• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » In drie woorden

In drie woorden

24 juli 2024 door Edel Maex

Als je mij zou vragen om in één woord iets over het boeddhisme te zeggen dan zou ik zonder aarzeling antwoorden: mededogen. Uiteindelijk is dat het enige dat telt. Daar komt het op neer.

Woorden hebben maar betekenis in hun context. Dus met één woord ben je niet veel. Automatisch creëren we er een context bij en ik kan niet weten welke context jij erbij denkt. Dus misschien hoor je iets heel anders dan wat ik bedoel.

Mededogen is een woord dat in het boeddhisme vaak gebruikt wordt. Het is de vertaling van het Sanskriet karuna. Ik ben zelf opgegroeid in een christelijke context. Daar wordt het woord liefde meer gebruikt. In wezen betekenen die woorden hetzelfde maar de context kan heel verschillend zijn. Ik herinner me hoe ik als kind moeite had met het idee van een gebod van liefde. Hoe kun je liefde nu gebieden? In de context waarin ik was opgevoed was alles gebod. En niet gehoorzamen aan het gebod van God was zonde.

Dus als je mij zou toestaan om er toch een tweede woord aan toe te voegen zou ik zeggen: wijsheid. Prajna in het Sanskriet. Karuna en prajna worden in het boeddhisme vaak in een adem genoemd.

Mededogen is geen gebod. Handelen zonder mededogen is geen zonde. Het is gewoon niet wijs. Waarom is het niet wijs? Wel, heel eenvoudig, omdat mededogen onze fundamentele menselijkheid is. We voelen dat spontaan ook zo aan. Als iemand meedogenloos handelt noemen we dat onmenselijk. Dat verklaart ook mijn onbehagen bij een gebod van liefde. Hoe kun je iets verplichten wat iemands natuur is? Het is als een kind verplichten om te spelen.

Als we zonder mededogen met onszelf en de ander omgaan is dat een eindeloze bron van lijden, voor onszelf en de ander. Mededogen houdt altijd jezelf en de ander in. In een context waar zelfliefde een ondeugd is, is het belangrijk dat aspect apart te noemen.

Maar wat is de relatie tussen wijsheid en mededogen? Mag ik een derde woord: meditatie. Dit woord is zo mogelijk nog onduidelijker dan de vorige. Het Sanskriet heeft er niet eens één woord voor. Het heeft verschillende woorden voor heel verschillende dingen die wij allemaal als meditatie vertalen. Het is met het mediteren als met sporten. Als iemand zegt: ‘ik sport’ dan heb je geen idee of dat iets is met een bal of een fiets, of iets helemaal anders.

Hier heb ik het, uiteraard, over meditatie zoals wij dat in onze zentraditie leren. Wat doen we? We stoppen, we nemen een houding aan die ons toelaat even te blijven stilzitten en we kijken wat er dan gebeurt. Het voornaamste is aanwezig blijven. Er zijn twee aspecten aan. Meditatie maakt iets zichtbaar (vipasyana) en we cultiveren iets (bhavana).

Wat meteen zichtbaar wordt als we stilzitten is dat er dingen zijn waar onze aandacht graag naar toe wil en dingen waar we liever van weg willen. Zo werkt onze geest. Ook dat is onze natuur. Het is een heel basaal biologisch gegeven. Zelfs een amoebe weet wat het in zijn cel moet opnemen en wat het weer moet uitstoten. En ook een plant groeit naar het licht toe en van het duister weg. Willen en niet willen wordt maar problematisch als het verkrampt en tot een dwang wordt, als we erdoor bevangen worden.

Als we, al is het maar voor één ogenblik, niet bevangen zijn, wordt zichtbaar dat het hele spel van ernaar toe en ervan weg, zich afspeelt in een weidse open ruimte. Zodra we bevangen worden, lijkt alles weer te verkrampen. Maar zelfs die kramp speelt zich af in diezelfde open ruimte. Je kunt er niet uitvallen.

Wat we cultiveren is onze vrijheid terugnemen. We kiezen ervoor om er even niet in mee te gaan. We blijven zitten zonder ons te laten bevangen. In plaats van ernaar toe of ervan weg te gaan blijven we zitten. Als we bevangen door die kramp ten koste van alles onze verlangens proberen te bevredigen, veroorzaken we in ons dagelijkse leven lijden. Meditatie is telkens opnieuw onze vrijheid terugnemen.

Dat brengt ons terug bij het woord waarmee we begonnen waren. In die onbevangen openheid welt ons natuurlijk mededogen als vanzelf op. Mededogen begint bij diezelfde houding: aanwezig blijven en kijken, laten binnenkomen, geraakt worden, en vervolgens van daaruit doen wat heilzaam is.

Zo begrijp ik ook de bekende afbeelding van de Boeddha die zittend in meditatie de grond aanraakt. Het wordt zijn overwinning op Mara genoemd. Mara is de personificatie van al wat onze geest wil grijpen en wegduwen. In verschillende verhalen en legenden daagt Mara de Boeddha uit. Mara spiegelt hem rijkdom en macht voor, probeert hem aan zichzelf te laten twijfelen, stuurt monsters en demonen op hem af, en zijn bevallige dochters die hem proberen te verleiden.

Maar de Boeddha raakt de grond aan en blijft zitten. Hij neemt zijn vrijheid terug. Uiteindelijk druipt Mara teleurgesteld af. De overwinning is niet dat hij Mara vernietigt. Mara blijft vaak terugkomen. De overwinning is dat de Boeddha zich niet laat bevangen en zijn vrijheid terugneemt, telkens weer.

Van daaruit staat hij weer op en onderricht.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex, meditatie, Zen Tags: mara, mededogen, overwinning, vrijheid, wijsheid

Lees ook:

  1. Zen in tijden van corona
  2. Edel – Waar ik van droom
  3. Guy – dhammazaadjes – Wijsheid en mededogen
  4. Waarom wachten?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    25 juli 2024 om 08:30

    Gelijkmoedigheid, het gevolg van meditatie. De staart van de vogel.

  2. nele vandendriessche zegt

    25 juli 2024 om 16:31

    graag een synoniem voor mededogen aub, is dit meedelijden of meedevoelen ?

    • Alain zegt

      26 juli 2024 om 10:54

      Zeker geen medelijden, althans niet in de zin die we daar gewoonlijk aan geven.
      Medevoelen ? Ja, als we daarmee bedoelen inzien dat we maar een deel zijn van het geheel.
      Vliegen meppen hoeft dus niet. Macht uitoefenen over anderen ook niet.

    • Edel Maex zegt

      26 juli 2024 om 11:32

      Meer over mededogen in deze tekst
      https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/59656-empathie-of-mededogen/

  3. Alain Dieryck zegt

    26 juli 2024 om 09:59

    Dit artikel heb ik driemaal gelezen – elke keer trager.
    Het bevat heel veel, in drie woorden.
    Het helpt inzien wat mededogen is.
    En het helpt ook juist te mediteren.

  4. Truus K zegt

    26 juli 2024 om 13:40

    Zo mooi, heb de tekst al vaak herlezen, en jouw woorden zijn helemaal onder mijn huid gekropen, veel dank !

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.