• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De oorsprong van Kathina

De oorsprong van Kathina

5 september 2022 door Arjan Schrier

Kathina is een jaarlijks terugkerende ceremonie in Boeddhistische landen zoals Myanmar, Sri Lanka en Thailand. Lekenvolgelingen komen aan het einde van de regenperiode (de maanden juli t/m oktober) naar het klooster en offeren van allerlei dingen aan de monniken. Het meest belangrijke offer aan de monniken is de Kathinacīvara: dat is de pij (het kleed dat monniken dragen), welke uiteindelijk aan één specifieke monnik wordt geofferd.

Wat is de oorsprong van Kathina?

In de tijd van de Boeddha trokken monniken te voet door India. In de regenperiode, wanneer monniken door de modder moesten lopen, beschadigden ze ongewild de gewassen van de plaatselijke landbouwers. Nadat dezen hierover klaagden, besloot de Boeddha dat de monniken in de regenperiode op één plaats zouden blijven.

Het gebeurde dat een groep van dertig monniken de regenperiode in de nabijheid van de Boeddha door wilden brengen. De monniken trokken in de richting van het klooster waar de Boeddha verbleef. Het regenseizoen startte echter eerder dan ze hadden verwacht. Ze konden niet verder. Daarom brachten deze monniken het regenseizoen samen door in de plaats waar ze op dat moment aan waren gekomen. Ze brachten deze periode in harmonie met elkaar door. Aan het einde van het regenseizoen gingen ze alsnog naar de Boeddha toe. Daar aangekomen, vertelden zij de Boeddha hoe zij hun regenseizoen hadden doorgebracht.

De Boeddha prees de monniken en de manier waarop zij hun regenseizoen op een goede manier, door met elkaar te delen en elkaar met vriendelijkheid te behandelen, hadden doorgebracht. Daarna gaf de Boeddha hen kleden die eerder aan hem waren geofferd, welke de monniken tot een cīvara (de pij: het kleed dat monniken dragen) konden maken. De monniken mochten kiezen aan wie zij deze cīvara gaven.

Om de cīvara te maken gebruikten de monniken een houten frame waarop zij het kleed spreidden: de Kathina. Het festival Kathina is genoemd naar dit frame. Later maakten lekenvolgelingen gebruik van de Kathina om naar het klooster te komen en zelf een cīvara te offeren aan de Sangha van monniken. Deze speciale ‘Kathinacīvara’ wordt geofferd aan de hele Sangha van monniken. Onderling beslissen de monniken aan wie deze cīvara persoonlijk wordt gegeven.

De traditie

Hier is in de loop der eeuwen in Boeddhistische landen een traditie omheen ontstaan. Mensen komen van heinde en verre naar het klooster om cīvara’s en andere benodigdheden voor de monniken te offeren. Hoewel er maar één Kathinacīvara is, mogen mensen aan alle monniken een cīvara offeren. Vaak offeren mensen ook items zoals zeep, tandenborstels, andere verzorgingsartikelen en spullen die nodig zijn voor het onderhoud van het klooster. Ook nu wordt deze traditie nog levend gehouden. Op deze manier kunnen mensen puñña (het pali woord voor ‘verdienste’: dat wil zeggen: een goede heilzame daad, zoals in dit geval, het geven van items, die leidt tot een mooi resultaat in de toekomst) vergaren.

Kathina is aldus een heel belangrijke ceremonie in het Boeddhisme: monniken wordt in staat gesteld hun heilzame leven, stralend door deugdzaamheid en meditatie, te leven en de lekenvolgelingen kunnen daden doen waardoor zij in de toekomst mooie dingen tegemoet kunnen zien: zoals een goede wedergeboorte, vreugde door loslaten en uiteindelijk vrijheid van alle leed.

Sādu, sādu, sādu!!

Categorie: Arjan Schrier, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Onderwijs Tags: India, Kathina, regenseizoen

Lees ook:

  1. Indiase minister van Buitenlandse Zaken huldigt boeddhistisch klooster in Nepal in
  2. Indiase militairen leren Tibetaanse taal en cultuur om de banden in grensgebied met Tibet te verstevigen
  3. Zuid-Koreaanse monniken bidden voor wereldvrede
  4. Triratna India – 300 miljoen mensen leven onder armoedegrens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Nieuwe serie paperbacks over niet-weten van Hans van Dam
    • De virtuele denkster 452
    • Toename van haatmisdrijven tegen Arabisch en moslim-Amerikanen in VS
    • Guy Dubois – bevrijding en zelfrealisatie, de woorden van de AṢṬĀVAKRA GĪTĀ
    • Renske – haiku

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.