• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Jelle Seidel – Terug naar de bronnen

Jelle Seidel – Terug naar de bronnen

29 oktober 2024 door Jelle Seidel

Stephan Batchelor (Schotland 1953) intrigeert me. Ik las voor €7,50 de pocket Boeddhisme zonder geloof: een nieuwe cultuur van ontwaken (Asoka, 1998) en ik was verkocht. In 2008  stond er een interview met hem in Vorm&Leegte (Dorine Esser, Boeddhisme is een vervolgverhaal, winter 2008).

Wat raakt me? Kortweg zijn seculiere en agnostische benadering van het boeddhisme, niet als kamergeleerde maar als praktiserend boeddhist. Zijn aansluiting bij de Europese Verlichting: het zoeken naar bewijzen op basis van waarnemingen is belangrijker dan ‘geloven’ en de autoriteit van het gesproken woord. Zijn heldere manier van over dharmabeoefening.

Godsdienst

Deskundige kamergeleerden genoeg. Laatst nog een interessant interview gelezen met Jonathan Silk, hoogleraar boeddhologie, over het softe beeld dat in het Westen heerst over het boeddhisme. (Kloosters en koningen, NRC Handelsblad 3 mei 2008). ‘In de praktijk is het boeddhisme een gewone godsdienst, met macht en rijkdom.’ Van die ‘gewone godsdienst’ wil Batchelor af, juist na een leven van studeren in kloosters in India en Korea en meer dan tien jaar monnikschap in zowel de Tibetaanse als de zentraditie. Volgens hem gaf de Boeddha praktisch onderricht in het lijden en het beëindigen van het lijden, en nam hij geen standpunten in over metafysische kwesties, zoals de oorsprong en het einde van het universum, het leven of niet-leven na de dood. Hij was agnost, hij wist het niet. Blz. 30-31: ‘Historisch gezien is het boeddhisme zijn agnostische dimensie kwijt geraakt  toen het steeds meer geïnstitutionaliseerde religie werd (d.w.z. een geopenbaard geloofssysteem dat voor alle tijden geldig is, onder toezicht van een elite van priesters.)’ ‘Deze verandering van het boeddhisme in een religie verduistert en vervormt de ontmoeting van de dharma met de agnostische cultuur van onze tijd. In feite heeft de dharma misschien wel meer gemeen met het goddeloze secularisme dan met de bastions van religie.’

Bewijzen

Batchelor doet tekstueel, boeddhologisch onderzoek. Wie was de historische Boeddha? Waarin stak de Boeddha af tegen de hem omringende wereld? Welke soetra’s gaan echt terug op de Boeddha? We weten maar heel weinig, hou je vast! Wat citaten  uit Vorm&Leegte: ‘Het verhaal van de prins die zijn paleis ontvluchtte om de werkelijkheid te zien is volgens mij gewoon niet waar.’ ‘Zo vermoed ik dat het geloof in karma en wedergeboorte in feite een erfenis is van de Upanishadische cultuur. Het is niet een idee waar de Boeddha zelf mee gekomen is.’ ‘Teksten als de Diamantsoetra en de Hartsoetra beschouw ik als ook niet oorspronkelijk van de Boeddha.’ Waarom is het belangrijk om dit allemaal te onderzoeken? Om tot de kern van het boeddhisme te komen: een proces van ontwaken eerder dan een vaststaande leer. Het boeddhisme moet zichzelf herformuleren in de nieuwe omstandigheden waarin het Westen terecht is gekomen, zodat het in herkenbare taal op de behoeften van westerlingen kan reageren.

Taal

In de pocket staat klare taal over zaken als ontwaken, lijden, aandacht, leegte, vastbeslotenheid, integriteit, vriendschap, vrijheid en verbeelding. Batchelor gebruikt geen vreemde woorden, technische termen of jargon. Alleen om het woord ‘dharma’ kon hij niet heen, een woord dat zowel de leer van de Boeddha als aspecten van de werkelijkheid aanduidt.

Een proeve van verbeelding (blz. 124-125): ‘De niet-wetende verwondering waarmee je naar de adem, de regen, een stoel kijkt, lijkt op de verwondering waarmee je naar een vormeloze klomp klei, een blanco vel papier, een leeg computerscherm kijkt. In beide gevallen balanceer je op het punt tussen niets en iets, vormloosheid en vorm, passiviteit en activiteit. Je balanceert met een stille, vitale alertheid op de drempel van de schepping, wachtend tot er iets komt (de volgende inademing of de eerste poging iets van klei te maken) dat er op die manier nog nooit is geweest of weer zal komen.

