• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers – de serie 67

Boeddhistische doeners en denkers – de serie 67

27 maart 2024 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Voor mij op tafel ligt “Two Zen Classics, Mumonkan-Hekiganroku” en de Nederlandse vertaling “De Poortloze Poort” van Yamada Koun. Ik doe koanstudie bij Gerard Jansen van Zentrum Culemborg. Gerard is weer een leerling van Nico Tydeman uit Amsterdam. Ik vind het leuk en intrigerend om mij met de koans bezig te houden. Gerard giet de koanstudie in een modern jasje. Ik vertaal de Engelse versie naar het Nederlands en lees de Nederlandse versie als ‘controle’. Ik stuur mijn vertaling op en daarna praten we er een uur over via videobellen. Dan ‘door’ naar de volgende koan.

Een jaar geleden verhuisde ik van de Betuwe naar Apeldoorn na een verbroken relatie. Mijn leven was best hectisch en ik had veel problemen. Ik had perioden met depressies en angsten. Al een leven lang zoek ik naar ‘waarom dit toch zo is’, waar is dit voor nodig, dit mensen leven?

Op mijn 32e deed ik de parttime opleiding Maatschappelijk werk en dienstverlening aan de Asca in Groningen. Dit na wat omzwervingen op de HTS, MEAO en lerarenopleiding.

Ja. De Asca was leuk. Boeiende vakken zoals psychologie, filosofie, psychiatrie enz.  kwamen langs. Iets beter ging ik begrijpen waarom het leven voelde als het voelde. Als maatschappelijk werker ging ik werken met mensen met diverse problematiek. Het had mij behoorlijk te pakken: Het lijden van mijn medemens.

Thuis las ik door, een boekenkast vol. Maar fundamenteel bleven mijn problemen, mijn problemen. Het leven was niet vriendelijk voor mij, moeizame relaties, ernstige ziekte van mijn oudste kind…Werkzame periodes wisselde zich af met thuiszitten; burn-out.

Het was het jaar 2002, ik ging, met weer een nieuwe partner, naar een lezing van Kay Miner van het Maitreyainstituut Groningen. Kay was van Australische afkomst, zij was non in de Tibetaanse traditie, de geelhoeden, de richting van de Dalai Lama. Daar, in die bovenzaal in Groningen, brak de zon door. Dit voelde als thuiskomen, zij vertelde over ‘het leven’. Thuis met mijn partner startten we een leesgroepje. We lazen samen boeken, praten erover.

Ik bracht verschillende jaren door bij het Maitreyainstituut, deed ook vrijwilligerswerk in Loenen, waar een oud hotel omgebouwd werd tot nieuw boeddhistisch centrum. Het deed mij goed tussen gelijkgestemde mensen te werken. Sommige lessen werden gegeven door authentieke Tibetaanse leraren. Deze leraren werden vergezeld door een Nederlandse en Engelse vertaler. Ik reisde ook met monnik ‘Jan’ en 5 vrouwen naar Tibet. Bezocht daar meer dan 20 kloosters en huiverde van de Chinezen met karabijnen en politieposten. Ik kwam ietwat gedesillusioneerd thuis. Mijn romantische blik van kleurrijke mensen in een magisch land veranderde in een rauwe realiteit. In Loenen werkte ik wel, maar volgde weinig lessen.

In 2014 verhuisde ik vanwege een nieuwe geliefde naar de Betuwe. Wat werk betreft was ik versleten en kwam in de WIA terecht. Op zoek naar een nieuwe sangha kwam ik in Culemborg terecht. Eén keer in de week ging ik erheen, mediteerde met een groepje, luisterde naar Gerard in het Nederlands. Zen Culemborg is Soto Zen, maar wel met de neuzen naar elkaar toe. Eigenlijk vond ik dit heel erg fijn. In het Nederlands, Dokusan: gesprekje met de leraar. Ik besloot Gerard als leraar te vragen. Dat had ik nog nooit gedaan. Ik was 61 jaar en deed toevlucht; Jukai. Ik naaide met de hand mijn raksu en kreeg een boeddhistische naam.

Thuis zat ik geregeld op mijn kussen, zen hield mij in het gareel. Op het kussen was ik vrij, voelde ik, huilde ik, zat ik. En ik las, boeken van Nico Tydeman, lama Surya Das, Dalai Lama, Ton Lathouwers, nu ja noem het maar op.

Ja, zen hield mij in het gareel, maar mijn hardnekkige problemen verdwenen er niet mee.

Het was 2022, ik was 65 jaar, het ging erg slecht met mij: PTSS. Ik deed traumatherapie en daarna Schema therapie. Toen vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Het boeddhisme kan geen trauma’s helen.

Nu in Apeldoorn bezoek ik de tempel van de Boeddhistisch Contemplatieven. Er wordt gemediteerd met het gezicht naar de muur. Mijn raksu mag ik niet meer dragen. Sesshin heet weer retraite. Ik heb boeken gelezen van Hans Knibbe en Robert Hartzema. Zij bewegen zich in het domein van dzogchen. ‘De vlucht van de Garoeda’, een prachtige dzogchentekst lees ik met zenleraar Gerard. In mijn studeerkamer staat een ‘onaffe’ thankga van de Boeddha. Ik volgde Tibetaanse thankga schilderlessen bij Andy Weber in Loenen.

Hoe oecumenisch en kleurrijk was mijn zoektocht. In alle vormen en kleuren kwam de boodschap van de Boeddha tot mij. Nu bevrijdt van mijn psychische problemen vind ik mijn vrijheid in ‘het nu’ en leef ik alleen. Is vorm leegte en leegte vorm. Is ‘zitten’ en studeren geen broodnodige ‘life-line’ meer, maar een vreugdevolle manier van leven, uur na uur, dag na dag, vol van vrijheid.’

Was getekend Gerrie Vrolijk. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Columns Tags: de weg, Gerrie Vrolijk, Kay Miner, Loenen, Surya Das, Tibet, vorm en leegte, zoektocht

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
  2. Perceptie
  3. Lydia Hagoort – Potala en Norbulingka
  4. Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.