• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Twee Boeddha’s

Dick – Twee Boeddha’s

10 september 2022 door Dick Verstegen

Twee vrouwen bewegen zich in de kamer. De ene amper, want ze heeft een agressieve vorm van ALS en veel spieren worden niet meer aangestuurd door haar haperend zenuwstelsel. De ander is druk in de weer. Ze is haar partner. In dat ene woordje ligt een wereld van verschillende rollen besloten. Ze is geliefde, soulmate, hulpverlener, mantelzorgster, broeder, zuster, metgezel, huisgenoot, disgenoot.  Ja, gezellig, maar haar geliefde heeft al bijna een jaar sondevoeding, want slikken kan ze al lang niet meer. En praten ook niet. Ademen gaat sinds geruime tijd alleen nog met een zuurstofmasker.

Ze vroegen of ik langs wilde komen om iets ‘spiritueels’  te zeggen over wat ik de drie V’s ben gaan noemen: Vrij blijven, Vergeving en Vertrouwen. Er zouden nog een paar mensen komen. Ik heb dat graag gedaan; vooraf reciteerden we de Hartsoetra –omarm je leven, zodat samsara nirwana wordt- en nadien de bodhisattvagelofte –ik word bevrijd door al het bestaande en omgekeerd- . Ze waren er blij mee.

Maar

Deze dag, die ik nooit zal vergeten, ging echt niet om wat via mij gezegd werd. Daar zat ze, de ene. Daar zat ze, de andere. Gewoon, zoals het is. Bodhisattva’s pur sang. Ja, met al hun gedoe, ook onderling natuurlijk, en met al hun twijfel en onzekerheid…. Maar zoek je een Boeddha, dan zou je hun kant eens kunnen uitkijken. Het is niet de eerste keer dat ik het belang hiervan ontdek. Als je de Boeddha in de ander ontwaart, maak je dan geen zorgen over je eigen Boeddhaschap. Doe je dat wel, dan zou iets je wel eens kunnen ontgaan. Herken je de Boeddha in de ander, dan herkent Boeddha Boeddha en besef je dat werken aan je eigen boeddhaschap in de grond van de zaak helemaal niet nodig is. Er is sprake van volkomen wederzijdsheid. Daar gaat de bodhisattvagelofte eigenlijk over, zoals ik al eerder in een van mijn columns schreef:

Alles bevrijden is mij laten bevrijden.
Daartoe wil ik gehechtheid loslaten.
Wat mij de weg wijst zal ik volgen.
Hoe lang de weg is maakt niet uit.

Volkomen wederzijdsheid. In de bodhisattvagelofte gaat het niet om een ik dat zulke mooie voornemens heeft of die zulke mooie dingen doet, maar in de eerste plaats om een ik dat bereid is om bevrijding te ‘ondergaan’.  In de herkenning van de Boeddha in de ander gebeurt dat. Dit ondergaan is herkennen in liefde.  Dan kan er sprake zijn van een actief bevrijdingsproces. Het gaat erom geen-zelf radicaal de overhand te gunnen.

Welnu: daar, voor mijn neus gebeurt het. Twee vrouwen die de liefdesgelofte van de bodhisattva leven, elkaar als Boeddha herkennen, zodat ik dat ook doe. De ‘bodhisattvakrijger’, zou Shantideva zeggen. De herkenning is een feest. Zoals bij de bloem die de Boeddha omhoog hield op de Gierenberg.  Kashyapa glimlachte de glimlach van herkenning.  En de Boeddha op zijn beurt herkende dat. Èn erkende dat door hem de naam Mahakashyapa te geven. Maar er werd niets overgedragen – het was er al.

Want de liefde is het enige wat is en wat blijvend is. Dat ‘doorgeven’ gaat niet. Dat herkennen gaat wel; dat èrkennen is in feite de inhoud van de gelofte van alle Boeddha’s en bodhisattva’s.  ALS U dit leest, is zij inmiddels overleden.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk, Gezondheid, Zen, Zorg Tags: ALS, Bevrijding, bodhisattva, liefde, Mahakashyapa

Lees ook:

  1. ‘De herkenning is een feest. Zoals bij de bloem die de Boeddha omhoog hield op de Gierenberg’
  2. Dick – Er komt je alleen liefde tegemoet
  3. Dick – Het is alles of niets in de bodhisattvagelofte.
  4. Taigu – ‘Zen op je ziekbed’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rafa zegt

    11 september 2022 om 19:32

    Ik blijf het toch maar doorgeven .. gewoon voor de zekerheid 😍

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.