• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Russsiche boeddhistische monnik 90 jaar dood en toch nog in leven?

Russsiche boeddhistische monnik 90 jaar dood en toch nog in leven?

17 augustus 2023 door de redactie

De boeddhistische monnik Dashi-Dorzho Itigilov stierf officieel 90 jaar geleden op 75-jarige leeftijd in Boerjatië, een regio in Siberië. Hij liet schriftelijk vastleggen dat zijn lichaam na 30 jaar moest worden opgegraven en na 75 jaar moest worden vernietigd. Nu nog is onduidelijk of hij echt dood is of in een staat van diepe sluimering verkeert. Het lichaam is niet vergaan.

De lama nam 90 jaar geleden de lotushouding aan, verzamelde zijn leerlingen, vroeg hen voor hem te bidden en zonk weg in een diepe meditatieve staat. Zijn lichaam werd in een  cederhouten kubus geplaatst en bedekt met zout, zoals opgedragen in zijn testament. De laatste keer dat zijn lichaam werd onderzocht was in 2005. Sindsdien hebben de monniken geen onderzoeken en foto’s meer toegestaan.

De monnik werd in 1852 geboren in Ulza Dobo op het grondgebied van het huidige Boerjatië (een regio van de Russische Federatie). Er is bijna niets over hen bekend. Na verloop van tijd leidde dit feit tot legenden onder de monniken over zijn goddelijke afkomst, bijvoorbeeld dat hij als vijfjarig jongetje naar de aarde kwam als een goddelijke entiteit – de Bodhisattva, of Boeddha.

Als wees werkte Itigilov als herder en was hij volgens de monniken gefascineerd door grafstenen en begrafenisvoorwerpen. In die tijd gebruikten de Buryat geen doodskisten en begroeven ze hun doden meestal niet, maar in plaats daarvan legden ze hen op platforms tussen bomen of heuvels.

Monastieke legendes vertellen veel dingen over Itigilov die ongelooflijk lijken. Het enige dat zeker is is dat Itigilov op 15-jarige leeftijd naar een boeddhistisch klooster kwam, 300 km van zijn geboortedorp, waar hij 23 jaar lang religieuze teksten bestudeerde. Hij gaf er les aan zijn leerlingen, werd hoofd van het klooster, had een persoonlijke audiëntie bij tsaar Nicolaas II en kort voor de Eerste Wereldoorlog werd hij leider van de Oost-Siberische boeddhisten.

Volgens documenten stierf hij in 1927 op 75-jarige leeftijd. Zijn lichaam werd echter 28 jaar later opgegraven, en niet 30 jaar zoals oorspronkelijk was bepaald. Op dat moment werd Boerjatië getroffen door een sterke orkaan en de bange lokale bevolking wilde tot hem bidden voor hulp, dus openden ze de kist. Zijn gewrichten bleken soepel, de huid had zijn elasticiteit behouden en het gebied rond zijn hart was warm. Men verschoonde zijn kleren en hij werd herbegraven. De procedure werd herhaald in 1973.

In 2002 werd, zoals aangegeven in het testament, de kist met Itigilov opgegraven en overgebracht naar het Ivolginsky datsan (klooster) in de buurt van Ulan-Ude. Het deksel werd die nacht niet verwijderd en de monniken baden alleen en staken kaarsen aan. In de ochtend opende een forensisch medisch onderzoeker de kist en vond zout tot aan zijn schouders, en het hoofd van Itigilov was in zo’n goede staat dat men zou kunnen vermoeden dat de monnik nog in leven was, zeiden getuigen.  Zijn interne organen zijn in orde, net als zijn ogen. Een expert kwam onlangs langs en zei dat zijn lichaam lijkt op dat van iemand die enkele uren geleden gestorven is. De monniken stemden ermee in om twee gram monsters op te sturen voor onderzoek, waaronder haar, huiddeeltjes en delen van twee nagels. Infraroodspectrofotometrie toonde aan dat de eiwitmonsters levende kenmerken hebben en dat het lichaam geen rottende geur verspreidde.

Dit betekent echter niet dat de lama nog leeft. Huidanalyse toonde aan dat het broom in zijn lichaam 40 keer hoger is dan normaal en dat de lichaamstemperatuur 20 graden lager is, wat zekere tekenen van overlijden zijn.

Het is dan ook niet verrassend dat de monniken (met uitzondering van de Dalai Lama, die liever geen commentaar geeft) het tegendeel beweren, net als de duizenden pelgrims die het lichaam van Itigilov komen bekijken. Bovendien is zijn lichaam sinds de opgraving van de sarcofaag jaarlijks ongeveer twee kilo aangekomen. In de afgelopen zes jaar is het totale lichaamsgewicht met ongeveer 10 kilo toegenomen en soms verschijnt er overtollig vocht op het lichaam dat op zweet lijkt.

Wetenschappers denken dat ze een niet-bovennatuurlijke verklaring hebben gevonden. Peulvruchten bevatten veel broom dat de gevoeligheid van het lichaam kan onderdrukken en het effect van prikkelende impulsen van buitenaf kan beperken, bijna zonder de delen van de hersenen te beïnvloeden die de ademhaling en bloedsomloop regelen. Er is een theorie dat Itigilov tijdens zijn leven opzettelijk veel peulvruchten at en vervolgens met behulp van zelfhypnose de vitale metabolische functies van zijn lichaam uitschakelde. Met andere woorden, hij dompelde zich onder in diepe meditatie en kwam in een staat van anabiose, waarna hij stierf.

Bron BNN

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid Tags: lotushouding, sterven, wedergeboorte

Lees ook:

  1. ‘We moeten de dood regelmatig en een beetje kunstmatig in onze meditatie brengen’
  2. Sterven zonder spijt*
  3. TV – de Boeddhistische blik – loslaten in liefde
  4. Boeddhistische teksten voor een uitvaart

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.