• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Waarom boeddhisme werkt – Robert Wright

Waarom boeddhisme werkt – Robert Wright

14 augustus 2022 door gastauteur

Waar komen al die gedachten vandaan, die opborrelen als je wilt mediteren en van plan bent alleen maar je adem te volgen?
Hoe kun je ze onderzoeken en wat kun je ervan leren?
Hoe kan inzichtmeditatie de wereld redden?

Deze en andere vragen stelde Robert Wright, evolutionair psycholoog, zich toen hij besloot zich te verdiepen in het boeddhisme en meer speciaal in vipassana-meditatie. Hij volgde diverse lange retraites en sprak met meditatiecoryfeeën, maar haalde ook informatie uit traditionele boeddhistische teksten en uit recent psychologisch onderzoek.

Het resultaat is dit boek ‘Waarom boeddhisme werkt’, dat interessant kan zijn voor wie iets meer wil dan de bekende meditatie-instructies. Wright beschrijft zijn eerste schreden op het meditatiepad en ook enkele bijzondere ervaringen die hij in de loop van de tijd kreeg. Hij erkent met humor dat hij geen “goede meditator” is en in het dagelijks leven geneigd is tot woede, haantjesgedrag en betweterigheid. Maar hij legt ook uit dat al die neigingen worden verzacht doordat hij dagelijks mediteert. En hij legt uit hoe het komt dat wij zitten met verstorende gedachten en, erger nog, met onheilzaam gedrag.

Zoals bij alle levende wezens, is natuurlijke selectie bepalend geweest voor de evolutie van de mens. De vroegste mensen, zeg maar jager-verzamelaars, moesten voortdurend alert zijn op dreigingen, hetzij van buitenaf, hetzij van binnen de groep. Hun brein was zo ontworpen dat ze goed voor zichzelf zouden zorgen, en voor het doorgeven van hun genen. Ze moesten gezond blijven, binnen hun groep sociaal zijn, rivalen vernederen, leden van het andere geslacht vleien en familieleden beschermen.

Deze programmering zit (helaas) nog steeds in ons brein en is de oorzaak van veel hardnekkige gedachten en gevoelens die ongevraagd bij ons opkomen als we zitten te mediteren, maar ook in het dagelijks leven.

Psychologen denken tegenwoordig dat gedachten eerst onbewust zijn, altijd samenhangend met gevoelens, en gegroepeerd worden in modules of sub-zelven die bijvoorbeeld gaan over een partner aantrekken of vasthouden, vriendschap, maatschappelijke status, gezondheid. Na organisatie, of geharrewar in je geest, komt op zeker moment één module als belangrijkste boven. De gedachte in die module komt dan pas in je bewustzijn!  Je hebt er zelf helemaal geen invloed op gehad of deze gedachte opkwam, of een andere, of een derde.

De gedachten worden opgestuwd door gevoelens (in de Nederlandse vertaling van dit boek wordt niet gesproken over emoties, hoewel wij misschien wel dat woord zouden kiezen) en dat maakt ze meteen onbetrouwbaar. De gevoelens waren nuttig in de prehistorie, om te overleven en je genen door te geven, maar in de moderne wereld zijn ze grotendeels onheilzaam. Je kwaad maken in het verkeer bijvoorbeeld, of hunkeren naar zoete lekkernijen, had vroeger een functie zoals rivaliteit of overleven, maar tegenwoordig heb je er niets aan.

Daarom is het goed om gedachten die opkomen, te wantrouwen, in de zin dat ze ons kunnen misleiden en meestal niet de waarheid bevatten. De Engelse titel van dit boek, Why Buddhism Is True, verwijst hier ook naar. Dankzij het boeddhisme, en vooral dankzij vipassana-meditatie, kunnen we achter de waarheid komen. We zien dan dat ons beeld van de buitenwereld, en ook ons zelfbeeld, gekleurd of zelfs gecreëerd is door allerlei indrukken, aannames en vooroordelen. Zo wordt het makkelijker om de begrippen anatta (geen zelf) en anicca (onbestendigheid) te duiden.

