Meer dan 200 gezichtsherkenningscamera’s werden geïnstalleerd in kerken en tempels in één provincie van Jiangxi. Deze alarmerende praktijk verspreidt zich over China. De CCP controleert of haar wetten en normen worden nageleefd.
Chinees boeddhisme
Ware Aard: zuiver of niet?
Bij de Chinese boeddhistische leraar Chih-i (538-597) geldt boeddhanatuur als bron van goed én kwaad.
Boeddhistisch Laos: Geloof niet afgezworen, christenen uit huizen gezet
Activisten en NGO’s hebben dit laatste geval van religieuze onverdraagzaamheid in het door de communisten geleide land actief aan de kaak gesteld.
Communistisch China verbiedt religieuze bruiloften en begrafenissen als illegale activiteit
Een lekenboeddhist in de noordoostelijke provincie Liaoning werd gearresteerd voor het thuis reciteren van sutra’s voor de doden, in april en juni, en werd beschuldigd van het ‘privé opzetten van een religieuze locatie’.
God en groep
Opvallend: nu Corona religieuze activiteiten beperkt, krijgt de sociale kant van het samenzijn ineens veel aandacht. Er is bijvoorbeeld gesteggel over het maximumaantal bezoekers en over godsdienstvrijheid. Maar wat vooral opvalt, is dat gelovigen zeggen de ontmoeting te missen. Op het droge ontdekt de vis het belang van water.
Geen verzekeringspolis voor verlichting
Hoezeer Dogen ons de weg ook wijst, zijn tijdgenoot Shinran lijkt meer van het leven in de wereld te hebben begrepen.
Staphorst
Afgelopen zondag hield de orthodoxe Hersteld Hervormde Gemeente in Staphorst drie diensten met elk 600 kerkgangers. Het kerkgebouw telt 2400 zitplaatsen. De media rapporteerden en de publieke opinie roerde zich.
De God van Israël vond mindfulness uit, niet de boeddhisten
Christenen van uiteenlopende denominaties hebben hun eigen christelijke meditatie. Op intranet zijn tal van protestantse gemeentes, rooms-katholieke parochies, praktijken van hulpverleners en organisaties te vinden, die ermee actief bezig zijn. Een bron van inspiratie voor hen vormen monniken uit de 3de en 4de eeuw . Deze kluizenaars en kerkvaders leefden in de woestijn van bijvoorbeeld Egypte om zich te wijden aan God door te bidden, te vasten en te mediteren.
Verpleeghuizen van religieuze organisaties gesloten of gesloopt in Fujian, China
Het verstoren van de vreedzame laatste dagen van vele oudere gelovigen door de autoriteiten in senior zorgcentra, bedoeld om elke bevordering van religies te blokkeren.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (34)
Elsbeth Wolf: ‘Iedere leraar brengt de Dharma op een unieke manier tot uitdrukking en met hun teisho’s wijzen zij slechts met hun vinger naar de maan. Het is aan jou wat je ermee doet.’
Chinese politie intimideert en mishandelt dorpelingen die boeddhistische tempels beschermen
Politieagenten vielen ook een monnik aan en verwondden hem omdat hij met zijn wandelstok zwaaide naar de ambtenaren. De man werd beschuldigd van “het aanvallen van de politie.”
Boeken – Daughters of Emptiness
Elsbeth Wolf: ‘Waarom zo veel enthousiasme over gedichten van deze vrouwen, zou je je af kunnen vragen. Simpelweg omdat die tot voor een aantal decennia vrijwel onbekend waren gebleven. Ze kwamen tot voor kort nauwelijks voor in de officiële anthologieën.’
Zingevingsgastvrijheid
Zingeving is weer hot. Dat was al een tijdje zo, nog voordat corona aanleiding gaf tot vragen over leven en dood.
De religieuze kwestie in modern China
Op 29 juni 2020 verscheen in het Boeddhistisch Dagblad een artikel over de ‘nieuwe’ religieuze bewegingen en de strijd tegen het ‘bijgeloof’ in China. Dit is echter geen nieuw verschijnsel.
Het anderhalve meter schaapje
Sodis Vita hoopt dat het 1,5 meter schaapje in deze tijd van coronabesmetting zorgt voor zelfkritisch denken in plaats van de overheid te geloven op haar blauwe ogen
Levensbeschouwelijk glimlachen
‘Lachen mag van God’, zei Annie M.G. Schmidt, als altijd tegendraads. Logisch, want alle aandacht voor levensbeschouwelijke vragen en antwoorden begint bij de spelende mens die zin geeft aan eigen leven en werkelijkheid.
Boeken – ‘Nieuwe’ religieuze bewegingen in China: ze waren er altijd al
Tekst en context in de moderne geschiedenis van de Chinese religies.
Elisabeth Dinnissen roshi overleden – ‘open en vrij worden’
Zr. Elisabeth Dinnissen kreeg in 2002 transmissie van Ton Lathouwers.
Nieuw! De vlogdienst!
Door de Corona-quarantaine melden veel kerken zich online bij hun leden met een digitale vlogdienst. Het woord is zo nieuw dat mijn tekstverwerker het rood onderstreept.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (28)
Manon van Wijk: ‘Op dag 4 was net de boel een beetje rustig – en toen kwam het verhaal, over een vrouw die werkelijk alles verloor. Woedend was ik, compleet overstuur. Hoe kon een leraar nou toch met zo’n afschuwelijk verhaal op de proppen komen, juist nu ik wat tot rust gekomen was.’
Vaticaan – ‘Christenen en boeddhisten kunnen samen een cultuur van medeleven en broederschap opbouwen’
‘Wij zijn ons bewust van de hoge waarde die onze respectievelijke religieuze tradities geven aan compassie en broederschap in onze spirituele zoektocht en in ons getuigenis en dienstbaarheid aan een gewonde mensheid en een gewonde aarde’, stelt de Pauselijk Raad.
Woorden schatten 2
‘Ieder zijn eigen Jezus’ – dat was zo ongeveer de boodschap van de druppel-column ‘Woorden schatten’ van twee weken geleden. Er is aanleiding om er op terug te komen. Iemand herinnerde aan de antisemieten die hun standpunt rechtvaardigen vanuit hun versie dat de Joden Jezus vermoord hebben. Kun je dan nog steeds ieder zijn eigen versie gunnen?
Woorden schatten
Wat ik nóg boeiender vind dan die veelheid aan versies en interpretaties, is de vraag naar het echte, meest betrouwbare en correcte betoog. Hoe schatten we de woorden uit de vier versies op hun waarde?
‘Het lijkt erop dat het christendom je helemaal opeist’
Het eerste World’s parliament of religions van 1893 in Chicago was de officiële start van het wereldwijde interreligieuze gesprek. Dit congres werd weliswaar getalsmatig gedomineerd door verschillende Engelstalige protestants christelijke afgevaardigden. De enkele boeddhistische deelnemers weerspraken met succes de heersende opvatting dat het boeddhisme afgoderij, nihilistisch en onmaatschappelijk zou zijn.