• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Alsof we een Van Gogh weggooien

Alsof we een Van Gogh weggooien

29 november 2022 door gastauteur

“Het voelt een beetje alsof we een Van Gogh weggooien,” zegt Paul, “best jammer.” En hij werpt een laatste spijtige blik op het Tweetal dat nu in het gras ligt.
“Nou”, zeg ik, “het ligt daar wel dicht bij de plek waar het vandaan kwam. Best mooi toch dat het hier weer in de cyclus van de natuur zal worden opgenomen. “

Een Van Gogh? Wat een compliment! Nou ja, mijn Tweetal lijkt toch meer op een Penone of Yu Hua dan op een Van Gogh; en heeft hooguit een potentiële waarde als kunstproduct. Ik begrijp wel wat Paul bedoelt. Wij twee vonden het Tweetal een prachtig en veelzeggend kunstwerk en hebben het nu gedegradeerd tot stukken eikenhout die zullen vergaan.

Gedegradeerd? Ja. Of meer precies uitgedrukt: gedevalueerd. Het wordt niet meer gepresenteerd als kunstwerk en verliest daardoor aan waarde, ook los van het nu inzettende verval door weer en wind. De kunstwerken van Yu Hua en Penone worden voor veel geld verkocht en wereldwijd ten toon gesteld. Giuseppe Penone (1947) “zet je zintuigen op scherp. De Italiaanse arte-poverakunstenaar toont met zijn iconische sculpturen, grootse installaties en intieme kunstwerken de verbinding tussen mens en natuur.” Zo beschrijft Museum Voorlinden zijn grote overzichtstentoonstelling. Daar ga ik overmorgen naar toe: ‘petje af’ dat Penone dit voor elkaar kreeg. Dit is toch waarvan iedere kunstenaar droomt? Een tikje jaloers ben ik wel op hem. Penone’s werken zijn iconische sculpturen die vast heel zorgvuldig worden bewaard om verval en degradatie tot stukken materie te voorkomen.

Via het SLAK had ik 14 jaar als ‘kleine ondernemer’ in Arnhems Buiten een betaalbaar atelier om ruimtelijk werk te kunnen maken. De energiecrisis, een nieuwe eigenaar en hardvochtige beleidsbepalers die BTW verplicht stellen verjagen mij nu – en veel andere kunstenaars – uit mijn atelier. “Het voelt alsof creativiteit in de regio massaal wordt gedevalueerd en ontmoedigd.” Tenminste voorlopig zal mijn werkplaats beperkt blijven tot de dakloze stoep. Opgeslagen materiaal en een deel van de beelden konden gelukkig terecht in een schuur van een vriendin of thuis. Enkele van de grootste werkstukken besloot ik terug te geven aan de natuur. Vandaar dat ik Paul vroeg mijn Tweetal in zijn bus te laden en ‘terug naar het bos’ te brengen. Het ligt daar nu weer als naakt en puur eikenhout, zoals de boom het heeft geboren. Het Tweetal is na mijn vormgeving verschillende keren geëxposeerd en door honderden mensen bekeken. Dit werk toonde – zoals Penone’s werken – in alle bescheidenheid óók een unieke ‘verbinding tussen mens en natuur’!

Tja, en nu zet het Tweetal zijn reis door de geschiedenis weer voort in de natuur – en het voelt okee, dat cyclische proces. Het past bij mij. Ik blijf creatief bezig maar ik ben geen kunstenaar die is gefocust op ‘de reguliere kunstenaarsambitie’. De politici blijven zich vastbijten in een kapitalistische en antropocentrische maatschappij. Die is gericht op winst, groei, macht, beroemder worden. Je hoort in deze visie de tijd te beleven als een rechte lijn omhoog naar meer. Een lineaire tijdsbeleving. Dat is in mijn ogen een ‘platte’, een oppervlakkige en onbevredigende visie voor een mens en voor de maatschappij. Waar blijft de diepgang in de geestelijke kwaliteit en waar blijft de natuurlijke cyclische beleving? Alles wat leeft is onderhevig aan cyclische verandering. Materiele groei wordt gevolgd door verval. Groeien in unieke wijsheid en creativiteit is toch meer gepast voor de mens en mensheid?

Auteur: Moniek Nooren, 20 november 2022

PS. Drie dagen na mijn teruggave aan de natuur – de bosrand – was het Tweetal verdwenen!
Iemand heeft het weggehaald; het zich toegeëigend. Waarvoor? Ligt het nu ergens anders, in een tuin misschien, weer ‘opgewaardeerd’ als kunstwerk omdat die iemand de ‘van Gogh waarde’ ook zag? Wie weet? Dan heeft het Tweetal prima voor zichzelf gezorgd en zal het zich nog een poosje handhaven. Of wordt het op dit moment in stukken gehakt en gecremeerd? Enfin, het maakt niet zoveel verschil, ooit zal zijn materie uiteenvallen en weer samengevoegd raken in aarde, plant, dier of mens.

Tja, ik ken de toekomst niet, niet van mijn kunstwerken en niet van mijzelf. Ik ken alleen het heden en het verleden. Ik nam afscheid van het Tweetal in november van dit jaar en het ontstond in november negen jaar geleden. Een windhoos scheurde tijdens een zware novemberstorm een vijf meter lange tak uit een oude eik in de Valkeniersbossen. Hij viel op een pad. Een boswachter zaagde hem in tweeën en schoof de stukken opzij. Ik mocht mij ontfermen over de stukken en verenigde ze weer in een unieke ‘verbinding tussen mens en natuur’. Voor even.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Moniek Nooren, Natuur Tags: cyclische proces, Moniek Nooren, Museum Voorlinden, Penone, SLAK, Tweetal, Valkeniersbossen, Yu Hua

Lees ook:

  1. Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
  2. Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
  3. De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  4. Over mens-zijn en een paar afgedankte schoenen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.