• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De dood als onderdeel van het leven

De dood als onderdeel van het leven

20 augustus 2024 door gastauteur

Leven en dood staan niet tegenover elkaar. Net als onsterfelijkheid en sterfelijkheid niet tegenover elkaar zijn, want het leven omvat beide.

Het leven heeft altijd bestaan maar kent ook verandering in zijn oneindigheid. Niemand kan zeggen wanneer het leven is begonnen of zal eindigen. Je kunt wijzen op sterren en wezens die komen en gaan. Ook de Boeddha kwam en ging. Als mens kwam hij als prins in de wereld maar ging heen als een Ontwaakte. Van nirvana naar paranirvāna.

Maar de dood is een gedachte en alleen werkelijk voor het lichaam en voor allen die zich geïdentificeerd hebben met het lichaam. Want wie of wat sterft er?

Ik heb niets met de dood, dus ik kan onmogelijk sterven. Ik heb ook niets met geboorte, dus waar kan ik van zijn gekomen? Wie is er gewaar? Als dat gewaarzijn ongeconditioneerd is, wie of wat zal er dan sterven?

Boeddha leerde geen zelf (anatman), nietwaar? Het ego dat niets anders is dan een bundeling van gedachten en verlangens. Er is niemand en toch zijn we aanwezig, niemand die dat kan ontkennen. In deze aanwezigheid bestaat verandering maar ik zeg je, er bestaat geen apart zelf. Geen ik en de verandering. Het gewaarzijn is gelijk zijn inhoud, de verandering. Zoals een oceaan gelijk is aan zijn inhoud.

Tijdens mijn leven heb ik wel eens de dood in de ogen gezien, het moment dat je jezelf hoort zeggen: dit was het dan. Er was toen geen angst maar de acceptatie. Het lichaam kon ik niet meer redden maar omstanders konden dat – gelukkig – wel. Die waren daar opeens, die hadden het ongeluk gezien.

Ook heb ik de dood gezien in de vorm van mijn overleden vader: daar lag hij dan op zijn bed. Onherkenbaar.

Regelmatig gaan er mensen heen, vooral als jezelf ouder wordt. Mijn moeder stopte op een gegeven moment met het bezoeken van begrafenissen, waar ze steeds voor werd uitgenodigd, bijvoorbeeld als spreker. Het werd te veel voor haar.

Ja, de dood is onvermijdelijk maar betreft de dood ook ons gewaarzijn? Kun je als mens sterven voordat je sterft? Sommige mensen zeggen dat ze iedere dag sterven. ‘Laat het verleden los.’

Pas vernam ik over een oude man, die eigenlijk nooit echt had nagedacht over de dood. Ook niet over zijn eigen dood. Nu was hij zo’n tachtig jaar. De volgende dag kreeg hij een spuitje. Terwijl hij nog helder was en niet leed maar ze hadden hem gezegd, dat hij zou gaan lijden. Bah, om op zo’n onverschillige manier heen te gaan. Zijn familie vond het allemaal goed.

De dood is mogelijk het grootste mysterie dat ons allemaal staat te wachten, nietwaar? Waarom dan zo’n onverschillig heengaan?

Boeddhisten mediteren dagelijks op de dood. Heel normaal. Het is niet verkeerd om dagelijks stil te staan bij alles, dat alles relatief is: je gezin, je baan, je gezondheid, en dergelijke. Dan raak je ook niet in paniek als het zover is. Ook zeg je niet, de dood niet te kennen. Want wie echt leeft kent de dood.

Tekst Nathan Rozenhart.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Nathan, Zorg Tags: dood, ervaren, leven, paniek, sterven

Lees ook:

  1. De kracht van machteloosheid
  2. Zeshin – honger naar de dharma
  3. TV – de Boeddhistische blik – loslaten in liefde
  4. Leven in Thailand – Vergankelijkheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.