De religieuze kwestie in modern China
Op 29 juni 2020 verscheen in het Boeddhistisch Dagblad een artikel over de ‘nieuwe’ religieuze bewegingen en de strijd tegen het ‘bijgeloof’ in China. Dit is echter geen nieuw verschijnsel.
Het anderhalve meter schaapje
Sodis Vita hoopt dat het 1,5 meter schaapje in deze tijd van coronabesmetting zorgt voor zelfkritisch denken in plaats van de overheid te geloven op haar blauwe ogen