‘En in beide gevallen sta je te wiebelen op de dunne lijn tussen vreugde en angst. Iemand die mediteert kan tegelijkertijd verrukt zijn van de intrinsieke vrijheid van de werkelijkheid, en van zijn stuk gebracht worden door de waterval van ervaringen die het volgende moment losbarst. Pottenbakkers of schrijvers kunnen betoverd worden door de eindeloze creatieve mogelijkheden van ieder moment, maar ook verlamd raken omdat ze niet kunnen kiezen. Zoals degene die mediteert vlucht naar de veiligheid van een troostende herinnering of fantasie, zo springt de kunstenaar op om nog een kop koffie te gaan halen.

Je zou kunnen besluiten om gewoon ondergedompeld te blijven in het geheimzinnige, vormloze vrije spel van de werkelijkheid. Dat zou de keuze zijn van een mysticus die helemaal wil opgaan in God of Nirwana – analoog misschien aan de neiging van kunstenaars om zichzelf uit te wissen met alcohol of opiaten. Maar daarmee zou je een belangrijk element van je menselijkheid ontkennen: de behoefte om te spreken en te handelen, om je ervaring met anderen te delen.’

Terug naar de bronnen

Batchelor ordent zijn online beschikbare artikelen (1993-2003) met de rubriek The Agnostic Buddhist, Buddhism and the West, The Dalai Lama and Tibet, en Here en Now.

Zijn werk is belangrijk voor de ontwikkeling van westers boeddhisme. Daarbij gaat hij radicaal terug naar de bronnen, zowel van het Westen als het boeddhisme. Dat spreekt mij, Nederlander opgevoed in een cultuur van humanisme en rationalisme en voortdurend op zoek naar de zin van het leven, zeer aan.

Bovenstaande artikel verscheen in De Lotusvijver, zomer 2008, jaargang 14, nummer 2. Het werd eerder, onder andere in 2020,  in het BD geplaatst.

Jelle Seidel werkte vanaf eind jaren 1990 aan De Lotusvijver. Totdat dit zen kwartaalblad eind 2009 ophield te bestaan was hij ruim acht jaar eindredacteur/hoofdredacteur. Als politicoloog had hij veel belangstelling voor maatschappelijke onderwerpen. Maar vooral ook religie had zijn interesse. Jelle Seidel overleed in 2014.

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: aandacht, als ontwaken, De Lotusvijver, Dorine Esser, integriteit, Jelle Seidel, leegte, lijden, Stephen Batchelor, vastbeslotenheid, verbeelding, Vorm&Leegte, vriendschap, vrijheid

Lees ook:

  1. Jelle Seidel – Terug naar de bronnen
  2. D-Day – vriendschap en dankbaarheid
  3. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  4. Leed Palestijnen – Oproep aan meditatiebeoefenaars en leraren geïnspireerd door het boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    29 oktober 2024 om 20:30

    Dit boek van Stephen Batchelor (in het Engels: Buddhism without beliefs) opende ook voor mij de toegangsdeur tot de dharma.
    Indrukwekkende auteur en grondige onderzoeker van de boeddhistische geschiedenis.
    Blijft een aanrader!

  2. Siebe zegt

    30 oktober 2024 om 08:39

    Het wordt vaak aangehaald dat de Pali Boeddha bepaalde kwesties niet verklaarde zoals: Is de kosmos eeuwig, Is de kosmos begrensd? Bestaat de Tathagata na de dood? Is de ziel hetzelfde als het lichaam? . Mensen concluderen hieruit: Boeddha liet dit open.

    Ik ben wel gaan zien dat dit niet waar is. Er wordt in de sutta’s veel meer over gezegd. Wat de sutta’s in feite zeggen is dat metafysische vraagstukken überhaupt opkomen in een geest die onder invloed is van een verkeerd begrip van zaken. Met name een geest onder invloed van sakkaya ditthi’s (de eerste keten) Zo’n geest denkt nog dat er werkelijk zoiets is als de kosmos, of de Tathagata, of de ziel etc. Die is nog verloren in visie en ziet visie nog aan voor realiteit.
    Dit wordt uitgewerkt in bijvoorbeeld SN44, SN33.1-55, SN41.3.

    Als ik alles bij elkaar neem wat over die kwesties wordt onderwezen in de Pali sutta’s: Voor een ontwaakte zijn er geen metafysische kwesties. Het is allemaal beslist door wijsheid. Onverklaard betekent niet dat Boeddha dit soort kwestie open liet. Dat is een misverstand. Lees maar.

  3. Henk van van Kalken zegt

    30 oktober 2024 om 10:02

    Eens met de zienswijze dat boeddhisme zijn onschuld verloor toen het geïnstitutionaliseerd werd en de samenstellers van de Pali-canon er een isme van gemaakt hebben. Boeddha heeft dit vast niet zo bedoeld, anders zou hij wel de boeddhistsiche kerk gesticht hebben. Hij nam geen standpunt in over metafysische kwesties, omdat de mensheid, levend in een fysieke conditie, zich geen voorstelling kon en kan maken van de natuur van metafysische kwesties.
    Waarin ik het niet met Batchelor eens ben, is dat we de oorspronkelijke leer van Boeddha zouden moet kennen om tot innerlijk ontwaken en (zelf)bevrijding te komen. Die oorspronkelijke leer is nooit meer te achterhalen. Goed dat Jelle Seidel aandacht aan dit fundamentele onderwerp schonk.

    • Siebe zegt

      30 oktober 2024 om 12:41

      Ik denk dat een oprecht, integer mens in ieder geval niet zelf wil verzinnen wat de Boeddha heeft onderwezen, geïnstrueerd en gerealiseerd. Dus ja, waar kom je dan uit? Het is lastig te vertrouwen op leraren ook. Omdat je al snel merkt dat die ook uiteenlopende ideeën hebben over wat de Boeddha allemaal onderwezen, geinstrueerd en gerealiseerd heeft. Dat geeft ook nog eens te denken over wat nou werkelijk een betrouwbare getuige is.

      Wat kun je anders doen dan alles naar eigen vermogen kritisch onderzoeken en beproeven. Elk woord van een leraar maar aannemen als waar en werkelijk, lijkt me ook niet wijs.

      Ps. De metafysische kwesties waarover de Pali Boeddha geen standpunt innam, betreffen een specifiek rijtje kwesties en zeker niet over dingen als leven na de dood, wedergeboorte, allerlei niet fysieke bestaansvormen, karma, hemelen en hellen.

      • Henk van van Kalken zegt

        30 oktober 2024 om 13:58

        In de Payasisoetra wordt duidelijk gezegd dat onder ‘zon’ en ‘maan’ goddelijke wezens van een bovenzinnelijke wereld moeten worden verstaan. En volgens het Vinayapatitaka is een belangrijke passage te vinden: Boeddha vermaant leerlingen de fenomenen van de hogere machten der geest niet prijs te geven aan leken. Er is in al die teksten heel wat over iddhi, het verhevene, geschreven. Iets zeer verhevens, metafysisch, wat voor de profane mens verborgen moest blijven. Dus volgens deze teksten (er schijnt nog veel meer te zijn hierover) zijn bovenzinnige oftewel metafysische verschijnselen bestaande fenomenen. Deze vaststelling wordt aan Boeddha zelf toegeschreven. Zelf heb ik hier grote twijfels over.

        • Siebe zegt

          30 oktober 2024 om 16:28

          Dat de zon en maan goddelijke wezens zijn, en niet in deze wereld zijn, wordt in DN23 (Payasi sutta) niet toegeschreven aan een boeddhist, maar aan de heer Pāyāsi, die een soort nihilsme verkondigt.
          Het is geen boeddhistische visie.

          Aan het einde van de sutta verlaat Payasi zijn nihilistische visies : there is no afterlife. No beings are reborn spontaneously. There’s no fruit or result of good and bad deeds.’”

          Ja, ingewijde monniken mogen geloof ik volgens de vinaya geen bijzondere krachten demonsteren bijvoorbeeld om leken of sceptici vertrouwen te geven in de leer. Volgens mij mogen ze met leken ook geen gesprekken voeren over hun eigen realisatie. Ik geloof wel onderling.
          Bijzondere vermogen zijn in principe voor iedereen te realiseren. Vooral beheersing van de wil en concentratie is dan nodig.

Primaire Sidebar

Door:

Jelle Seidel

Jelle Seidel studeerde politieke wetenschappen, werkte bij de rijksoverheid en is zenstudent. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.