• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mildheid en meedogenloosheid

Mildheid en meedogenloosheid

27 september 2020 door Ksaf Vandeputte

Ik heb al vaak aan de dood gedacht. Maar dat blijkt een eerder theoretische beschouwing te zijn geweest. Als chronisch kankerpatiënt krijg ik geregeld chemotherapie met zoveel nevenwerkingen dat heel mijn lichaam wordt aangetast. Ook geestelijk moet ik me voortdurend beperken door vermoeidheid en doordat sommige lichamelijke en sociale activiteiten niet meer haalbaar zijn. Vanavond drong het pas volledig tot me door dat ik dit leven misschien niet lang meer aankan. Ik wil waardig sterven en misschien is euthanasie dan de consequentie. Ik besefte dat ik ook mijn nabestaanden daarop moet voorbereiden.

Een groot verdriet overmande mij. Geen zelfmedelijden deze keer, maar het besef dat ik dit leven en de mensen rond mij moet loslaten. Hen misschien moet achterlaten voor ik op een ‘natuurlijke’ manier sterf. Ook al is mijn leven maar een moment in de eeuwigheid, het is een kostbaar moment. Elk moment dat ik niet bewust meemaak is een verlies dat niet meer in te halen is. Elk moment dat ik nog leef is kostbaar. Dat was altijd al zo, maar vroeger koesterde ik me in de hoogmoed van de gezonde mens voor wie de dood veraf lijkt, en het leven eeuwig.

Laten we mild zijn voor onszelf. We zijn zo kwetsbaar en we leven niet zo lang. Wanneer we mild zijn voor onszelf hebben we geen schuld, moeten we niets veroordelen, zelfs niet beoordelen. Ook anderen niet, want ook lijk dat niet altijd zo, zij zijn even kwetsbaar als wij. Dat is de essentie van boeddhistisch mededogen.

Laten we blij zijn dat we leven, in weerwil van al die kwetsbaarheid. Laat ons dankbaar zijn, ook al is er geen goddelijke interventie, geen Vader die voor ons zorgt. We kunnen onze dankbaarheid wel richten naar een onzichtbare kracht die dit leven mogelijk maakt. Een universele levensenergie, een boeddha-bewustzijn dat overal aanwezig is, dat alles doordrenkt, van een rots, een plant, een dier tot ons. Zo bevrijden we ons van de illusie dat we een op zichzelf staand individu zijn. Een losgeslagen vorm van leven.

Ook al leven we niet alleen, we moeten we ons er ook bewust van blijven dat we ook een eiland zijn dat we zelf verantwoordelijk zijn voor alles wat ons ‘overkomt.’ Voor dat besef is scherpte van geest nodig, meedogenloosheid. Wel een meedogenloosheid die gebed is in het doorleven van onze kwetsbaarheid en die van andere mensen. Een meedogenloosheid die elke vorm van sentiment, zelfmedelijden en zelfbedrog doorziet en de realiteit blootlegt, hoe pijnlijk die realiteit ook is.

Beeld omslag: Teska-Seligmann-ik-probeer-met-mildheid-te-kijken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: eiland, kanker, loslaten, sterven, verdriet

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 101 – doodvertraging
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (31)
  3. Van de dood een deugd maken
  4. Boekrecensie – Arjen Sevenster: De wind van morgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Cees van Winden zegt

    27 september 2020 om 11:42

    Ik herken de gehele beschrijving, zo sterk dat het ook over mij gaat.
    Ik moet de worsteling maar stoppen en me open stellen wat mij nog rest.
    Zonder oordelen, zonder veroordelen, zonder mezelf te verwijten.
    Dit alles zonder de sterke drang te hebben dat mijn tijd maar kort is.

    Bedankt voor deze spiegel, het verbeterd mijn inzicht opstelling en voor acceptatie.

    Het gaat u goed

    Cees van Winden

  2. Bernadette Willenborg zegt

    27 september 2020 om 18:01

    Dank voor dit eerlijke en mooie schrijven!
    Veel moed en liefde gewenst!

    Bernadette

  3. katrien Sercu zegt

    28 september 2020 om 10:41

    Namo Amida Bu.
    Dit komt binnen als een mep én als een opluchting: een meedogenloze mep (de realiteit van een strijd tegen kanker die je niet kan halen) en het milde van de opluchting (je kan een einde kiezen voor dit nagenoeg ondragelijke lijden).Ik heb ongelofelijk respect en eerbied hoe je met je chronische ziekte omging en omgaat. Het woord ‘euthanasie’ is naar buiten gekomen….Vraag mensen/vrienden rond je als je dat wil, zoals we er waren voor Diane. Diepe buiging, Ksaf, met tranen en dankbaarheid. Je neemt je besluit in Bewustzijn en de rest ligt in de handen van…’het Grotere Geheel’ of hoe het ook noemt. We weten niet hoe het verder gaat… warme knuffel,
    Katrien

  4. Piet Nusteleijn zegt

    28 september 2020 om 12:10

    Ksaf, meedogenloos moe(s)t je in je leven keuzes maken…Ontroerd ben ik, nadat ik dit bericht van je gelezen heb. Je gaat uit je denken vallen, en dan kom je terecht waar je nu al bent. Goede reis. Met liefdevolle groet sluit ik me aan bij de reacties.

  5. Marie-Anne zegt

    28 september 2020 om 13:02

    Het raakt me , ik word hier stil van Ksaf ,
    Diep respect en waardering om wie je bent.

    Marie-Anne

  6. G.S.Khouw zegt

    28 september 2020 om 13:31

    Geachte/beste heer Xavier Vandeputte, Namo Omitofo. Allereerst mijn hartelijke dank voor uw moed en eerlijkheid om uw leerzame boeddhistische leer/ervaring met ons te willen delen, vooral met mij. Ik behoor tot een risicogroep (70+!)en wel dagelijks praktiserend thuis, Chinese Boeddhist. Uw gevoel en gedachten zijn herkenbaar voor mij. Ik wens u niet alleen sterkte toe, goede reis en tot ziens later, Broeder!

  7. Ksaf Vandeputte zegt

    28 september 2020 om 16:44

    Wow, zoveel mooie, oprechte reacties. Bedankt mensen, het doet me erg deugd. Ik stel die euthanasie alvast nog even uit…

    Namo amida bu,
    Ksaf

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Vertrouwen 4
    • Renske – haiku
    • B’eter – Terug naar het thema – en bospaddenstoelensoep
    • Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …
    • Hoeveel ogen heeft een wijze, hoeveel oren heeft een dwaas?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens