• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (slot)

Over de Lotus-soetra (slot)

27 november 2023 door Dharmapelgrim

Ik was en ben nog steeds geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoefde en hoeft toch ook niet? De soetra bracht mij op allerlei gedachten en die wilde ik met lezers van het BD delen. Met deze bijdrage sluit ik de serie af. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad.                                              

Epiloog

De soetra van meditatie over de Bodhisattva met de Alomvattende Deugd is te beschouwen als een epiloog van de Lotus -soetra. Het is volstrekt onduidelijk wanneer deze soetra precies is geschreven en door wie, waar, wanneer de soetra voor de eerste keer in verband is gebracht met de Lotus-soetra, maar persoonlijk vind ik dat ook niet belangrijk. De soetra wordt ook wel eens de soetra van inkeer genoemd, of zelfs de soetra van inkeer en berouw. Want die twee zaken staan centraal: inkeer en berouw.

Inkeer dan maar. Wat is dat precies? Je kunt er uitgebreide bespiegelingen op loslaten en wetenschappelijk over gaan oreren, maar daar schiet niemand iets mee op, tenzij je dol op bespiegelingen en wetenschappelijke oraties bent. Dat ben ik niet. Ik val erbij in slaap, doordat ze mij nu eenmaal niet kunnen boeien. Voor mij houdt inkeer in: bij jezelf naar binnen kijken, jezelf onder ogen komen om je eigen doen en laten scherp te ontdoen van alle schone schijn, smoesjes, wensdenken en ga zo maar door. Succes ermee. Wanneer je denkt dat je zonder zonden bent, heb je het mis. Zonde betekent: jouw doel missen. Je hebt je doel ongetwijfeld meer dan eens gemist. Dat durf ik te zeggen, omdat ik weet wat het is, je doel missen. Het tegenovergestelde daarvan is dan natuurlijk doel treffen! En jij zult ook ongetwijfeld jouw doel geraakt hebben. Heb ik ook, soms zelfs per ongeluk (geef ik toe). Soms mogelijk “ bull’s eye!” Wat ik maar wil zeggen, is dat ieder mens die bij zichzelf naar binnen gaat zowel goede als slechte aspecten van zichzelf zal tegenkomen. De meditatie over inkeer en berouw zegt dan dat je al die aspecten met een heilige onverschilligheid tegemoet moet treden. Over het algemeen vinden mensen leuke en aardige aspecten van zichzelf prima, maar kijken ze liever weg van de vervelende en onaardige aspecten zichzelf. Inkeer met heilige onverschilligheid wil hier zeggen: er is noch iets leuks en aardigs noch iets vervelends als onaardigs. Wat er is, is er! En zie dat onder ogen. Kijk niet weg, maar zeg tegen jezelf: “Ik deed wat ik deed, en liet na wat ik naliet, alles is wat het is en dat is het. Ik accepteer alles!” Niets meer, en niets minder.

Berouw dan. Berouw heeft met rouw te maken. Berouw hebben betekent dat je gevoelens van pijn toelaat die ontstaan door het missen van je doel. Daar mag het alleen niet bij blijven. Het gaat erom die pijn te doorvoelen – dus niet kunstmatig te onderdrukken – tot de pijn vanzelf dooft zoals de pijn van een brandwond langzaam wegtrekt wanneer je het daar de tijd voor geeft. Berouw heeft daardoor minder met spijt te maken dan veel mensen denken. Spijt houdt in dat je DENKT. Berouw houdt in dat je VOELT.  Redenerend met je verstand kun je tot de slotsom komen dat je bepaalde zaken verkeerd hebt aangepakt en ervoor kiezen om het een volgende keer anders te doen. Dat is vaak het gevolg van spijt hebben: het moet volgende keer anders. Vanuit het hart kun je tot heel andere conclusies komen, bijvoorbeeld dat je voorbij bent gegaan aan het meest wezenlijke van jouw bestaan … namelijk dat je ten diepste verbonden bent met de ander en het andere. De pijn die je dan ervaart is van een totaal andere orde dan die van welke brandwond ook.

Inkeer en berouw. Zelfreflectie, schuld bekennen, doorvoelen en doorgaan… daar draait het om. Nikkyô Niwano (auteur van “Hedendaags Boeddhisme”) zegt het zo: Inkeer en berouw zijn wars van alle compromissen met jezelf. Je wilt geen lauwe of halfslachtige houding meer aannemen, maar je wilt juist jouw eigen mooie boeddhanatuur oppoetsen en polijsten (van ruwe diamant naar geslepen schitterend juweel) door geleidelijk alle illusies en bezoedelingen uit het hart weg te nemen.

Tot slot nog dit: De Lotus-soetra en eigenlijk alle soetra’s die we kennen, zijn gedateerd. Ze zijn geschreven in een andere culturele omgeving, in een andere taal, voor andere mensen dan de Nederlandse. Tegelijkertijd is de boodschap bestemd voor alle tijden, alle culturen, alle mensen. De vertaling, uitleg, aansporing en realisatie is gelegen in het hart.

Het ga je goed.

Dharmapelgrim.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs Tags: berouw, Bodhisattva met de Alomvattende Deugd, hart, Nikkyô Niwano, pijn, rouw, spijt

Lees ook:

  1. Vergeef me dat ik je pijn heb gedaan
  2. Wanneer ben je boeddhist?
  3. Over de Lotus-soetra (8): De vier edele waarheden
  4. Over de Lotus soetra (47) – alomvattende deugd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter C. Hendriks zegt

    28 november 2023 om 12:49

    Dank je wel.
    Ik heb al je reacties op de lotus-soetra met veel belangstelling gelezen. Wellicht zullen we elkaar als dharmapelgrim nooit ontmoeten. Ik weet echter wel dat we met velen in stilte onderweg zijn.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.