• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Waarom wachten?

Waarom wachten?

13 juni 2024 door Edel Maex

Jaren geleden bracht ik een zenleraar in contact met een professor christelijke mystiek, hier aan de universiteit in Antwerpen. Ik waagde mij bij de introductie als simpele zenleerling mee in het gesprek en opperde dat zenmeditatie voor mij in de eerste plaats een ervaring was. In de interactie die zich daarna ontspon, ontdekte ik dat het woord ervaring op twee heel verschillende manieren kan gehoord worden, en dat beide heren het woord anders gebruikten dan wat ik had willen zeggen.

Als ik langs het strand wandel ervaar ik het strand. En op een zonnige zomerdag ervaar ik het strand anders dan bij stormweer. Mijn ervaring gaat over het strand, de zee, het weer … Maar ik kan een paniekervaring hebben, of een extatische ervaring, of een veranderde bewustzijnstoestand onder invloed van een of andere scheikundige substantie. Dan gaat het over de ervaring op zich.

De zenleraar en de professor vonden elkaar in het laatste, in de bijzondere mystieke ervaring. Het grote verschil, waar ze elkaar niet in vonden, was dat voor de ene die ervaring grondeloos was en voor de andere goddelijk. Wat ik daarentegen bedoelde was dat je in meditatie ruimte maakt voor wat zich ook aandient, prettig of onprettig, rust of onrust, extase of verveling, hoop of wanhoop. Geen enkel gevoel is eigen aan meditatie. Het is al dat er laten zijn zonder een bijzondere “ervaring” na te streven.

Dus ook in zen zit niet iedereen op dezelfde lijn. Volgens Robert Sharf is de notie van bijzondere ervaringen pas begin vorige eeuw in zen ingevoerd door D.T. Suzuki, nadat hij ‘The Varieties of Religious Experience’ van William James gelezen had. Suzuki maakte de ervaring van satori tot het centrale element van Zen. Heel anders dan bij voorbeeld Shunryu Suzuki die helemaal niet repte over dit soort ervaringen.

Ook de ‘ervaring van grondeloosheid’ kun je op deze twee verschillende manieren begrijpen. Je kunt het opvatten als een bijzondere meditatieve ervaring. Of, heel gewoon, als de ervaring dat er in de werkelijkheid uiteindelijk geen vaste grond is.

Iemand kreeg ooit van zijn leraar de instructie om op alles wat in de meditatie opkwam te reageren met een houding van: ‘daar twijfel ik aan’. Na tien dagen intense meditatie sloeg de bliksem in en had hij een bijzonder intense ervaring. Zijn leraar erkende die ervaring als satori. Van die dag af was er tussen hem en de rest van de mensheid een onoverbrugbare kloof. De leraar stelde dat hij nu, door te leven in grondeloosheid, in staat was om de blinde vlekken die anderen nog hadden aan te duiden en om die ervaring ook bij anderen te bewerkstelligen.

Plotseling ontdekken dat er in de werkelijkheid uiteindelijk geen vaste grond is, kan intens zijn. Die intensiteit vervolgens verheffen tot een bijzondere meditatieve ervaring creëert een nieuwe, even illusoire grond. Nagarjuna waarschuwde er al voor: Grondeloosheid betekent dat je alle concepten loslaat. Maar voor wie zich vasthoudt aan het concept van grondeloosheid is er geen remedie meer. (MMK 13.8)

Waarom zou je zo nodig een ervaring van grondeloosheid willen hebben? De dag dat je van je dokter hoort dat je een ongeneeslijke vorm van kanker hebt, dan stort je wereld in. Dat is een ervaring van grondeloosheid. Of als je ontdekt dat je partner je al 25 jaar bedriegt, en dat iedereen dat al lang blijkt te weten, behalve jij. Ik heb heel mijn professionele carrière als psychiater gewerkt. Ik kan je duizend horrorverhalen vertellen, die je niet wil horen.

Het is het thema van Pema Chödröns boek: ‘When things fall apart’ (‘Als je wereld instort’). Alles wat vast lijkt te staan kan in een oogwenk als een zeepbel uiteenspatten. Wat maakt het zo moeilijk om dit te onder ogen te zien? Het simpele antwoord is: angst. Het is alles wat we niet willen.

Ik heb me lang afgevraagd waarom mensen zich dan onvermijdelijk de vraag stellen: waarom ik? Waarom moet mij dit overkomen? Het is een vraag waar je nooit een antwoord op krijgt. En toch ontsnappen we er niet aan. Het is eigenlijk geen vraag, het is een stelling. Het is de ultieme poging om de grondeloosheid alsnog af te wijzen. Er moet toch iets onder zitten.

Maar waarom wachten tot je wereld instort? Het is toch niet zo moeilijk om te begrijpen dat de wereld zoals we hem zien, niet de wereld is zoals hij is, maar zoals we hem proberen in stand te houden. Het is toch niet zo moeilijk om te begrijpen dat dat in ieder ogenblik kan instorten.

Waarom wachten? Waarom niet vanuit die eenvoudige observatie vertrekken en momenten creëren waarin we even niet alles overeind moeten houden? Momenten waarin de werkelijkheid zich mag tonen in haar vergankelijkheid en onstandvastigheid. Momenten waar we even niet moeten bezig zijn met overleven. Dat is wat ik bedoel met de ervaring van meditatie.

In deze ervaring ontdekken we, beetje bij beetje, hoe de angst voor de afgrond langzaam plaats maakt voor een even grondeloos vertrouwen. Zo vaak heb ik mensen horen zeggen op een moment dat er iets heel ergs gebeurde: ‘Ik ben zo dankbaar dat ik mijn meditatiepraktijk heb. Ik zou niet weten hoe ik hier anders had moeten mee omgaan.’ En niet dat het dan niet erg meer is. Juist omdat het erg is, is het goed om stil te worden en open aanwezig te zijn.

En in die aanwezigheid ontdekken we een vanzelfsprekend mededogen, vanuit een diep besef dat we die grondeloosheid delen met alles wat leeft.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex, meditatie, Zen Tags: D.T. Suzuki, ervaring, grondeloosheid, mededogen, Nagarjuna, overleven, Pema Chödröns boek, robert sharf, Satori, William James

Lees ook:

  1. Grondeloosheid
  2. Het wegvallen van het zelf
  3. Edel – Gewoon blijven zitten
  4. Edel – Het wegvallen van het zelf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddha in de bajes – Wie…
    • Artsen voor Gaza – 3 juni – Landelijke herdenkingsbijeenkomst voor gedode zorgmedewerkers in Gaza bij zes Universitair Medische Centra
    • Beeldgedicht – overbrugging
    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.