• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst

Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst

24 april 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Overdrijven is ook een kunst.

Deze keer een korte bijdrage.

Boeddha paste zich in zijn onderricht tactvol aan aan het niveau van zijn toehoorders. Dat heb ik al meer dan eens gezegd. De één bereikte hij met directe leerstellingen vergezeld van duidelijke theoretische uitleg, de ander bereikte hij met parabels, maar er bleven daarna nog een heleboel mensen over die alleen te bereiken waren met verhalen. Boeddha was een ‘storyteller’ pur sang. Ik ben zelf ook verhalenverteller, en weet dat je in verhaal best mag overdrijven. Nou, overdrijven kon Shakyamuni zeker. Hij beheerste die kunst als geen ander! Eén van zijn verhalen zou kunnen beginnen met: “Vele eeuwen geleden, in een land hier héél ver vandaan, leefde er eens een Boeddha die de Alwijze Tathagata werd genoemd … ” en daarna vertelt Shakyamuni een verhaal dat zijn toehoorders duidelijk moet maken wat het begrip ‘oneindig’ ongeveer inhoudt. Ook vandaag de dag kunnen de meeste mensen zich daar geen voorstelling van maken, dus daar gaat ie: om je een beeld te schetsen moet je je even voorstellen dat je de hele aarde fijnmaalt tot poeder. Al dat poeder neem je mee (ik denk: blij van zin, in de zak van Sinterklaas, want in die zak past de hele wereld… althans volgens een bekend Sinterklaasliedje) en vervolgens vlieg je duizend sterren voorbij om eerstvolgende ster één aardestofje te laten vallen. Daarna vlieg je weer duizend sterren voorbij en herhaal je dat. Je blijft om de duizend sterren steeds één stofje neerleggen, tot de zak helemaal leeg is en alle aardestofjes dus op zijn. Als je dan denkt dat je er bent… nee hoor. Elke ster die een stofje heeft ontvangen maal je ook weer tot poeder en ook al die vermalen sterren …  je snapt het al. Het gaat ieder voorstellingsvermogen te boven. De grootte van het heelal is onvoorstelbaar.

Ook wat tijd betreft weet Shakyamuni het overdrijven tot kunst te verheffen. Hij zegt doodkalm dat ie de tijdsduur dat heelal bestaat, in één klap overziet alsof het hier en nu gebeurt. En hoe lang is dat dan, die tijdsduur? Wel, elk stofdeeltje van alle  inmiddels fijngemalen sterren stelt een kleine honderdduizend eeuwen voor. Dat zijn miljarden  miljarden jaren en dat is dan een zeer bescheiden schatting. Let wel, volgens onze moderne wetenschap bestaat het heelal ongeveer 14 miljard jaar, maar Boeddha heeft het zonder met zijn ogen te knipperen over véél en véél meer. Dat moet ook wel, want één van zijn voorgangers, de Alwijze Tathagata zat minstens honderdduizend jaar lang onbeweeglijk met gekruiste benen te mediteren alvorens Boeddha te worden. En hij was slechts één van de myriaden Boeddha’s die Shakyamuni voorgingen. (Dat laatste haal ik uit andere bronnen dan de Lotus-soetra, dat even terzijde).

Kortom, overdrijven is een kunst die Shakyamuni tot in perfectie beheerste. Hij zou ook kunnen zeggen dat TIJD niet bestaat, of niet relevant is, of wat dan ook. Menigeen zou daarna zeggen dat de man van lotje getikt was; ze niet allemaal op een rijtje had; uit zijn nek kletste of iets anders. Dat zeggen ook vandaag de dag ongetwijfeld allerlei mensen wanneer je zegt dat TIJD niet bestaat, niet relevant is of wat dan ook. Tijd bestaat! Punt uit. Waar hebben we anders klokken voor? En hoe kun je anders te laat komen, of te vroeg of zelfs gewoon op tijd? Wij leven in een wereld waarin je zelfs op tijd wordt afgerekend. Uurloon. Maandloon. Een jaarsalaris. Nou dan. Voor al deze mensen vertelt Shakyamuni dus verhaaltjes. Misschien snappen ze hem dan. Laten we het hopen.

Nu zou ik nog wat kunnen vertellen over de bodhiboom of bijzondere lindeboom waar Shakyamuni onder zat, maar dat doe ik niet. Waarom niet? Omdat het mij totaal niet boeit! Het had net zo goed een kastanjeboom mogen zijn, een beuk, toverhazelaar of rozenstruik. Liever géén kokospalm of durian-boom, omdat het – denk ik – zelfs voor een aankomend boeddha niet fijn zal zijn een kokosnoot of durian op het hoofd te krijgen. Overigens is het aardig om te weten dat hemelingen in jubelende processie duizend keer om de Alwijze Tathagata heen liepen en zoveel bloemen op hem – liever om hem heen – strooiden dat al die bloemen op een hoop geveegd een berg vormden zo hoog als een berg (de berg Someroe).

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: Bodhiboom, heelal, Lotus Soetra

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding
  2. Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten
  3. Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten
  4. Over de Lotus-soetra (15): De verloren zoon

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.