• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (6):  Bronnen van Verdiensten

Over de Lotus-soetra (6):  Bronnen van Verdiensten

30 januari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Bronnen van Verdiensten

(deel 5 en slot van de “Soetra van de ontelbare betekenissen; eerste deel van de drievoudige Lotus-soetra, te beschouwen als inleiding op de Lotus-soetra)

Mooi, al die verdiensten, maar waar komen die vandaan? Wat zijn de bronnen? Wat ligt er aan ten grondslag. Boeddha’s leer, zoals vastgelegd in de soetra’s grossiert in drie dit, vier dat, zes zus en (noem een willekeurig getal) zo. De reden voor al die korte en lange rijtjes is dat het door rijtjes te maken gemakkelijker is een en ander te onthouden. Een rijtje van tien is om een of andere reden gemakkelijker te onthouden dan een opsomming van negen of elf items. En vier is in bepaalde gevallen beter dan drie en soms is dat precies andersom. Je gaat de leer van Boeddha (volgens mij, houd me ten goede) beslist niet beter begrijpen door je het hoofd te breken over de redenen waarom het de ene keer over drie huppeldepup gaat, de andere keer over vier flepperdeflap. Begrijpen is sowieso   ondergeschikt aan ‘verstaan’. Begrijpen doe je met je hoofd, je verstand. Verstaan doe je met je hart, de kern van wie of wat jij ten diepste bent. Als de zin van welke opsomming ook dáár niet landt, is die hele opsomming eigenlijk ‘paarlen voor de zwijnen’. (Matth. 7:6 “Geef het heilige niet aan de honden en werp je parels niet voor de zwijnen…”.)

Shakyamuni Boeddha benoemt allerlei verdiensten, en geeft een opsomming van bronnen waar al die verdiensten uit opwellen. Ze zijn volgens overlevering ‘ondoorgrondelijk’. Dat wil zeggen dat ze niet te begrijpen zijn, onpeilbaar diep in betekenis, onbevattelijk en ga zo maar door. Christenen zeggen hetzelfde van Gods wegen, die zijn ook ondoorgrondelijk. Als gewone sterveling kun je daar met je pet niet bij! Ehhh… wacht even. Heeft hij zelf niet al gezegd dat hij slechts één leer heeft? En die verwijst naar het vormloze. Zit ik er dan ver naast als hij het vormloze als bron der bronnen aangeeft?

Laten we eens zien waar we op uitkomen door drie bronnen van verdiensten iets nader te bestuderen. Let wel, ik bestudeer ze niet zozeer met mijn verstand als met mijn intuïtieve hart dat (bij wijze van spreken) de bron ingaat, zich er in onderdompelt, het water proeft en weer van zich af laat glijden wanneer het weer uit de bron stapt. (Dat laatste moet, anders verzuipt het, niet echt erg, maar – nog – niet de bedoeling).

Een van die bronnen is: onbevreesdheid. Gewoon niet bang zijn! Nergens voor. Dat is geen oproep om roekeloos de straat over te steken, want dat is gewoon behoorlijk dom, maar het is wel een oproep om áls je de straat oversteekt niet bang te zijn. (Je kunt ongetwijfeld zelf andere voorbeelden bedenken.) Door onbevreesdheid ontstaat er ruimte om mededogend te zijn voor anderen, anderen te kunnen zien als gelijkwaardig, je in hun successen te verheugen en nog veel meer. Waarom? Omdat je niet meer bang bent dat die anderen jouw beconcurreren, jouw proberen de loef af te steken, jouw plaats proberen in te nemen op de arbeidsmarkt of – erger nog – in het gezin! Je moet ook niet bevreesd zijn voor ziekte, ouderdom of dood. Het  voorkomt niet dat je een keer ziek of ouder wordt en zeker dood gaat. Ziek en oud worden zijn inherent aan leven op aarde, voordat je er een keer vanaf gaat. Het treft vroeg of laat iedereen.

Een andere bron is: volhardend zijn. Niet opgeven, maar doorzetten en tegenslagen accepteren om het nog eens en desnoods nog eens te proberen. Ik ben ervan overtuigd dat vallen op de dharmaweg helemaal niet erg is, zolang je maar weer opstaat. Liggen blijven betekent namelijk het einde. Wanneer je één keer vaker opstaat dan valt, kom je aan het einde van elke weg. Dus: volharden. Je wordt dan ook automatisch geduldiger en verdraagzamer.

Een derde bron is: onthechting. Wanneer je alles wat je in je leven ontvangt met je mee blijft slepen of dragen, wordt die last op den duur te zwaar om te slepen of te dragen. Neem dat maar van mij aan. En het gaat niet alleen maar om materiële spullen. Ook familiebanden, vriendschapsbanden, arbeidsverbanden tellen meer. Ze binden je letterlijk en figuurlijk vast aan mensen, plaatsen, taken, noem maar op. Door te onthechten maak je je vrij om te gaan en te staan waar je wilt en om te doen en te laten wat jij wilt doen of laten. Er is niets en niemand meer die je tegenhoudt. Onthechting leidt tot openheid. Je krijgt door onthechting ook de vrijheid om werkelijk ‘goed’ te zijn en vrijgevig. Het is trouwens in veel gevallen een liefdevol iets om geheel ongebonden bij iemand te blijven. Niet omdat het moet, maar omdat jij daar vrij voor kiest.

Nadat Boeddha zijn inleidende preek voor de Lotus-soetra heeft afgerond, gaat de op Gierentop verzamelde menigte verheugd en met een opgeruimd hart uiteen in broederschap. Ehh… en die Lotus-soetra dan? Nou, blijkbaar komen ze daar later weer voor terug, want ook die predikt Boeddha op diezelfde Gierentop, een van zijn lievelingsplekken om te preken.

Samenvattend: In de soetra van ontelbare betekenissen zegt Boeddha dat alle wetten voortkomen uit één en dezelfde wet. Die wet houdt in dat alles in het universum voortkomt uit één en hetzelfde. Alles. Mensen dus ook. Net als planten, dieren, planeten en zonnen… alles, niets uitgezonderd. En alles komt, gaat, komt op een andere manier weer terug en gaat weer. Verandering is wat de klok slaat en die klok verandert natuurlijk zelf ook. Mensen kunnen gemakkelijk onzeker worden en in de war raken en zo op een dwaalspoor belanden. Dat gebeurt vooral door een ziekelijke bezorgdheid over alle (schijnbare) ongelijkheid en onvoorspelbaarheid. De remedie is: je moet je daar allemaal niks van aantrekken. Kijk onbevreesd naar de diepere werkelijkheid die onveranderlijk onder alle veranderingen en ongelijkheid verborgen ligt. Hoewel je als sterveling in het dagelijks leven op aarde te maken hebt met een onoverzichtelijk gedoe, kun je met je hart daarboven uitstijgen en zien / ervaren dat niets op aarde is wat het lijkt. Wat het dan wel is … daar gaat de Lotus soetra over.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: dood, Lotussoetra, onthechting, verdiensten, ziek

Lees ook:

  1. Dharmapelgrim – Zo ben je er, zo ben je er niet
  2. Over Theologie 38: Dommamismen (II)
  3. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  4. Over de Lotus-soetra (5):  Verdiensten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.