• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Opgenomen in de stroom van wording (2)

Opgenomen in de stroom van wording (2)

31 maart 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur

Er is iets aan het verschuiven. Alsof we, na eeuwen van rationalisering en onttovering, opnieuw leren luisteren naar wat ons overstijgt. Velen noemen het een spirituele of religieuze heropleving. Maar wat zich aandient, reikt dieper dan de traditionele vormen waarin religie ooit werd gegoten. Het is geen beweging van buitenaf, geen oproep tot dogma’s of regels, maar een verlangen van binnenuit.

Steeds meer mensen beseffen dat we verdwaald zijn geraakt in een geconstrueerde, bedachte wereld — een wereld die ons heeft losgemaakt van directe, oorspronkelijke ervaring. Zonder innerlijk kompas voelen we ons onzeker. Op zoek naar houvast grijpen we naar nieuwe, bedachte zekerheden, waarmee we ons juist verder verwijderen van wat wezenlijk is. Zo verliezen we onszelf steeds meer.

Er zijn signalen dat het seculiere scepticisme zijn hoogtepunt voorbij is. Voorzichtig durven we het weer over “God” te hebben.

Iain McGilchrist spreekt liever over the sacred, het heilige, dan over religie. Zijn werk toont hoe onze wereld steeds eenzijdiger is gaan steunen op de rationele, controlerende linkerhersenhelft. Maar nu groeit het besef dat we iets wezenlijks zijn kwijtgeraakt: ons diepste gevoel van verbondenheid en het vermogen tot verwondering. De capaciteit om ons open te stellen voor het mysterie van het bestaan — niet als iets wat we kunnen verklaren met ons intellect, maar als een levende werkelijkheid waarin wij zelf zijn opgenomen.

Deze wending herkennen we in wat sommigen mystiek christendom noemen. Niet het moralistische, op bekering gerichte geloof, maar een vorm die draait om directe ervaring. Niet over een God buiten ons, maar over een diep doorleefd besef van verbondenheid.

Richard Rohr spreekt in dit verband over het Christusmysterie. Hij benadrukt dat Christus geen exclusief bezit is van het christendom, maar een universeel principe, werkzaam in alles en iedereen. De Christus die hij beschrijft is niet alleen de historische Jezus, maar de Levende Aanwezigheid die al het geschapene doordrenkt. De goddelijke Adem die ons uitnodigt tot eenwording — tot thuiskomen in wat altijd al aanwezig is.

De Headless Way van Douglas Harding sluit daar verrassend op aan. Een eenvoudige maar radicale oefening: draai je aandacht om en kijk van waaruit je kijkt. Je ontdekt — zo zeggen velen — dat daar geen hoofd is. Geen afgescheiden zelf, geen centrum dat bestuurt. Alleen openheid — een non-duale aanwezigheid zonder grens of middelpunt. Dit ‘hoofdloos zijn’ is voor Harding geen theorie, maar een directe ervaring van leegte die vervuld is van alles.

En dan is er Dzogchen, de ‘grote perfectie’ — misschien wel de meest vrije vorm van boeddhisme. Zij wijst voorbij oefening en inspanning naar de inherente volmaaktheid van het hier en nu. Ook hier geen zoektocht naar verre verlichting, maar een ontwaken in de altijd aanwezige natuurlijke staat. Alles is al aanwezig, open en helder. Er is niets te bereiken — alleen te herkennen.

In diezelfde geest nodigt Gangaji ons uit tot radicaal stoppen. In de traditie van haar leraar Papaji en de advaita vedanta, wijst zij niet naar een verre bestemming, maar naar de eenvoud van dit moment. “Stop. Wees stil. Wees rustig. Ontdek wie je bent,” zegt ze. Niet door nog meer te doen, maar door alles te laten voor wat het is. In die stilte ontdekken we wat altijd al hier was: de vrede van ons ware Zelf. Gangaji spreekt over de bevrijding die ontstaat wanneer we ophouden met zoeken en ons volledig overgeven aan wat is. Geen mentale constructie, geen geloof, maar een levende, directe ervaring van thuiskomen in de open ruimte die we zelf zijn — helder, grenzeloos en vrij.

Misschien tekenen zich hier de contouren af van een nieuwe spiritualiteit. Of beter gezegd: een oud weten dat opnieuw tot leven komt en ons uitnodigt tot een andere manier van zijn. Geen geloof dat veroordeelt, scheidt of eist, maar een uitnodiging om de sluier op te lichten. Om thuis te komen in het mysterie van de wordingsdrang. Om, in de woorden van McGilchrist, opnieuw eerbied te voelen voor het heilige.

En misschien is dat precies waar onze tijd om vraagt.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk, godsdienst, Luuk Mur Tags: Bevrijding, christendom, Douglas Harding, dzogchen, God, Headless Way, Iain McGilchrist, innerlijk kompas, Richard Rohr, verwondering, ware zelf

Lees ook:

  1. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
  2. Vrijdag Zindag – Wat heet religie?
  3. ‘Onze Boeddha die in de hemel zijt, uw naam worde geheiligd’
  4. Golden Letters – Herken de aard van gedachten en ervaringen (I)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    1 april 2025 om 14:28

    En dan is er nog het Zien volgens de drie principes van Sidney Banks, geen leer of wat dan ook, alleen anders kijken, een paradigma shift. Zie shiftacademy. https://www.shiftacademy.nl/https://www.shiftacademy.nl/

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.