Zo zegt Wright bijvoorbeeld dat alle dingen en ook personen eigenschappen hebben die gehoord of gezien kunnen worden, door middel van neutrale waarneming. Dingen hebben echter geen essentie. Je kent er zelf een essentie aan toe. Je verzint een verhaal en dat ga je geloven. Daarop baseer je weer andere verhalen, verzinsels en veronderstellingen. Essentie hangt altijd samen met gevoel en daardoor word je vaak misleid. Voorbeeld: je zit te mediteren en je hoort een geluid. Je interpreteert het geluid als komend van een zaagmachine. Je plakt meteen een negatief label op de zaagmachine omdat hij je heeft gestoord in je meditatie. Dat wordt voor jou de essentie van die machine.

Maar ook dingen met een minder duidelijke affectieve lading krijgen van ons een (subtiele) positieve of negatieve essentie toebedeeld. Dit is uitgezocht en bewezen in allerlei psychologische proeven.

Vipassana-meditatie kan ons helpen om de affectieve reacties en oordelen over dingen langzamerhand van de zuivere waarneming af te pellen. Zeer ervaren meditatoren kunnen dingen waarnemen zonder essentie, zij zien “leegte”.

In het hele boek vervlecht Wright op deze manier recente psychologische inzichten met de voorschriften en uitspraken van de Boeddha. Hij doet een suggestie om de wereld te redden door middel van vipassana-meditatie, die voor ons niet direct als een verrassing zal komen.

Wat ik het leukste vond om te lezen, was de uitleg hoe gedachten en gevoelens worden gevormd.

Het opkomen van gedachten heb je niet in de hand. Wat je wel zelf in de hand hebt, is hoe je reageert op je gedachten. Wat je ermee doet. Dat is vipassana. Het hoeft niet tijdens meditatie, het kan ook in het dagelijks leven.

Succes!

Bron SIMsara januari 2022, een uitgave van de Stichting Inzichts Meditatie. Tekst Titia de Graaf.
Waarom boeddhisme werkt – Robert Wright. Uitgeverij Prometheus, Amsterdam, 2018. Vertaling: Paul Syrier.
Oorspronkelijke titel: Why Buddhism Is True, uitgeverij Simon & Schuster, 2017.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk, meditatie, Vipassana Tags: bewustzijn, gekleurd beeld, leegte, misleiding, module, neutrale waarneming, Robert Wright, SimSara, Titia de Graaf, Waarom boeddhisme werkt

Lees ook:

  1. Boekbespreking – Bekentenissen en banvloeken
  2. Zen in the polder – film over meditatie en bewustzijn
  3. Vipassana als juiste zienswijze, juiste intentie.
  4. Boekbespreking – Ontspannen in schoonheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tantra Hardrock zegt

    14 augustus 2022 om 14:56

    Daarom is het goed om gedachten die opkomen, te wantrouwen, in de zin dat ze ons kunnen misleiden en meestal niet de waarheid bevatten.
    Maar op welke gedachtes moet je dan wel afgaan? Je maakt toch meestal een beslissing gebaseerd op een gedachte? Je denkt van alles en op basis daarvan maak je een keuze. Als je al die gedachtes gaat zien als ‘gewoon rommel’ wat blijft er dan over? Wanneer misleiden ze je wel en wanneer niet?

    Als ik mediteer, ervaar ik gedachtes, herinneringen, emoties en beelden, die door elkaar lopen de hele tijd. Het is voor mij vrij confronterend. Daarom schrikken mensen er voor terug en/of maken ze meditatie belachelijk, denk ik. Het gaat confronterend worden, wat er allemaal door je hoofd spookt.

    Ik zeg je eerlijk, na een uur meditatie, merkte ik dat ik huilde. Dit kwam door herinneringen etc. Dit is een beetje persoonlijk.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
26 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities
    • Ardan
    • Regressie is de kosmische grap
    • De virtuele denkster 414

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens